صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۵۵۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

یک مدرس دانشگاه در همدان با بیان اینکه جهاد تبیین مخالف صد درصد با برخورد سلیقه‌ای با حقایق و واقعیت‌هاست، تأکید کرد: جهاد تبیین مختص انقلابیون و افراد متشرع جامعه نیست، مجاهدان آن همه افراد عادل و منصف جامعه هستند.

ناصر فریدونی، مدرس دانشگاه و از فعالان رسانه‌ای صداوسیمای مرکز همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: جهاد تبیین فارغ از ارزش‌گذاری آن در هر جامعه‌ای بیان گفتمان، ارزش‌ها، اعتقادات و اصول یک ملت است و یا یک جریان اجتماعی قلمداد می‌شود تا از انحراف و دست‌کاری شدن در آینده و یا حتی زمان حال جلوگیری شود.

وی ادامه داد: براساس این تعریف، جهاد تبیین مسئولیت دارد و کسانی که مجری جهاد تبیین هستند باید از گفتمان حاکم بر آن جامعه دفاع کنند و مانع از انحراف آن شوند و سعی کنند ارزش‌های آن را حفظ کنند.

فریدونی تأکید کرد: شاید از ظاهر جهاد تبیین این‌گونه استنباط شود کسانی که به نوعی وابسته به یک حکومت یا وابسته به یک جریان سیاسی و یا اجتماعی هستند باید در جهاد تبیین حضور داشته باشند، اما جهاد تبیین به‌طور عام وظیفه و کارکرد افرادی است که منطقی فکر می‌کنند و اعتقاد به عدالت و انصاف دارند، کسانی که در راستای شکل‌گیری و سالم‌سازی افکار و عقاید جامعه حرکت می‌کنند همگی مجاهدان جهاد تبیین هستند.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین مختص انقلابیون و افراد متشرع جامعه نیست، افزود: در این راستا فقط ایثارگران، معلمین، حوزویان و... وظیفه‌مند نیستند بلکه مجاهدان جهاد تبیین همه افراد عادل، اهل انصاف و اهل بیان حقایق جامعه هستند که می‌توانند از هر قشری همچون راننده تاکسی، استاد دانشگاه، کسبه و... باشند. این افراد کسانی هستند که حقایق را دیده‌اند، یا درک کرده‌اند و یا بخش‌هایی از واقعیت‌های جامعه نزد اذهان آن‌ها بایگانی شده است.

جهاد تبیین فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی باشد

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: آنچه در جهاد تبیین حائز اهمیت است، باید صرف‌نظر از جهت‌گیری‌های سیاسی، نگاه به راست و چپ، اصولگرا و یا اصلاح‌طلب بودن، مطالب و واقعیت‌های موجود را ارائه کنیم‌ چراکه جهاد تبیین با هدف بیان واقعیت‌ها به نسل‌های آتی و حاضر مطرح‌ شده است. بنابراین، کسانی که در جهاد تبیین تلاش می‌کنند باید افق دید وسیع‌تری داشته باشند و از دید بالایی به موضوعات نگاه کنند اگر مطلبی به نفع جریان سیاسی آن‌هاست نباید بیشتر از حد لازم به آن بها دهند و یا اگر مطلبی موجب آسیب به جناح سیاسی خودشان می‌شود یا نقطه‌ ضعف آن‌هاست آن را کتمان کنند که این موضوع انحراف حقیقت است.

وی ادامه داد: در جهاد تبیین آنچه اتفاق افتاده، زشت یا زیبا، خوب و یا بد باید به‌طور دقیق و با جزئیات کامل باید بیان شود تا کسی نتواند از آن به نفع جریان سیاسی خودش سوءاستفاده کند. بر همین اساس در فضای مجازی افرادی ممکن است قسمت‌هایی از صحبت‌های یک فرد را بارگذاری کنند که در حمایت از جناح چپ یا راست باشد و همواره آن‌ها را بازنشر دهند و بر روی آن‌ها مانور بدهند که این برخورد سلیقه‌ای با حقایق و وقایع است، جهاد تبیین مخالف صد درصد با برخورد سلیقه‌ای است.

فریدونی تصریح کرد: در برخی از کشورهای دنیا قانونی وجود دارد که پس از 20 سال بنا بر ارزش واقعه و مطلب، تمام اسناد و مدارک محرمانه آن به‌طور کامل منتشر می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، دلیل این موضوع این است که جریان‌های سیاسی، حزب‌ها و گروه‌ها نتوانند از آن وقایع به نفع خودشان مصادره به مطلوب کنند.

وی اظهار کرد: وقتی وقایع و اتفاقات به‌طور کامل رسمی از طرف حاکمیت افشا می‌شود دیگر کسی نمی‌تواند افراد جامعه را گمراه کند.

فضای مجازی چاقوی دو لبه

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه فضای مجازی یک چاقوی دو لبه است، افزود: از این فضا هم می‌توان در راستای اهداف خداپسندانه، جامعه‌شناسی و اهداف حاکمیتی و حکومتی استفاده کرد و هم می‌شود یک حاکمیت و حکومت را تخریب کرد، همچنین می‌شود ارزش‌هایی را پررنگ کرد و ارزش‌هایی را نادیده گرفت و می‌توان عکس آن عمل کرد. آنچه مهم است فضای مجازی و یا پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و... این امکان را به‌وجود آورده‌اند که افراد جامعه با سهولت بیشتری به برنامه‌ها و اخبار، کلیپ‌ها و فیلم‌های فضای مجازی دسترسی پیدا کنند؛ اما از آنجا که تولید محتوا در فضای مجازی ساده اتفاق می‌افتد تحریف واقعیت‌ها هم به راحتی در آن رخ می‌دهد. بنابراین، این فضا مانند چاقوی دو لبه عمل می‌کند اگر مراقب نباشیم تبدیل به آفتی می‌شود برای تخریب ارزش‌ها و شخصیت‌ها و منجر به انحطاط کشیدن اصول یک جامعه خواهد شد.

فریدونی تأکید کرد: با داشتن صفحات رسمی، پیج‌های رسمی، پایگاه‌های خبری رسمی بیان واقعیت‌ها را از این طریق انجام دهیم. داشتن پیج‌هایی به دور از هیجان، به دور از تعصب و به دور از جهت‌گیری‌های خاص به ما کمک می‌کند که از فضای مجازی به‌درستی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ممکن است ما مطلبی را درباره یک شخصیت یا حزبی بشنویم اگر بلافاصله به آن واکنش نشان دهیم خودمان به هیجانی شدن آن در فضای مجازی دامن زده‌ایم و سرآغاز جریان رسانه‌ای می‌شویم که به نفع ما هم نیست. بنابراین بیان هر مطلبی و هر موضوعی که موردنیاز جامعه نیست نباید مطرح کرد.

فریدونی با بیان اینکه ما برای داشتن جامعه‌ای سالم راهی به جز بیان حقایق نداریم، افزود: اگر بخواهیم حقایق را از منظر خودمان روایت کنیم خیانت به تاریخ و افراد جامعه است. بیان بخشی از حقایق جامعه و بیان نکردن بخش دیگری خیانت به تاریخ است، در حقیقت جهاد تبیین برای این است که کسی مجال این را نداشته باشد که به نفع خود و یا حزب خاصی سوءاستفاده کند.

انتهای پیام