صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۰۴۶۰۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
مدیر خانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان:

مدیر خانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان گفت: جشنواره رخدادی است که نیاز به سازوکار دارد و این سازوکار شامل تعریف چشم‌انداز بلندمدت و تعیین محل ثابت برای برگزاری جشنواره است.

هامون شیرازی، مدیر خانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: با توجه به استقبالی که از فیلم‌های جشنواره به‌عمل آمد، می‌توان آن را جشنواره موفقی به حساب آورد که توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند و از هر نوع فیلمی که برای کودک و نوجوان ساخته می‌شود، در جشنواره امسال شرکت داشت. در واقع، هم شاهد فیلم‌هایی برای کودک و نوجوان بودیم و هم فیلم‌هایی درباره این گروه سنی. در مجموع، به نسبت استقبالی که از جشنواره به عمل آمد، به نظرم می‌توان آن را موفق ارزیابی کرد، آن هم با توجه به شرایطی که به لحاظ محدودیت‌های کرونایی در آن قرار داریم و بیشتر می‌توانستیم شاهد حضور اصحاب رسانه، هنرمندان و برخی از مهمانان جشنواره باشیم، تا عموم مردم. بنابراین، با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا، نمی‌توان جشنواره امسال را هم‌سنگ جشنواره‌های پیش از کرونا ارزیابی کرد.

وی افزود: جشنواره فیلم کودک و نوجوان از ابتدای تأسیس خود یک‌سری نقاط ضعف داشته که به‌تدریج در هر سال برطرف شده و شاید نقاط ضعف جدیدی اضافه شده باشد، ولی همه عوامل فعال در ستاد جشنواره تلاش می‌کنند تا کارها به نحو احسن انجام شود. به هر حال، بعضاً از بی‌نظمی، اجرا نشدن برخی برنامه‌ها یا اجرای نامناسب آنها گریزی نیست، ولی هر جشنواره‌‌ای که برگزار می‌شود، یک‌سری بی‌نظمی‌ها و اتفاقات پیش‌بینی نشده در آن رخ می‌دهد.

مدیر خانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان تصریح کرد: در جشنواره امسال تلاش کردیم این اتفاقات رخ ندهد و حداقل می‌توانم بگویم در جشنواره‌‌ای که در اصفهان برگزار شد، تلاش بر این بود که بی‌نظمی شکل نگیرد، برنامه‌ها در زمان مشخص شده اجرا شود و بدقولی صورت نگیرد. اتفاق خوبی که در جشنواره امسال رخ داد، این بود که برنامه اکران فیلم‌ها و برگزاری نشست‌ها دو روز قبل از شروع جشنواره در دسترس همگان قرار گرفت و طبق روال پیش رفت. به جز یک برنامه که به‌دلیل مشکلات تیم مربوطه فیلم و عدم حضور آنها لغو شد، مابقی برنامه‌ها طبق نظم و ترتیب خود پیش رفت.

شیرازی درباره برنامه سینما سیار و اکران فیلم برای نابینایان و ناشنوایان، گفت: به نظر من، اگر جشنواره امسال دستاوردی داشته باشد، اجرای همین دو برنامه بود، هر چند استارت آن از سال‌های قبل زده شد. ما جشنواره را به مناطقی بردیم که به سینما دسترسی نداشتند، یا تا به حال برای تماشای فیلم به سینما نیامده بودند و چون خودم در یکی از این برنامه‌ها حضور داشتم، شاهد استقبال از برنامه سینما سیار بودم. در خصوص اکران فیلم برای نابینایان و ناشنوایان نیز استقبال فوق‌العاده بود و با توجه به لذتی که این قشر از تماشای فیلم‌ها برده بودند، تجربه بی‌نظیری محسوب می‌شد. اگر این روند در جشنواره و حتی جشنواره‌های دیگر ادامه پیدا کند، اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

وی اظهار کرد: به‌عنوان یک فعال حوزه فیلم‌سازی معتقدم هر جشنواره‌‌ای یک‌سری نیازهای اساسی دارد و تا زمانی که این نیازها برطرف نشود، شاهد جشنواره خوبی نخواهیم بود. مادامی که بسترهای برگزاری درست یک جشنواره را به لحاظ مالی، اجتماعی و فرهنگی آماده نکنیم، نمی‌توانیم آن را به نحو احسن برگزار کنیم.

مدیر خانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان اضافه کرد: جشنواره باید محل ثابتی داشته باشد و این موضوع یک بار برای همیشه باید در قالب قانون مشخص شود. تا زمانی که این قانون و ضابطه وجود نداشته باشد، جشنواره مدام پاس‌کاری خواهد شد و مدیرانی که می‌آیند و می‌روند، تلاش خواهند کرد به جشنواره دست‌اندازی کنند.

وی افزود: وقتی جشنواره‌‌ای مخصوص کودکان و نوجوانان است، باید امکانات و زیرساخت‌هایی مانند گذشته‌های دور برای آن فراهم شود، مثل زمانی که این امکان وجود داشت که مدارس برای تماشای فیلم‌ها به جشنواره بیایند. باید این امکان فراهم شود که دوباره بتوانیم کودکان و نوجوانان را به‌طور مستقیم در جشنواره درگیر کنیم و وقتی وارد سالن سینما می‌شویم، شاهد حضور این گروه سنی باشیم، مثل اتفاقی که امسال در سینما فلسطین رخ داد و حدود ۳۶۰ داور کودک و نوجوان در شش روز متوالی فیلم‌ها را داوری کردند.

شیرازی تصریح کرد: جشنواره رخدادی است که باید سازوکار داشته باشد، تعویض مدیران و جابجایی دبیران اجازه نمی‌دهد که چشم‌اندازی دقیق برای جشنواره ترسیم شود. نمی‌توان یک چشم‌انداز یک یا دو ساله تعریف کرد، بلکه باید به تعریف چشم‌انداز ۱۰ یا ۱۵ ساله رو آورد. بنابراین، جشنواره باید به نوعی ثبات برسد و در این صورت است که شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

انتهای پیام