صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۳۱۵۰۶
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
آیت‌الله شب‌ زنده‌دار:

عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه انسان باید به موعظه‌ها عمل کند، پند صحیح دیگران را بپذیرد و حالت پذیرش را در خود به‌جود آورد، گفت: برخی لجاجت دارند و زیر بار نمی‌روند و نمی‌خواهند پند و اندرز را بپذیرند، این‌گونه افراد تا وقتی که چنین حالتی دارند به مقامات عالیه نمی‌رسند.

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله مهدی شب زنده‌دار، عضو شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق که شامگاه پنجم بهمن‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اراده و خواستن، حیات قلب، خشیت از خدا و گوش سپردن به پند و اندرز موعظه‌کنندگان را از شروط کسب مقامات معنوی دانست.

وی با اشاره به اینکه انسان باید تصمیم داشته باشد که به موعظه‌ها عمل کند، پند صحیح دیگران را بپذیرد و حالت پذیرش را در خود به‌وجود آورد، ادامه داد: برخی لجاجت دارند و زیر بار نمی‌روند و نمی‌خواهند پند و اندرز را بپذیرند، این‌گونه افراد تا وقتی که چنین حالتی دارند به مقامات عالیه نمی‌رسند.

استاد درس اخلاق با اشاره به اینکه انسان باید خود را به‌گونه‌ای تربیت کند که موعظه دیگران را بپذیرد، بیان کرد: خدای متعال به بعضی از انبیا امر فرمود اگر شیطان هم شما را نصیحت کرد، از او هم بپذیر، با اینکه شیطان عدو انسان است، اما اگر نصیحت صحیحی داشت باید پذیرفت.

وی روحیه پذیرش برای رسیدن به مقامات عالی معنوی را ضروری دانست و گفت: این روحیه زمینه‌ای برای تعالی روح انسان است، قرآن کریم به نقل از اهل جهنم می‌فرماید اگر در ما حالت پذیرش بود، یک گام جلو رفته بودیم و جایگاه ما جهنم نبود.

شب زنده‌دار موعظه را دژ و پناهگاهی برای انسان معرفی کرد و افزود: قبل از شنیدن موعظه دیگران باید واعظ خودمان باشیم، چراکه اگر این‌گونه نباشد نصیحت دیگران هم مورد قبول نفس نمی‌افتد.

وی یکی از راه‌های بهره‌مندی از مقامات معنوی را وعظ درونی دانست و گفت: اهل معنا ۴۰ روز را برای تسلط بر نفس بیان کرده‌اند، ۴۰ روز نصیحت به خود و مداومت برای پذیرش موعظه دیگران لازم است تا از آن پس بی‌تفاوت عبور نکند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به سوره دهر، یادآور شد: در خلوت‌ها بنشینیم و نفس را مورد خطاب قرار دهیم، اگر این کار را کردیم خدا هم زمینه رشد و موفقیت در راه معنوی را عنایت خواهد کرد، ائمه و اهل بیت(ع) اهل محاسبه نفس بودند و در اثر توجه دادن نفس به مقامات عالی معنوی رسیده‌اند.

انتهای پیام