صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۰۴۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
گزارش ایکنا از مناظره موافقان و مخالفان واکسن کرونا؛

این روزها تزریق واکسن کرونا ازجمله مباحث داغ محافل مختلف است و ایکنا گزارشی از موافقان و مخالفان این موضوع را تقدیم مخاطبان می‌کند.

به گزارش ایکنا از قزوین، تزریق واکسن کرونا باعث ایمنی‌زایی زیادی شده است و شاهد کاهش مرگ براثر کرونا در سطح کشور هستیم، اما این روزها تزریق واکسن کرونا ازجمله مباحث داغ محافل مختلف است؛ برخی موافق تزریق و برخی مخالف هستند، در میزگردی با حضور مصطفی نوری زاده، عضو هیئت‌علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه از موافقان واکسن کرونا و محمدعلی شکوهیان راد مدرس دانشگاه تهران به‌عنوان مخالف تزریق واکسن به همت شبکه سلامت به بحث در این خصوص پرداختند.

مصطفی نوری‌زاده، عضو هیئت‌علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه از موافقان واکسن کرونا در این خصوص می‌گوید: از همان ابتدا که در رسانه ملی ایران اعلام شد که واکسن اثری ندارد من با تزریق واکسن موافق بودم، کارشناسان در رسانه ملی می‌گفتند واکسیناسیون سراسری ایران ۷ سال طول می‌کشد و بعدازآن نیز موجی از مخالفت علیه واکسیناسیون ایجاد شد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر نیز نظرات در خصوص تزریق واکسن به سه دسته تقسیم می‌شود، برخی موافق تزریق؛ برخی مخالف تزریق و برخی نیز موافق شرطی تزریق واکسن هستند، افرادی که مخالف هستند نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند برخی از آن‌ها به واکسن اعتقادی ندارند، برخی از واکسیناسیون می‌ترسند، برخی به برند واکسن اعتماد دارند و نمی‌توانند به هر واکسنی اعتماد کنند و در آخر نیز برخی به دنبال سودجویی هستند و از کرونا انتفاع می‌برند که تعدادشان بسیار کم است.

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: افرادی که از شیوع کرونا سود می‌برند و پول درمی‌آوردند تعداد کمی هستند اما توانستند افراد زیادی را به واکسن نزدن ترغیب کنند، ۲۳ درصد از افرادی که واجد شرایط هستند و ۲۳ درصد از افرادی که بالای ۶۰ سال هستند واکسن دریافت نکردند چراکه طی یک سال گذشته اعتمادسازی صورت نگرفته است، ما در کشور واکسن خریداری نکردیم و اعلام کردیم که مطالعات ما ۸ ماه دیرتر از سایر کشورها شروع شد چراکه مسئولان وقت وزارت بهداشت به واکسن اعتقاد نداشتند و معتقد بودند که گرما کرونا را از بین می‌برد. اسفندماه سال گذشته مسئولین قبلی وزارت بهداشت کشور منتظر گرما بودند و تمایلی به خرید واکسن نداشتند درحالی‌که در نیجریه با دمای بالای ۴۴ درجه بازهم شاهد فوتی کرونایی بودیم.

وی یادآور می‌شود: در شرایط فعلی برخی از افراد به دنبال اقناع مردم هستند که واکسن نزنند، طی هفته جاری یکی از هنرمندان به دلیل بیماری قلبی فوت شدند اما هجمه‌ای ایجادشده است که این هنرمند ۲ دز واکسن دریافت کرده چرا باید فوت کند درحالی‌که علت مرگ او به واکسن و کرونا ارتباطی نداشت.

نوری زاده خاطرنشان می‌کند: طبق مطالعات علمی که ۲ سال پیش در کشور انجام‌شده بود ۴۴ درصد مرگ در کشور به علت مشکلات قلبی بوده است، برخی میگویند تأثیر واکسن کرونا دروغ است، اگر دروغ است چرا میزان فوتی روزانه طی یک ماه از ۷۰۰ نفر به ۲۰۰ نفر رسیده است؟ اگر فوتی همیشه وجود دارد چرا آمار تغییر می‌کند؛ زمانی که در کشور واکسن نداشتیم مسئولین بهداشت کشور هرروز جهش جدیدی را گزارش می‌کردند.

