صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۲۷۱۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶

مسئول امور مشارکت‌های مردمی مجمع خیرین سلامت استان همدان بیان کرد: نام طرح محیا از عبارت «اَللّهُمَّ اجْعَل مَحْیاىَ مَحیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» از یکی از فرازهای زیارت عاشورا گرفته شده که به معنای زنده و زنده نگه داشتن است. این طرح با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو بوده؛ به‌صورتی که خیلی از خیرین حتی از مونیخ آلمان و لندن در نوبت شرکت در این طرح قرار گرفته‌اند.

هر یک از ما از ابتدای کودکی تاکنون حتماً حداقل یک مراسم با عنوان «جشن تولد» داشته‌ایم یا خیلی مفصل یا معمولی و حتی با حضور خانواده یا تعدادی از دوستانمان. خاطره‌انگیزترین و زیباترین خاطره جشن تولد شما مربوط به چندسالگی‌تان هست؟ کادوها و شکل کیک تولدتان یادتان هست؟

شاید شیرین‌ترین جشن تولد ما به ایام کودکی باز گردد، آیتم‌های زیادی دست‌ به‌ دست هم داده‌اند تا آن جشن به‌عنوان یکی از قشنگ‌ترین جشن تولدهای ما در ایام کودکی در ذهنمان نقش بسته باشد مثل کادوهایی که دریافت کردیم، حضور دوستی عزیز یا برگزاری جشن با کیفیتی عالی یا شاید آن ذوق همراه با هیجان در وجود کودکی‌مان باعث قشنگی آن خاطره در ذهنمان شده است.

خاطرات، دنیایی از ذهن ما را تشکیل می‌دهد گاهی تلخ و گاهی شیرین؛ حتی ممکن است از به یادآوری یک خاطره از جشن تولد خود ناراحت شویم به هر حال شیرینی و یا حتی تلخی به جا مانده از آن خاطره برای ما جذابیت دارد و دل‌انگیز است و  این جذابیت برای کودکان بسیار بیشتر است.

اما متأسفانه هستند افرادی از همشهری‌ها و هم‌وطنان ما که توانایی مالی برای برگزاری چنین مراسمی برای کودکان خود ندارند و ناراحت‌کننده‌تر اینکه این کودکان دچار بیماری‌های سخت و شاید غیرقابل درمان هم هستند. نداشتن خاطره‌ای از تولد خیلی ناراحت کننده‌تر است، این کودکان شاید فقر مالی و فقر خاطره را باهم دارند.

به‌تازگی طرحی از سوی مجمع خیرین سلامت برگزار می‌شود با عنوان «محیا»؛ طرحی ویژه کودکان بیمار و سخت درمانی که تحت حمایت مجمع قرار دارند، در گفت‌وگویی با یکی از افراد فعال در این مجمع از فلسفه گذاشتن اسم محیا برای این طرح می‌پرسیم تا وضعیت مشارکت خیرانی که در طرح حاضر می‌شوند.

حمید شاکری، مسئول  امور مشارکت‌های مردمی مجمع خیرین سلامت استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: طرح محیا با فلسفه درمان تسکینی و برای ایجاد آرامش روحی برای بیماران راه‌اندازی شد، بیماران سخت‌درمانی که در کنار رنج بیماری و سختی‌های جسمی ناامید شده و از لحاظ روانی رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه طرح محیا با تهیه کادو و کیک تولد برای بیماران سخت‌درمان نیازمند آغاز می‌شود، توضیح داد: این طرح توسط خیرین برای بیماران سخت‌درمانی اجرا می‌شود که سیر درمان آنها طولانی شده و به مدارا با آنها توصیه می‌شود.

شاکری یادآور شد: این طرح فقط در قالب تهیه یک کیک تولد نیست بلکه در کنار آن برنامه‌های دیگری هم اجرا می‌شود، از جمله مشاوره‌های روحی و روانی و معنوی، سفرهای زیارتی و سیاحتی، برگزاری جلسات و کارگاه‌های هنری و تفریحی که متأسفانه با توجه به محدودیت کرونا و بیماری افراد موارد حضوری در حال حاضر امکان‌پذیر نیست، اما برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است تا به محض بهبودی شرایط دیدارها و برنامه‌های حضوری فراهم شود.

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه در طرح محیا از خردسال و نوجوان گرفته تا جوان و میانسال تحت پوشش هستند، گفت: حدود یک هزار و ۵۸۰ بیمار نیازمند به‌طور کلی تحت پوشش مجمع خیرین سلامت هستند که همه این افراد شرایط لازم برای شرکت در طرح محیا را ندارند، تنها ۳۰۰ نفر از آنها شامل این طرح می‌شوند.

شاکری بیان کرد: در این طرح همچنین سبدهای مواد غذایی براساس توصیه پزشکان و براساس نیاز بیماران تهیه و به آنها اهدا می‌شود.

وی با اشاره به جزئیاتی که در برپایی جشن تولد برای این بیماران رعایت می‌شود، تصریح کرد: نام کوچک بیمار روی کیک تولد درج می‌شود در کنار آن هدیه‌ای مناسب با فرد که کودک است یا نوجوان پسر است یا دختر، تهیه می‌شود.

مسئول  امور مشارکت‌های مردمی مجمع خیرین سلامت استان همدان ادامه داد: بیمارانی که مشخصه لازم برای شرکت در طرح محیا را داشته باشند از قبل شناسایی شده و از آنها به همراه خانواده دعوت می‌شود تا در مجمع حضور پیدا کنند، آنها که خود اطلاعی از برنامه ندارند در این برنامه دیداری حضور پیدا می‌کنند.

