صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۵۷۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

دبیر تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی البرز از برگزاری ششمین دوره انتخابات شورای هیئت‌های مذهبی با مشارکت حدود دوهزار هیئت مذهبی خبر داد.

به گزارش ایکنا از البرز، مسئولیت سازماندهی و هدایت زنجیره بزرگ تبلیغی هیئت‌های مذهبی در طول چند دهه اخیر بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی بوده است. انجام بخشی از این مسئولیت با تشکیل نهادی تخصصی میانی تحت عنوان «شورای هیئت‌های مذهبی» در سه سطح شهرستان، استان و مرکزی به سامان رسیده است و روند شکل‌گیری این شوراها اینگونه است که با انتخابات سراسری از میان مسئولین هیئت‌های مذهبی هر شهرستان، شورای شهرستانی هیئات مذهبی تشکیل می‌شود و اعضای منتخب از میان خود، مسئول شورای شهرستان را انتخاب می‌کنند. مسئولین شورای شهرستانی نیز جمعاً شورای هیئات مذهبی استان خود را تشکیل داده و بعد از آن از هر استان یک نفر به‌عنوان رئیس شورای هیئات مذهبی استان به مرکز اعلام و در مرکز شورای هیئات مذهبی کشور با حضور ۳۱ نفر انتخاب می‌شود.

در آستانه ششمین دوره انتخابات شورای هیئت‌های مذهبی البرز نگاهی به روند مشارکت و تایید صلاحیت کاندیدها و فرآیند این انتخابات خواهیم داشت.

محمد جواد خلیق، دبیر تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به برگزاری انتخابات شورای هیئت‌های مذهبی گفت: در این انتخابات 170 نفر بعد از مراحل گزینش تایید صلاحیت شده و به عنوان نامزد ورود به شورای هیئت‌های مذهبی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه این انتخابات شامل هیئت‌های مذهبی کل شهرستان‌های استان می‌شود، افزود: هیئت‌های مذهبی دارای مجوز و ثبت شده در اداره تبلیغات اسلامی می‌توانند در رای‌گیری انتخابات شرکت کنند.

دبیر تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی البرز توضیح داد: این شورا یک مرجع رسمی و دینی است که می‌تواند مجموعه مطالباتی را که هیئت‌های مذهبی از نهادها و ارگان‌های دولتی دارند مطالبه کند.

خلیق با اشاره به اینکه ششمین دوره انتخابات هیئت‌های مذهبی روز جمعه برگزار می‌شود، افزود: حدود دو هزار هیئت مذهبی در سطح استان در این انتخابات مشارکت دارند و مسئول هر هیئت که دارای کد طوبی است در این انتخابات به عنوان رای دهنده شرکت می‌کند.

وی از حضور هیئت‌های مذهبی بانوان در این انتخابات خبر داد و گفت: این انتخابات هر چهار سال یکبار برگزار شده و موکب‌دارانی که مجوز هیئت مذهبی اداره تبلیغات اسلامی را دارند، می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

این مسئول گفت: هیئت‌های محلی و خانگی فعال، هیئت‌های محوری در منطقه، هیئت‌های شاخص استانی که در سطح استان اثرگذار بوده و از لحاظ جمعیتی و جامعه اثر وسیع‌تری دارند در سه سطح طبقه‌بندی می‌شوند.

خلیق با تاکید بر اینکه پس از بازرسی و تحقیق مجوز به هیئت‌داران اعطا می شود، بیان کرد: در شرایط اعطای مجوز حداقل‌ها در نظر گرفته شده و نگاه ما به هیئت‌ها به عنوان نهاد مردمی است که بایستی ملزومات ابتدایی یک هیئت را داشته باشند و در حوزه معارف دین با همیاری روحانیون و ذاکران اهل بیت(ع) معارف دینی را به مخاطبان انتقال داده و دارای صلاحیت‌های اخلاقی باشند.

دبیر تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی البرز تصریح کرد: هیئت‌های مذهبی بزرگ و شاخص دارای خدمات اجتماعی، مراکز نیکوکاری و فعالیت‌های مختلف هستند و سازمان تبلیغات اسلامی که مهترین رسالتش در حوزه تبلیغ دین است برنامه‌های حمایتی از اعطای مجوز رسمی برای مطالبه‌گری تا رایزنی با شهرداری برای کمک به هیئت‌ها و اعزام مبلغ و مداح را در دستور کار دارد.

وی در پایان به معرفی چند هیئت مذهبی شاخص و فعال در سطح استان پرداخت و گفت: هیئت رزمندگان انصار، هیئت ثارالله، هیئت لوای حیدر کرار و کربلای بیت‌المهدی در محمدشهر از فعال‌ترین هیئت‌های مذهبی استان البرز و دارای خدمات اجتماعی و برنامه‌های دینی و فرهنگی هستند.

 

انتهای پیام