واکسن دریافت کردیم تا ثابت کنیم خطری ندارد

وی یادآور می‌شود: در ابتدای شیوع کرونا به‌جای اینکه به واکسن دل ببندیم، برخی از افراد در تلویزیون در مورد قرنطینه، واکسن و درمان صحبت می‌کردند درحالی‌که یک فرد در یک زمینه تخصص دارد و نمی‌تواند در همه موارد اظهارنظر کند، برای مثال آقای حریرچی معاون کل وزیر بهداشت وقت در تلویزیون اعلام کرد که واکسن فقط جنبه اقتصادی دارد و ۷ سال بعد وارد می‌شود، عصر همان روز دوباره مصاحبه کرد و گفت واکسن ۴ سال بعد می‌آید.

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: نمکی وزیر بهداشت وقت نیز تأکید داشت که به دنبال بهترین واکسن هستیم؛ هنوز هم من که بیوتکنولوژیست هستم نمی‌دانم این بهترین واکسن چه مشخصاتی دارد؛ آن زمان از وزارت بهداشت درخواست کردم چون تولید واکسن در کشور وجود ندارد اجازه بدهند در کارآزمایی بالینی منطقه چین یا روسیه شرکت کنیم اما آقای نمکی گفتند ما اجازه نمی‌دهیم مردم ایران موش آزمایشگاهی دیگر کشورها شوند؛ فردای همین حرف من خودم در کارآزمایی کشور ترکیه شرکت کردم؛ گفته بودند که واکسن مردم را عقیم می‌کنند بنابراین برای اثبات این ادعا همسرم را با خودم بردم و واکسن دریافت کردیم تا ثابت کنیم خطری ندارد، چراکه واکسن سه فاز مطالعاتی خود را گذرانده و خطری ندارد.

نوری‌زاده خاطرنشان می‌کند: یکسری کارها در کشور انجام‌شده است مقام معظم رهبری نیز همواره گفتند تابع کمیته علمی هستند اما کمیته علمی پاسخگوی ما نبود، ۴۵ روز قبل از اینکه پیک سیستان کشور را درگیر کند در کلاب هاوس از دبیر کمیته علمی پرسیدم چه برنامه‌ای دارید که سویه جدید ویروس از جنوب وارد کشور شود اما جوابی دریافت نکردیم، زمانی که این پیک شروع شد و تمام کشور را درگیر کرد دیدیم که برنامه‌ای وجود ندارد.

وی اظهار می‌کند: از همان آغاز واکسیناسیون تأکید داشتیم که افراد دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری قلبی و سندروم داون پرخطر هستند و باید زودتر واکسن دریافت کنند اما افراد سندروم داون اخیراً واکسن دریافت کردند، در مورد بیماران زمینه‌ای نامه‌ای زدیم اما جوابی نگرفتیم، دبیر علمی کمیته کرونا مسئله مغناطیسی شدن به‌واسطه واکسن کرونا را در تلویزیون اعلام کردند و این مطلب را هیچ‌وقت تکذیب نکردند، باید دید آیا این نظر را هنوز هم دارند، گفتند در کشورهای اطراف مغناطیسی شدن مطرح است، درحالی‌که این مسئله پایه علمی ندارد مغناطیس و واکسن در کنار هم ترس از واکسن را ایجاد کرد، درواقع ما به‌جای اعتمادسازی ترس را به مردم القا کردیم، یک سال قبل باید مطرح می‌کردیم ماسک بزنید و پروتکل‌ها را رعایت کنید تا واکسن بیاید، دانشمندان داخلی و خارجی در حال ساخت واکسن هستند اما مسئولین بهداشتی کشور می‌گفتند واکسن دو ماه تأثیر و جنبه اقتصادی دارد.

در خصوص واکسن کرونا تردید داریم

محمدعلی شکوهیان راد مدرس دانشگاه تهران به‌عنوان مخالف تزریق واکسن نیز تأکید می‌کند: به‌اشتباه من را مخالف واکسن معرفی کردند درصورتی‌که من گفته بودم مخالف واکسن نیستم، این تقسیم‌بندی مخالف و موافق واکسن جنبه روانی و رسانه‌ای دارد، نمی‌توان به کسی که در خصوص واکسن سؤال دارد برچسب ضدیت بزنیم، در خصوص واکسن کرونا سؤالاتی بر اساس مستندات علمی وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: از ۳۰ بهمن ۹۸ که کرونا در ایران شیوع پیدا کرد سؤالات بی‌پاسخی وجود دارد، تمام روایت مسئله کرونا در کشور از جنبه پزشکی دیده‌شده است درحالی‌که در کلان یک جنگ چندوجهی است که یکی از ابعاد آن جنگ بیوتکنولوژی است، در کلان جنگ چندوجهی است که در حوزه NBIC است و سازمان‌های فناوری همگرا باهم درگیر هستند.

