صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۱۸۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

امام‌جمعه شاهدیه با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) به چهار عاملی که باعث شکست و پشت کردن مردم از دولت‌ها می‌شود اشاره و آن را تبیین کرد.

به گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام‌جمعه شاهدیه، امروز، 12 آذرماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهر با اشاره به آیه 57 سوره مبارکه یونس که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ» اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه سخن خود را با چهار ویژگی توصیف کرده است.

وی ادامه داد: قرآن کتاب موعظه، داروخانه شفابخش، کتاب هدایت و کتاب رحمت است. شکرگزاری در برابر چنین نعمتی به این است که وظیفه خود را بشناسیم و سپس به آن عمل کنیم.

دهقان‌نیری فراگیری قرآن کریم و تعلیم و آموزش قرآن را از جمله وظایف انسان‌ها دانست و افزود: حضرت علی(ع) در این زمینه فرمود: «وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ‏»قرآن را بياموزيد، كه بهترين گفتار است. همچنین رسول خدا(ص) در زمینه آموزش قرآن فرمود: «خِيارُكُم من تعلَّمَ القرآنَ وعلَّمَهُ» بهترین شما کسی است که قرآن را یاد گیرد و به دیگران بیاموزد.

وی قرائت قرآن کریم را از دیگر وظایف انسان برشمرد و گفت: در آیه 20 سوره مزمل آمده است: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ » ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻣﻴﺴﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ. همچنین حضرت علی(ع) فرمود: «أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ‏» قرآن را نيكو تلاوت كنيد كه سودبخش‏‌ترين داستان‌‏ها است. 

امام‌جمعه شاهدیه بر تدبر در قرآن به عنوان دیگر وظیفه انسان در قبال شکرگزاری از خداوند تأکید کرد و افزود: در آیه 24 سوره محمد آمده است: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﻤﻰﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ ﺗﺎ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ. همچنین حضرت علی(ع) فرمود: «تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ‏» قرآن را نيک بفهميد كه بهار دل‌‏ها است.

دهقان‌نیری احترام به قرآن و عمل به آن را از دیگر وظایف انسان‌ها بیان کرد و ادامه داد: در این زمینه نیز رسول خدا(ص) فرمود: «مَنْ وَقَّرَ اَلْقُرْآنَ فَقَدْ وَقَّرَ اَللَّهَ» هر كه قرآن را احترام کند، خداوند را احترام کرده است. و همچنین حضرت علی(ع) فرمود: «إذا هُدیتُم لِعلمِه فَاعمَلُوا بما عَلمتم مِن عِلمه لَعَلّکم تُفلحون»

امام‌جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیثی گفت: «قَالَ عَلیٌ علیه السلام یُسْتَدَلُّ عَلَی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ» حضرت علی(ع) فرمود: چهار عامل باعث پشت کردن مردم از دولت‌ها است که نادیده گرفتن مسائل اصلی و مهم کشور، پرداختن به مسائل جنبی و کم اهمیت، به کارگماردن و مسئولیت دادن به انسان‌های بی‌کفایت و کنار زدن و بی اعتنایی به افراد صاحب کمال از آن جمله است.

وی با اشاره به 12 آذر، روز جهانی معلولان بیان کرد: امروز در دنیا جمعیت زیادی دچار معلولیت جسمی و ذهنی و روانی هستند. در کنار خدماتی که برای این قشر از جامعه صورت می‌گیرد، مهمترین کار پیشگیری از معلولیت است.

دهقان‌نیری با اشاره به عوامل پیدایش معلولیت افزود: در روایات اسلامی اموری ذکر شده است که باعث معلولیت می‌شود، بهزیستی که مسئولیت مشاوره در ازدواج جوانان را به عهده دارد، از این روایات غافل نشوند و آنها را یادآور شوند.

وی تغذیه ناسالم و عدم رعایت بهداشت، آلودگی هوا و ناسالم بودن محیط زیست، تصادفات جاده‌ای، استعمال مواد مخدر و ... را از دیگر عوامل دانست.

امام‌جمعه شاهدیه با اشاره به 16 آذر روز دانشجو نیز گفت: زیر بنای تمام امور یک کشور علم و دانش است. اگر یک ملتی اقتدار علمی داشت در دنیا حرف اول را می‌زند. بدین جهت است که اسلام به بحث علم بیش از مسائل دیگر اهمیت داده است. دشمنان انقلاب برای جلوگیری از رشد علمی ما، در فکر جوانان و دانشجویان ما بذر یأس و ناامیدی می‌پاشند و به دنبال آن هستند که ایمان و اعتماد نفس را از آنها بگیرند. ما را از جهت علمی وابسته بار بیاورند.

وی ادامه داد: انتظاری که رهبر حکیم انقلاب از یک دانشجوی انقلابی دارد این است که با تلاش خستگی ناپذیر در تولید علم بکوشد. به بحث‌های تئوری و کلاسیک اکتفا نکند و تحقیق را جدی بگیرد. در تازه‌های علمی محور را زبان فارسی قرار دهد تا همه مجبور شوند برای دستیابی به آن علم، زبان فارسی بیاموزند. هدف را اوج قله علم قرار داده و برای رسیدن به هدف موانع را پشت سر بیندازد.

انتهای پیام