صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۴۰۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
به بهانه روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه

عمل نیکوی قرض دادن از امور مستحبی است که در قرآن و اسلام بسیار بر آن تأکید شده است به طوری که در چهارده آیه از سوره‌های مختلف قرآن این موضوع مطرح است.

از سال 98، روز 14 اسفند به روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه نام‌گذاری شد. قرض‌الحسنه باعث پرورش و توسعه صفات نیکو در انسان می‌شود و توجه به آن خصوصاً در حال حاضر که پشتیبانی ویژه‌ای در کشور از آن صورت گرفته و برای آحاد جامعه امکان ملحق شدن به این امر پسندیده فراهم شده است، ضروری به نظر می‌رسد.

عمل نیکوی قرض دادن، از امور مستحبی است که در قرآن و اسلام بسیار بر آن تأکید شده است به طوری که در چهارده آیه از سوره‌های مختلف قرآن این موضوع مطرح است. «قرض» در لغت به معنای «وام» است که در قرآن مجید نیز به آن اشاره شده است. امام صادق(ع) در پاسخ یکی از یارانش در مورد برکت وام دادن می‌‏فرمایند: نزد ما، قرض، هجده و صدقه، ده ثواب دارد... اگر بدانی که شأن مؤمن نزد خدا چقدر است، هرگز در برآوردن حاجت او سستی نخواهی کرد و هر کس دل مؤمنی را شاد کند، همانا دل رسول‏‌ خدا(ص) را شاد کرده است.

به همین منظور صندوق قرض‌الحسنه «امداد ولایت» خراسان جنوبی با ارائه تسهیلات اشتغال، کارگشایی، کمک هزینه درمان و مسکن به مددجویان و محرومان در راستای تقویت جایگاه قرض‌الحسنه و نیت خیر در کمک به نیازمندان واقعی راه‌اندازی شد. تسهیلات این صندوق به‌صورت قرض‌الحسنه بوده لذا صندوق امداد ولایت هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی سودآوری ندارد.

احمد حسن شریف، از خیران بیرجندی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: وقتی دیدم ظرفیتی به نام صندوق امداد ولایت وجود دارد؛ از خدا خواستم من را در شرایط کار خیر قرار دهد؛ لذا از سال  97 شروع به این فعالیت کردم.

وی با بیان اینکه این کار خیر سودی برای کل جامعه دارد و نمی‌توان از سودش برای تک تک افراد جامعه غافل شد، افزود: برای رونق تجارت‌ها و کسب و کار مردم نیاز داریم تا فرهنگ قرض‌الحسنه فراگیر شود تا بتوانیم نیازهای اقتصادی جامعه را جامه عمل بپوشانیم.

شریف یادآور شد: کاهش تورم و افزایش توان مالی جامعه و همچنین توجه خیران به آموزه‌های اسلام و فرهنگ اصیل اسلامی در حل مشکلات جامعه، رهاورد مهم ترویج قرض‌الحسنه است.

اقدامات کوچک با نتایج بزرگ

یکی از کارمندان کمیته امداد خراسان‌جنوبی نیز در این کار خیر شریک شده و سرمایه خود را در صندوق قرض‌الحسنه امداد سرمایه‌گذاری کرده است.

وی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: گاهی می‌توان با سرمایه‌ای اندک کارهای بزرگ کرد پس چرا این اقدامات را از جامعه اسلامی دریغ کنیم؟ مهم این است که خود بتوانیم با اقدامی هرچند کوچک کاری انجام دهیم و وقتی این امر را دریغ کردیم برکت و رحمت از جامعه رخت برمی‌بندد.

وی بیان کرد: زندگی و توجه به افراد جامعه همان امری است که به هیچ‌وجه نباید فراموش شود و اگر فراموش کردیم بدانیم مرگ انسانیت دیری نمی‌پاید.

زمینه‌سازی برای اشتغال و حمایت

محمد عرب، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌جنوبی نیز گفت: مبلغ ۱۰۲ میلیارد و ۸۶ میلیون تومان تسهیلات صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در سال جاری به نیازمندان این استان پرداخت شده است که این تسهیلات در بخش‌های اشتغال، مسکن، حمایتی و فرهنگی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در بخش اشتغال از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۵۳ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۸ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان پرداخت شده است، تصریح کرد: هزار و ۹۵۰ فقره تسهیلات مسکن از طریق صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت پرداخت شده که این تسهیلات به منظور خرید، احداث و تکمیل مسکن پرداخت شده که ارزش آن ۲۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان بوده است. در بخش حمایتی نیز ۶ هزار و ۶۲۵ فقره تسهیلات به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۷۶ میلیون تومان به عنوان وام‌های ضروری به نیازمندان پرداخت شده است.

عرب به پرداخت ۱۲۳ مورد تسهیلات ودیعه مسکن مددجویان از محل صندوق امداد ولایت اشاره کرد و گفت: مبلغ این تسهیلات نیز ۲ میلیارد و ۳۱۷ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: هزار و ۲۰۱ مورد تسهیلات برای خدمات عمرانی مسکن به مبلغ ۶ میلیارد و ۱۴ میلیون تومان از ابتدای امسال در بخش حمایتی پرداخت شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی از پرداخت ۱۳۸ مورد تسهیلات درمان به مددجویان این نهاد خبر داد و گفت: مبلغ تسهیلات درمان یک میلیارد و ۵۵۵ میلیون تومان بوده است.

وی به پرداخت ۲۳۶ فقره تسهیلات به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای کمک هزینه تحصیلی اشاره کرد و گفت: در مجموع ۱۱ هزار و ۲۳۳ وام قرض‌الحسنه به افراد زیر پوشش کمیته امداد خراسان جنوبی از محل صندوق امداد ولایت در سال جاری پرداخت شده است.

ضرورت توجه بیشتر به فرهنگ قرض‌الحسنه

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) چندی پیش در همایش کشوری همایش ملی فرهنگ قرض‌الحسنه اظهار کرد: صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت به 220 هزار نفر که 80 درصد آنان تحت پوشش کمیته امداد بودند وام قرض‌الحسنه داده است که تا سقف 10 میلیون تومان کارمزد تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه آیات و روایات متغنی در خصوص قرض‌الحسنه وجود دارد در این خصوص کوتاهی کرده‌ایم و باید با همت بیشتری این امر پسندیده را پیش ببریم؛ اکثر مردم در خانه‌های خود صندوق صدقه دارند و از خصلت رفع بلای آن نیز بخوبی آگاه‌اند، اما باید متوجه برکت عجیب قرض‌الحسنه نیز بود که طبق روایات نقل شده 18 برابر ثوابش بیشتر از صدقه است چراکه در این حالت عزت فرد حفظ می‌شود و از طرفی هم تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندد تا طبق تعهدات خود عمل کند و قرض خود را برگرداند و بدین ترتیب چرخه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نیز توسط او به حرکت در می‌آید.

بختیاری در پایان گفت: تاکنون مبالغ زیادی در حساب‌های قرض‌الحسنه واگذار شده که از متولیان آن کمال تشکر را داریم و از رسانه‌ها می‌خواهیم که در ترویج هرچه بیشتر این امر بکوشند.

انتهای پیام