صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۶۱۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به حمایت بنیاد از هنرهای تجسمی در راستای تصویر گری فرازهایی اززندگانی امام رضا(ع) از رونمایی تابلو نفیس نماز باران در این جشنواره خبر داد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمودرضا برازش، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، امروز 11 خردادماه در نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) ضمن تبریک ایام دهه کرامت، اظهار کرد: امسال با فروکش کردن ویروس کرونا جشنواره نسبت به دو سالی که محدودیت اجتماع بود بنا به تصمیمات انجام شده با وجود اینکه محدودیت تجمعی کمتر شده به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: اساس و بنیان تاسیس بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در بیست سال گذشته و از برگزاری جشنواره شب شعر در شب امام رضا(ع) آغاز شد و استقبالی که از برنامه آن سال صورت گرفت باعث شد مسئولین ببینند و برنامه‌ها به هشت محور گسترش پیدا کند و پس از حدود سه سال گستره استانی پیدا کرده و سپس ملی شود.

برازش ابراز کرد: در سال 91 در نشستی که از سوی هیئت دولت برگزار شد تاسیس بنیاد بین المللی امام رضا(ع) را مصوب کردند و از آن سال تاکنون این جشنواره فعالیت خود در حوزه ها مختلف را آغاز کرده است.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) افزود: اهم فعالیت‌های ما فعالیت‌هایی در قالب گسترش فرهنگ و معارف رضوی در بخش‌های علمی، فرهنگی و هنری است و طبق روالی که از قبل داشتیم توجه شده تا برنامه‌هایی را براساس تمایلات استان‌ها گسترش دهیم، به‌طور مثال با توجه به بحث بومی و تمایلات و لهجه‌ها سعی کردیم برنامه‌هایی را در این راستا دنبال کنیم به عنوان مثال در استان خوزستان به دلیل ارتباطی که با کشورهای همسایه است جشنواره شعر به زبان عربی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: اتفاقی که افتاده این است که با توجه به تمایلات و ویژگی استان‌ها شاهد برنامه‌های مختلفی هستیم از طرفی حمایت از برنامه‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها را داریم.

برازش عنوان کرد: امسال با هم‌افزایی که با آستان قدس شد مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) همراه با جشن میلات حضرت رضا(ع) و تقدیر از خادمان در سالن قدس حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در تدارک دعوت از بخش‌های مختلف هستیم و طبق روال تقدیر از خادمان فعال در عرصه‌های مختلف فرهنگی و... و دست اندرکارانی که کار فرهنگی می‌کنند در دستور کار است.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که فرمودند: خدا رحمت کند کسانی که امر ما احیا و ترویج می‌کنند چرا که اگر مردم از محاسن کلام ما باخبر باشند مشتاق خواهند شد، تصریح کرد: در کنار بحث‌هایی که حمایت از طرح‌های استان است تولیدات مختلف فرهنگی و هنری را حمایت می‌کنیم لذا سعی کردیم با کمک هنرمندان مختلف در بخش‌های مختلف تولیدات متنوعی داشته باشیم و خلأهای موجود را بیابیم تا در راستای آن گام برداریم.

وی اضافه کرد: تولید آلبومی از آواهای ایران زمین که یک کار کم نظیر و در مدح امام رضا(ع) سروده شده صورت گرفته است همچنین در حوزه شعر نیز جمع آوری اشعار مرتبط با امام رضا(ع) توسط شاعران معاصر از دیگر اقداماتی بوده که انجام شده است.

برازش گفت: حدود 17 سال پیش هم کار جمع آوری کتاب با موضوعات رضوی انجام شد اما اشعار کم بود و یک کتاب کم حجمی شد. در سال جاری که این اقدام صورت گرفت آمار نسبت به سال‌های گذشته بسیار بالا رفته که این امر نشانه برکات این جشنواره‌هاست.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: علاوه برحمایت از طرح‌های پژوهشی، فصلنامه فرهنگ رضوی چاپ می‌شود و استقبال زیادی از این فصلنامه صورت گرفته که تحت نظار وزارت علوم انتشار این فصلنامه انجام می‌شود.

وی از نشر مجموعه‌های کتیبه در حوزه شعر و ادبیات ، مجموعه نقش ماندگار در حوزه هنر و مجموعه‌ای در حوزه خانواده در آینده نزدیک خبر داد و بیان کرد: با نگاهی به خلأهای حوزه نمایشی نمایشنامه‌هایی با موضوع رضوی هم در دستور کار است.

برازش اضافه کرد: در حوزه شعرخوانی شاعران از 18 استان به ما اشعار و 900 کلیپ رسیده است همچنین در خصوص شعرخوانی و آواهای مختلف بحث بین‌الملل را داشتیم که از سوی شهرداری مشهد توسط هنرمندان کشورهای همسایه برگزار شد که این کار بعدی در خصوص ترویج زبان فارسی در کشورهای هند و پاکستان را نیز به همراه دارد

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) ادامه داد: یکی از حوزه‌های دیگری که بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) فعالیت دارد، در حوزه حمایت از هنرهای تجسمی است که بر اساس آن فرازهایی از زندگانی امام رضا(ع) به تصویر در می‌آید که یکی از این موارد به تصویر کشیدن حدیث سلسله الذهب بود و رونمایی آن صورت گرفت اما در جشنواره امسال و در هفته آینده شاهد رونمایی از تابلو نفیس نماز باران خواهیم بود.

وی از رونمایی کتاب مرحوم سعید تشکری در این ایام خبر داد و گفت: دو سال است که یک کاری با همکاری نهادهای مرتبط در حوزه کتاب را شروع کردیم و آن پژوهش آماری از کتب منتشر شده با موضوع امام رضا(ع) است و تاکنون حدود 1500 تا2000 عنوان کتاب، شناسایی و خریداری شده و امیدواریم اولین پایگاه اطلاع رسانی امام رضا(ع) را به زودی در مشهد راه‌اندازی کنیم.

برازش عنوان کرد: با راه اندازی این پایگاه اطلاعاتی شامل کتاب، پایان نامه‌هایی با موضوع امام رضا(ع)، کتب خطی و ... است که تاکنون 800 پایان نامه و حدود 700 کتاب خطی شناسایی شده همچنین 10 ها هزار عکس‌های منتخب وجود دارد که در این پایگاه قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: مجموعه ما بسیار کوچک و همه این برنامه‌ها با 25 نفر انجام می‌شود لذا سعی کردیم به جای تشکیلات وسیع اداری یک تشکیلات ستادی داشته باشیم.

وی در خصوص مزایای تشکیلات ستادی بیان کرد: ستادی بودن تشکیلات باعث شده دارای سازمان کوچک و چابکی باشیم و این امکان را می‌دهد که راحت‌تر اداره شود و سیاست ما هم این است که از بزرگ شدن مجموعه و فربه شدن سیستم اداری جلوگیری کنیم.

برازش در خصوص سیستم مالی مجموعه اظهار کرد: سیستم مالی مجموعه ما شفاف و در سیستم اداری دولت بارگزاری می‌شود از طرفی صورت‌های مالی به وزارتخانه‌ها ارسال می‌گردد لذا صورت‌های مالی مجموعه کاملا شفاف است و سعی کردیم با توجه به اینکه کار برای امام رضا(ع) است در راستای اجرای برنامه‌ها با احتیاط کامل عمل کنیم.

انتهای پیام