صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۴۵۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴

آستان مقدس امامزادگان علویان(ع) در سمنان بقعه‌ای است که در آن ۱۰ تن از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس(ع) و امام زین‌العابدین(ع) آرمیده‌اند.

در غرب شهر سمنان و در منطقه محلات واقع در بلوار علويان، سمنان بقعه‌ای است به نام آستان مقدس امامزادگان علویان که به روایتی در آن ۱۰ تن از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس(ع) و امام زین‌العابدین(ع) آرمیده‌اند که از این تعداد هشت تن در داخل بنا و دو تن دیگر نیز در صحن شرقی این آستان مقدس مدفون‌شده‌اند که در گذشته مردم سمنان مدفونین در این بقعه را عبدالله و قاسم از اولاد حضرت عباس(ع) می‌نامیدند.

مرحوم آیت‌الله علامه حائری مازندرانی نیز طی تحقیقاتی درباره سلسله نسب مدفونین این بارگاه انجام داده و نتیجه آن را در لوحه‌ای ثبت و در حرم نصب‌کرده‌ است. در این بقعه بزرگ‌زادگانی از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس (ع) و نیز امام زین‌العابدین(ع) به خاک آرمیده‌اند و زائران با حضور در این بقعه متبرکه این بزرگواران را زیارت می‌کنند.

عبیدالله ابن حسن یکی از نوادگان حضرت ابوالفضل عباس(ع) مدفون در این بقعه است که با سایر سادات علوی در گرگان مجتمع بودند و به بلاد قومس به‌ویژه سمنان که در آن زمان مأمن سادات ابوالفضلی و سجادی بود آمده و چندی نیز قاضی‌القضات حرمین بوده است.

ایشان در سال ۲۰۴ و ۲۰۵ هجری به سمت امیر حجاج منصوب و به حج رفته و سال وفات وی پس از بازگشت از حج یعنی سال ۲۰۵ هجری قمری به بعد است.

عبیدالله بن عباس ثانی فرزند حسن بن عبیدالله بن ابوالفضل العباس(ع) و برادرزاده عبیدالله بن حسن از دیگر بزرگ‌زادگان مدفون در این بقعه متبرکه است.

یکی دیگر از امامزادگانی که با حضور در این بقعه به افتخار زیارتش نایل می‌شویم قاسم بن علی‌اشرف معروف به عمر اشرف است. آن‌گونه که نوشته‌اند این بزرگ‌زاده فرزند امام زین‌العابدین(ع) و برادر ناصر کبیر پادشاه طبرستان و دیلم است.

ابوجعفر محمد فرزند قاسم بن علی‌اشرف که از فقها و زهاد و عباد دوران خود بود؛ از دیگر امامزادگانی است که بقعه علویان مفتخر است میزبان پیکر پاک اوست. وی از ترس معتصم به خراسان آمده و در آنجا ۴۰ هزار نفر با وی بیعت کردند؛ اما عبدالله بن طاهر به دستور خلیفه عباسی وی را دستگیر و به سامرا اعزام داشت و در این شهر به امر خلیفه وی را در برج معتصم که امروز نیز وجود دارد زندانی کردند. عده‌ای از مریدان وی او را آزاد ساخته و به زاوغان امروز - که در آن زمان از گزند خلفای عباسی در امان بود- آوردند.

از دیگر بزرگان و امامزادگانی که نام ایشان به‌عنوان یکی دیگر از بزرگ‌زادگان مدفون در این بقعه متبرکه ذکرشده؛ عبیدالله اعرج بن حسین اصغر بن امام زین‌العابدین(ع) است. ایشان یکی از سادات جلیل‌القدر و نام‌آور زمان خود بوده‌اند و گویند ابوالعباس سفاح ۸۰ هزار دینار مقرری برای وی تعیین کرده بود.

درباره وفات وی روایات مختلفی وجود دارد. عده‌ای معتقدند وی هنگام بازگشت از خراسان با فرزندش زین‌العابدین علی صالح پس از ملاقات با ابومسلم خراسانی در امروان دامغان فوت می‌کند و زین‌العابدین جسد پدر را به زاوغان می‌آورد اما صاحب کتاب استظهار می‌نویسد که زین‌العابدین جلوتر از پدر به قریه زاوغان می‌رسد و خبر مرگ پدر را بعدا به او می‌رسانند.

قاسم فرزند عبیدالله بن حسن نیز یکی دیگر از بزرگانی است که در بقعه علویان دفن شده است. وی از علمای عالی‌قدر و از اصحاب فاضل حضرت امام حسن عسگری و نماینده آن حضرت در خراسان گرگان و قومس بوده و در عسگریه نیز نشو و نما کرده به‌طوری‌که در این دیار به نام عسگری معروف شده است.

از دیگر امامزادگان و بزرگ‌زادگان مدفون در بقعه متبرکه علویان می‌توان به عبدالله بن عبیدالله اعرج برادر زین‌العابدین علی صالح، ـ عبدالله بن حسین اصغر برادر عبیدالله اعرج، قاسم بن عبدالله بن حسین اصغر و نیز قاسم بن علی بن حمزه اکبر بن حسن بن عبدالله بن حضرت عباس(ع) نام برد که وجود این بزرگواران سمنان را به کهکشانی از بزرگان دین و نوادگان ائمه اطهار بدل کرده است.

وجود این‌همه امام‌زادگان و بقاع متبرکه ظرفیتی بزرگ در زمینه گردشگری مذهبی را نصیب شهر سمنان کرده؛ که در این راستا باید در استان و شهر سمنان تلاش بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام