صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۵۲۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳

دبیر خانه کارگر آذربایجان غربی گفت: برپایی نمایشگاه عکس با موضوع مشکلات کارگری و فروش آثار این نمایشگاه برای کمک به کارگران، نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، توزیع بسته‌های معیشتی، افتتاح خانه کارگر سلماس، افتتاح خانه کارورزی، شرکت کارگران در راهپیمایی روز قدس و شرکت در نماز جمعه از جمله برنامه‌های هفته کار و کارگر در آذربایجان غربی هستند.

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، سعید مصطفی‌نژاد، دبیر خانه کارگر آذربایجان غربی، ۵ اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از آنجایی که روز جهانی کار و کارگر برای توجه دادن مسئولان به مشکلات این قشر از جامعه نام‌گذاری شده از این رو ضروری است که برنامه‌های این روز نیز به صورت مردمی برگزار شود.

وی افزود: روز جهانی کار و کارگر فرصت مناسبی برای بیان مشکلات و دغدغه‌های کارگران است که بخش اعظمی از نیروی کار را در سطح استان و کشور تشکیل می‌دهند.

دبیر خانه کارگر آذربایجان غربی با اشاره به برنامه‌های هفته کار و کارگر در استان ادامه داد: برپایی نمایشگاه عکس با موضوع مشکلات کارگری و فروش آثار این نمایشگاه برای کمک به کارگران، نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، بازدید از انبار مرکزی تعاونی‌های مرکزی کارگران، گلباران گلزار شهدای کارگری، دیدار با امام‌جمعه و استاندار، توزیع بسته‌های معیشتی، افتتاح خانه کارگر سلماس، افتتاح خانه کارورزی، شرکت کارگران در راهپیمایی روز قدس و شرکت در نماز جمعه از جمله این برنامه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در صورت صدور مجوز، راهپیمایی روز کارگر در ارومیه برگزار می‌شود، عنوان کرد: برپایی مسالمت‌آمیز راهپیمایی روز کارگر یکی از درخواست‌های اتحادیه کارگری استان برای بیان مشکلات این قشر از جامعه است.

مصطفی‌نژاد تصریح کرد: به‌مناسبت هفته کار و کارگر در نظر است مذاکرات لازم با مسئولان مربوطه برای نهایی شدن راه‌اندازی شعبه تخصصی رسیدگی به پرونده‌های حقوقی کارگران استان انجام شود تا در اسرع وقت این شعبه در آذربایجان غربی افتتاح شود.

وی با بیان اینکه در ۱۳ شهرستان استان دفاتر رابط خانه کارگر فعال هستند، خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های میاندوآب، سلماس و خوی دفتر نمایندگی خانه کارگر دایر شده است.

مسئولان به تاخیر پرداخت حقوق کارگران اهمیتی نمی‌دهند

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی نیز در این نشست اظهار کرد: در سطح استان ۳۸۶ هزار کارگر وجود دارد که ۹۵ درصد آنها از امنیت شغلی برخوردار نبوده و این یکی از دغدغه‌های اصلی کارگران است.

علی صحرانورد افزود: در دو سال گذشته پنج هزار و ۴۰۰ کارگر در سطح استان از کار اخراج شده‌اند که دلیل آن نیز قراردادهای موقت کار بوده که دست کارفرما را برای اخراج کارگران باز گذاشته است.

وی عنوان کرد: مسئولان استانی و نمایندگان مجلس برای حمایت از کارگران و خانواده‌های آنها باید در قانون استخدام کارگران تجدید نظر کنند و با مشاوره از افرادی از این قشر نسبت به تصویب قانون حمایت از کارگران و نظارت کامل برای اجرای آن اهتمام ورزند.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی  با انتقاد از دست‌درازی دولت‌مردان به صندوق بیمه تامین اجتماعی تصریح کرد: این صندوق متعلق به کارگران این کشور است که تحت هر شرایطی سعی کرده‌اند حق بیمه خود را پرداخت کنند تا در زمان بازنشستگی و بیماری کمک‌حال آنها باشد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر شرایطی فراهم شده است که کارگر به عنوان صاحب صندوق تامین اجتماعی از خدمات ارائه شده آن نمی‌تواند استفاده کند چرا که مسئولان این سازمان از افرادی انتخاب می‌شود که هیچکدام از خانواده کارگری نبوده و از دغدغه‌ها و سختی‌های این قشر آگاهی ندارند.

صحرانورد گفت: یکی از راه‌های احقاق حق کارگران تشکیل تشکل‌های کارگری است که متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد این تشکل‌ها کاهش داشته است.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی گفت: چرا باید حقوق کارگر هر چند ماه یک بار پرداخت شود و مسئولان و نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع حساسیتی از خود نشان ندهد در حالی که کارگران از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند و به نسبت سایر اقشار نیازمندی بیشتری به پرداخت حقوق سرموعد دارند.

همسان‌سازی حقوق؛ مهم‌ترین دغدغه بازنشستگان

رییس هیئت مدیره کانون بازنشستگان آذربایجان غربی نیز در این نشست با انتقاد از طولانی شدن پروسه اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: این قانون در دولت‌های مختلف بنا به دلایل مختلف اجرا نمی‌شود یا در صورت اجرا به صورت ناقص به آن عمل می‌شود.

داداش محمدی اضافه کرد: بازنشستگان کارگری نیز به مانند سایر بازنشستگان کشور ۲۵ تا ۳۰ سال خدمت کرده و حق بیمه پرداخت کرده‌اند اما به موقع بازنشستگی به نسبت سایر اقشار کمترین حقوق را دریافت می‌کنند که کفاف تامین حداقل هزینه‌های آنها را نمی‌کند.

وی گفت: یک اقدام اساسی دولت برای حمایت از کارگران اجرای درست و صحیح قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌تواند باشد و این یکی از مطالبات جدی کارگران بوده که تنها معطوف به هفته کار و کارگر نبوده و در طول سال باید مسئولان برای رفع مشکلات آنها عزم جدی داشته باشند.

رییس هیئت مدیره کانون بازنشستگان آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۴۵ هزار نفر عضو این کانون بوده که احتساب خانواده‌های آنها تعداد اعضا به ۷۰ هزار نفر می‌رسد که اغلب دغدغه معیشت و بیمه درمانی را دارند.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم پوشش کامل بیمه درمانی تامین اجتماعی بازنشستگان، کانون بازنشستگان استان مجبور به امضای قرارداد بیمه تکمیلی با سایر بیمه‌ها شده است.

 

انتهای پیام