صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۲۸۹۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمعیت با بیان اینکه فرصت طلایی افزایش جمعیت در اختیار جامعه امروز قرار دارد، گفت: همه بخش‌های جامعه و همه افراد به‌ویژه افرادی که تریبون دارند باید برای افزایش جمعیت بسیج شوند.

به گزارش ایکنا از قم، ناصر سیم‌فروش، مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمعیت در نشست استانی «اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» که امروز 26 دی‌ماه در مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، اظهار کرد: لازم است ائمه جمعه و جماعت پیشگام شوند و احادیث و روایات را با استفاده از ظرفیت حضور مردم در مساجد و مراکز مذهبی و دینی تبیین و ترویج کنند؛ به عبارتی همه بخش‌های جامعه و همه افراد به‌ویژه افرادی که تریبون دارند باید برای افزایش جمعیت بسیج شوند.

وی با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری در قرآن و روایات مورد توجه جدی قرار گرفته است، ادامه داد: در آیات مختلفی می‌خوانیم که خداوند امر به ازدواج و ساده گرفتن تشکیل خانواده داده و البته مسئله اقتصادی را هم در کنار این موضوع مورد توجه قرار داده‌ است.

سیم‌فروش با بیان اینکه فرصت طلایی افزایش جمعیت در اختیار جامعه امروز قرار دارد، افزود: ۲۵ درصد جمعیت کنونی در سن فعال هستند و اگر از فرصت باقیمانده به‌درستی استفاده شود؛ دغدغه کشور از نظر سالمندی جمعیت ایران کاهش می‌یابد، زیرا پنجره جمعیتی هنوز باز است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را یکی از مهم‌ترین گام‌ها در این زمینه دانست و بیان کرد: راهکارهای مختلفی برای اجرای این قانون پیش‎‌بینی شده که البته راهکارهای فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارند و در کنار آن، مشوق‌های اقتصادی هم تأثیرگذار خواهند بود.

وی ادامه داد: ازدواج به هنگام، فرزندآوری به‌موقع و توجه به افزایش جمعیت باید فرهنگی عمومی بین ایرانیان باشد.

سیم‌فروش با اشاره به شروع برنامه‌های کنترل جمعیت، گفت: همان زمان هشدارهای لازم را از طریق رسانه‌ها مطرح کردیم ولی مورد توجه قرار نگرفت؛ در حالی‌ که بسیاری از شیوه‌های عقیم‌سازی غیرقابل بازگشت بودند، ولی تبلیغات سمت و سویی دیگر داشت.

وی ادامه داد: بستن لوله‌ها در آن سال‌ها به رایگان انجام می‌شد، ولی برای عمل بازگشت، چند میلیون هزینه لازم بود که البته همیشه هم موفقیت‌آمیز نبودند.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به مقایسه الگوی کاهش نرخ باروری در ایران و میانگین جهانی، یادآور شد: درطول تاریخ بیشترین سقوط جمعیت در ایران و چین رخ داده و اکنون به زیر حد جایگزینی رسیده‌ است.

انتهای پیام