صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۱۹۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

شانزدهم آذرماه یادآور عروج ملکوتی شهید احمد قاسمی کُرانی، نخستین شهید مدافع حرم از جامعه مهندسین کشور است که در ۱۶ آذرماه ۱۳۹۴ در جدال با گروهک‌های تکفیری داعش در منطقه عملیاتی زیتان در اطراف شهر حلب به شهادت رسید.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، شانزدهم آذرماه یادآور عروج ملکوتی شهید احمد قاسمی کُرانی، نخستین شهید مدافع حرم از جامعه مهندسین کشور است که در 16 آذرماه 1394 پس از چند روز مبارزه و رشادت در اطراف شهر حلب در منطقه عملیاتی زیتان با هدف بازپس گیری روستاهای اطراف لازقیه، بر اثر گلوله گروهک‌های تکفیری داعش به فیض بلند شهادت نائل شد. در ششمین سالگرد پرواز آسمانی این شهید والامقام مروری بر زندگی‌نامه و نحوه شهادت از نظر خوانندگان ایکنا می‌گذرد.

زندگینامه شهید مدافع حرم احمد قاسمی کرانی

مهندس شهید احمد قاسمی کرانی فرزند دلاور متولد دوم اردیبهشت سال 1369 در روستای کُران از توابع شهرستان فارسان همزمان با ولادت رسول اکرم(ص) متولد شد. این شهید والامقام دوران دبستان خود را در روستای کران طی کرد و پس از مهاجرت خانواده به شهرکرد، سال سوم راهنمایی را در مدرسه شهید معلم شهرکرد و سال اول دبیرستان را در مدرسه شهید استکی شهرکرد سپری کرد و پس از آن هنرستان سید احمد خمینی در رشته مکانیک مشغول به تحصیل شد و دیپلم خود را از آنجا دریافت کرد. شهید قاسمی یک سال را نیز در پیش‌دانشگاهی فرهنگ در رشته ریاضی گذراند تا بتواند در مقاطع بالاتر در دوره کارشناسی شرکت کند و سال بعد در دانشگاه آزاد شهر مجلسی در رشته مهندسی مکانیک گرایش سیالات مشغول به تحصیل شد و از این دانشگاه مدرک کارشناسی خود را اخذ کرد و بعد از گذراندن دوران سربازی در تهران و شهرستان شوشتر در رشته دانشگاهی خود در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شیراز پذیرفته شد و ثبت نام کرد که قرار بود در بهمن‌ماه سال 1394 در این دانشگاه مشغول به تحصیل شود اما ترجیح داد که با ثبت نام برای اعزام به سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب(س)، جان با ارزش خود را فدا کند.

نحوه اعزام به سوریه و شهادت

در پی فراخوان در خوزستان برای اعزام مردمی به جبهه‌های حق علیه باطل و مبارزه با گروهک‌های تکفیری داعشی در کشور سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب(س) در شهریورماه سال 1394، شهید قاسمی نیز اعلام آمادگی می‌کند و در مهرماه سال 1394 پس از پیگیری‌های لازم با همیاری نیروی سپاه خوزستان، آموزش‌های لازم را پشت سر می‌گذارد. اول آبان‌ماه در یک آموزش تخصصی توسط نیروهای تکاور و صابرین جزو نیروهای تخصصی و اصلی تیپ تکاور امام حسن مجتبی(ع) قرار گرفت و در رسته آرپی‌چی زن گردان امام حسین(ع) در سحرگاه 25 آبان‌ماه 94 به تهران و از آنجا به سوریه اعزام شد. پس از چند روز مبارزه در اطراف شهر حلب در منطقه عملیاتی زیتان در باز پس‌گیری روستاهای اطراف لازقیه، شانزدهم آذرماه 1394 در پیشروی دسته هجومی گردان امام حسین(ع) بر اثرگلوله گروهک‌های تکفیری داعش به جناح پهلوی سمت چپ به شهادت رسید. پیکر این مدافع حرم پس از تشییع باشکوه، در گلزار شهدا زادگاهش به خاک سپرده شد.

انتهای پیام