شکوهیان تأکید می‌کند: اگر با این نگاه به مسئله نگاه کنیم روایت نسبت به چیزی که ۱۹ ماهه در کشور می‌بینیم تغییر می‌کند، اگر وزارت بهداشت بگوید همه این حوزه‌ها را لحاظ کرده، نظر متخصصین دریافت شده و تجربیات سایر کشورها تجمیع شده است و درنهایت در خصوص واکسن به نتیجه مثبت رسیده است، من اولین نفری هستم که واکسن را دریافت می‌کنم اما وقتی ما در جلسات متعدد حتی در وزارت بهداشت حاضر شدیم و اسناد ارائه کردیم و مدارک را برای اولین بار از ما می‌گیرند می‌بینیم که با فقدان اطلاعات تصمیم‌گیری می‌کنند محل تردید است و جان مردم قابل جبران نیست.

وی یادآور می‌شود: در اصل با واکسن موافق هستم و قبل از کرونا واکسن‌های مختلف را دریافت کردم اما واکسن کرونا را تزریق نمی‌کنم تا زمانی که نسبت به تردیدهایم پاسخ دقیقی دریافت نکنم، موضوع فرا دولتی است و صحبت در خصوص عدم تزریق واکسن زمان مفصلی می‌طلبد که نمی‌توان در زمان کوتاه پاسخ داد، باید مستند صحبت کنیم.

مدرس دانشگاه تهران اظهار می‌کند: آمار مربوط به آمریکا و چین خطای محاسباتی است، می‌گویند چرا در آمریکا واکسن تزریق‌شده است اما فوتی دارد، ما فقط آمار خام را میگوییم و کسی بررسی نکرده است این تعداد فوتی‌ها چه کسانی هستند، درحالی‌که ما به استناد مراکز رسمی آمار آمریکا مثل CBC، بیمارستان‌های ایالتی، آمار معتبر اعلام می‌کنند در آمریکا عموماً سه دسته افراد فوت می‌کنند، یک دسته افراد بالای ۶۵ سال، برخی دارای بیماری صعب‌العلاج هستند و نژادهای افراد فوت‌شده عموماً سیاه‌پوست هستند برای مثال در میشگیان کل سکنه سیاه‌پوست ۱۷ درصد هستند که ۷۴ درصد فوتی‌های سیاه‌پوست هستند و نشان می‌دهد که این امر هدایت‌شده است.

وی بیان می‌کند: در خصوص واکسن کرونا تردید داریم و اگر حل نشود و واکسن را دریافت نمی‌کنم، این حوزه صرفاً بیولوژیکی نیست ۴ حوزه دانش همگرا نیز درگیر هستند، مجموعه‌ای از مقالات در خصوص واکسن وجود دارد مطالعاتی که شده است از معتبرترین گرید IFI ژورنال‌های بین اللملی اروپای غربی و آمریکای شمالی مسئله‌ای را بر اساس NBIC مطرح کردیم، بحث شناختی وجود دارد که آیا امکان دارد که روش مسلم دشمن در حوزه‌های مختلف این است در بخش‌های مختلف توان ما را بررسی و طوری طراحی می‌کند که نقطه قوت ما تبدیل می‌شود به‌شدت عامل وخامت اوضاع؛ در خصوص واکسن نیز همین امر است.

شکوهیان یادآور می‌شود: نقطه قوت ما واکسن‌سازی است آیا ممکن است وقتی ویروس وارد فرایند واکسن‌سازی شود به‌جای اینکه ضعیف شود و ایمنی‌زایی ایجاد کند یا باعث شدت شود؟ در این خصوص مقالات معتبری وجود دارد، نباید بحث را روانی کرد نمی‌شود گفت تمام مراکز مطالعاتی اشتباه می‌کنند کشورهایی مانند ترکیه و سنگاپور بعد از ۸۰ درصد واکسیناسیون باید فوتی کمی داشته باشند اما آمارها چیز دیگری را نشان می‌دهند.