وی توضیح داد: به دلیل شرایط کرونایی تاکنون مراسم اهدا کادو و کیک تولد در دفتر مجمع برگزار شده و به منزل افراد مراجعه نکرده‌ایم که برنامه آتی مجمع برای این طرح برگزاری جشن تولد در منزل خود افراد است.

بسیاری از خیرین پیگیر اجرای طرح محیا هستند

شاکری‌ با اشاره به استقبال خوب خیران از این طرح، اظهار کرد: تمام برنامه‌های طرح با خواست خیرین انجام می‌شود و خود خیرین پیگیر هستند، افرادی از خارج کشور برای شرکت در این طرح نوبت گرفتند، اول دی‌ماه جشن تولدی برگزار شد که خیری از مونیخ آلمان تأمین اعتبار کرد و خیر بعدی نیز از لندن که در نوبت قرار داشت برای برگزاری جشن تولد یکی دیگر از بیماران نیازمند، هماهنگی‌های لازم برای تهیه کیک و هدیه را انجام داد. هدیه‌های این طرح شامل اسباب بازی مناسب برای کودکان، روسری ، شال و لباس برای بانوان و بیراهن، بلوز و پارچه‌های لباسی برای آقایان بوده است و یک مورد دوچرخه برای نوجوان پسری بود که از سوی یک خیر دیگر تهیه و اهدا شد.

وی در ادامه گفت: در اجرای این طرح یکی از شیرینی فروشی‌های مطرح همدان با مجمع همکاری خوبی کرده است.

شاکری‌صفت با بیان اینکه تاکنون در طرح محیا برای افرادی از جمله کودک، نوجوان و یا سه میانسال جشن محیا برگزار شده است، گفت: این بیماران اغلب افراد دچار بیماری سرطان یا بیماران سخت درمان هستند.

مسئول  مشارکت‌های مردمی مجمع خیرین سلامت استان همدان تصریح کرد: اغلب این خانواده‌ها به‌دلیل بضاعت ضعیف مالی و مشکلات و هزینه‌های درمانی که دارند از افرادی هستند که تا به حال مراسم جشن تولد برای اعضای خانواده یا خود نداشته‌اند و این جشن تولدی که مجموعه برای آنها برگزار می‌کند شاید اولین جشن آن‌ها در روز تولدشان است. در این طرح افرادی حضور داشتند که از این اتفاق بسیار خوشحال و ذوق‌زده شده‌اند.  آنها وقتی می‌بینند سازمان مردم نهادی هست که در روز تولدشان به فکر آن‌هاست و درکشان می‌کند خوشحال می‌شوند و این برای ما بهترین حسی است که از اجرای طرح محیا دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد:  همه آنها بدون استثنا از اجرای طرح، خوشحال شده و قدردانی کردند و ما هم در این زمینه از خیرانی که همیشه مجمع را حمایت کردند تشکر می‌کنیم.

شاکری صفت یادآور شد: برخی از بیمارانی که برای طرح محیا دعوت شده‌اند دچار مشکل حرکتی و یا زمین‌گیر هستند که متأسفانه امکان حضور آنها در مراسم فراهم نشده اما ۹۰ درصد افراد در طرح شرکت داشته‌اند.

ویگفت: در کل هزینه هر مراسم شاید حدود ۲۰۰ هزار تومان باشد که شامل کیک و هدیه است، از شهریور تاکنون ۱۶ برنامه طرح محیا در مجمع برگزار شده که با احتساب هزینه دوچرخه‌ای که از سوی یک خیر همدانی اهدا شد حدود ۱۲ میلیون تومان از لحاظ مالی هزینه شده است.

این فعال اجتماعی اظهار کرد: طرح محیا با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو بوده؛ به‌صورتی که خیلی از خیرین در نوبت شرکت در این طرح قرار گرفته‌اند. نام طرح از عبارت «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» از یکی از فرازهای زیارت عاشورا گرفته شده که به معنای زنده و زنده نگه داشتن است.

وی در پایان برای علاقه‌مندان شرکت در این طرح، گفت: مردم هم می‌توانند برای مشارکت در طرح محیا به‌صورت حضوری به محل مجمع خیرین سلامت  همدان واقع در خیابان مهدیه، بیمارستان سابق مباشر کاشانی در ساعت اداری از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ به جز روزهای تعطیل و پنجشنبه مراجعه کنند و یا با شماره ۳۸۳۸۲۵۴۰۵ با کارشناس مددکاری مجمع ارتباط بگیرند.

پس از دیدن عکس‌های طرح محیا که اغلب صورت افراد شرکت‌کننده در آن محو شده بود، غصه‌ای به خاطر بیماری کودکانی که در کنار رنج بیماری از وضعیت ضعیف مالی هم رنج می‎برند دلم را آزار می‌دهد از ته دل آرزوی سلامتی تک‌تک این افراد را دارم، با خود می‌گویم درد و درمان هر دو مختص این دنیاست و خدا اگر دردی داده درمانی هم خواهد داد، همدردی و همراهی افراد خیر سهیم در فعالیت‌های مجمع، کامم را شیرین می‌کند همراهی این افراد دردمند، ارزشی آسمانی دارد.

کاش همه ما در برگزاری مراسم جشن تولد خود و عزیزانمان حد تعادلی را داشته باشیم که اگر روزی کسی به خاطر وضعیت مالی بد نتوانست برای خود یا فرزندان کوچکش مراسم جشن تولد بگیرد از عکس‌ها و فیلم‌ها یا فخرفروشی‌های ما دلش نشکند.

انتهای پیام