وی تأکید می‌کند: اگر واکسن ایمنی‌زا باشد نباید پیک سنگین داشته باشیم درحالی‌که ما بعد از واکسن هم پیک داشتیم، وقت در جنگ هستیم آیا عاقلانه است که از دستورات و پروتکل‌های عامل قضیه پیروی کنیم؟ ما داریم کار آزمایی واکسن‌ها را اینجا انجام می‌دهیم؛ تصمیم گیران کرونا کشور یعنی آقایان حریرچی و نمکی‌اید به مردم با صراحت صحبت می‌کردند، اگر ادعای ما غلط است باید رسانه و برنامه در اختیار ما قرار داده شود تا مستندات را ارائه دهیم اگر اشتباه باشد دیگر در این خصوص صحبت نخواهیم کرد.

تصور نمی‌کنیم تمام واکسن سازان بخواهند ما را بکشند

مصطفی نوری زاده نیز در ادامه این جلسه خاطرنشان می‌کند: این درست نیست که بگویید آمریکا صرفاً سیاه‌پوستان فوت کردند درحالی‌که ۳ هنرمند و ضد واکسن کرونا که سفیدپوست بودند نیز براثر کرونا فوت کردند.

وی ادامه می‌دهد: این حرف که واکسن ممکن است ویروس قوی را وارد بدن کند پذیرفته نیست، چراکه برای واکسن ویروس تعیین توالی می‌شود، نمی‌توانیم تصور کنیم که تمام واکسن سازان بخواهند ما را بکشند، آیا ستاد فرماندهی فرمان امام که واکسن داخلی تولید کرده است نیز به دنبال از بین بردن مردم است؟ اگر به واکسن خارجی اعتماد ندارید چرا واکسن داخلی نمی‌زنید، مباحث غیرعلمی مطرح می‌کنید.

این استاد دانشگاه یادآور می‌شود: بر اساس کدام آمار ۸۰ درصد مردم ترکیه واکسن دریافت کردند؟ من خودم از ترکیه آمدم و این آمار را تکذیب می‌کنم، در سنگاپور واکسیناسیون ۸۰ درصدی انجام‌شده و ۲۰ درصد واکسن نزدند اما توجه کنید که در روز گذشته مجموعاً ۶ نفر براثر کرونا فوت کردند که برخی از آن‌ها واکسن نزده بودند نباید با حرف‌های دروغین تأثیر روانی منفی در مردم ایجاد کرد.

وی تصریح می‌کند: اگر سازمان جهانی بهداشت را قبول ندارد و نگران هستید پس واکسن داخلی را می‌توانید انتخاب کنید چراکه واکسن ایرانی را سازمان بهداشت را تأیید نکرده است، اگر به خارج اعتماد ندارید به مردم بگویید واکسن ایرانی بزنند؛ برخی بایوتروریسم را مطرح می‌کنند اما من به آن اعتقادی ندارم، ویروس احتمال دارد ساخته دست بشر باشد برخی این اعتقاد رادارند اما اگر می‌خواستند مردم را بکشند چرا با واکسن؟ ویروس خودش پیک داشت با هر جهش و بدون هزینه افراد زیادی را می‌کشت.

نوری زاده خاطرنشان می‌کند: اگر می‌خواستند مردم را بکشند باید تمام واکسن‌ها را جمع می‌کردند تا مردم را بکشند؛ چرا باید همه را بکشند؟ آدم را با واکسن نمی‌کشند بلکه با ویروس می‌کشند؛ بعد از تزریق واکسن ۷۶ درصد ایمنی‌زایی ایجاد می‌شود طبیعی است برخی بعد از تزریق واکسن نیز مبتلا شوند یا فوت کنند اما میزان آن بسیار کاهش پیداکرده است و میزان ایمنی‌زایی در واکسن‌های مختلف متفاوت است.

وی اظهار می‌کند: در دنیا تمام سیاسیون، ورزشکاران، پزشکان و هنرمندان واکسن دریافت کردند، تمام سیاسیون جلوی دوربین واکسن زدند، واکسن نمی‌تواند کسی را مبتلا کند و بکشد چراکه روی هزاران نفر تست می‌شود نمی‌تواند مبتلا کند چون توان ندارد؛ حالا میگویند برای زیر ۱۸ سال نباید واکسن زد اما در این شرایط ما نیازمند تأیید سازمان جهانی بهداشت نیستیم و به مردم توصیه می‌کنیم که واکسن بزنند.

انتهای پیام