صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۶۱۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه کردستان با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) شخصیتی دارای عرفان نظری و عملی بود، گفت: سیره عرفانی امام(ره) این بود که سیر به سوی حق او را از توجه به خلق باز نداشته است و در نظر و عمل نشان دادند که شخصیتی خدامدار و خلق‌مدار هستند.

به گزارش ایکنا از کردستان، روشن خوشنوازی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان در نشست هم‌اندیشی بررسی ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره)، امروز، 12 خردادماه در دانشگاه کردستان برگزار شد، با اشاره به توصیف‌های رهبری از ابعاد شخصیتی امام(ره)، آن را بسیار شیوا و عمیق و به جا ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون کسی نتوانسته همچون رهبر معظم انقلاب، ابعاد شخصیتی امام راحل را توصیف کند، افزود: شخصیتی جامع الاضداد، جامع الابعاد، رهبری وصف ناشدنی، محو در اراده و تکلیف شرعی از جمله توصیف‌های رهبر معظم انقلاب از امام خمینی(ره) است.

خوشنوازی با تأکید بر اینکه همیشه به شناخت ابعاد شخصیتی امام راحل نیاز داریم، گفت: برگزاری این نشست در راستای آشنایی بیشتر با شخصیت امام راحل بوده است.

امام خمینی(ره) شخصیتی دارای عرفان نظری و عملی بود

در ادامه حجت‌الاسلام محمود صفی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان به بیان شخصیت عرفانی امام(ره) پرداخت و اظهار کرد: وجود انسان‌هایی با ویژگی‌های شخصیتی امام در طول تاریخ بسیار محدود بوده است و همین امر ایشان را شخصیتی متمایز می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه امام شخصیتی دارای عرفان نظری و عملی بود، افزود: ویژگی سیره عرفانی امام این بود که سیر به سوی حق او را از توجه به خلق باز نداشته است و در نظر و عمل نشان دادند که شخصیتی خدامدار و خلقمدار هستند.

صفی‌زاده جامع الاضداد بودن را از دیگر ویژگی‌های شخصیتی امام راحل دانست و گفت: امام خمینی(ره) با این ویژگی شخصیتی بین مواردی که قابل جمع نیستند، همنوایی و همسویی ایجاد کرده بود، لذا او یک عالم کامل، یک فیلسوف عارف و یک عارف سیاستمدار بود.

وی بیان کرد: امام(ره) بین ظاهر و باطن، فلسفه و عرفان، فقه و عرفان، حماسه و عرفان و... ارتباط برقرار کرده و از این نظر معجزه زمانه است، چراکه هیچ کس دیگری در عصر ما این خصوصیت و ویژگی را ندارد، لذا او یک شخص نیست، یک ملت، یک مکتب، یک تفکر و یک حقیقت همیشه زنده است که ایران با نام او در جهان شناخته می‌شود.

حضرت امام خمینی(ره)؛ احیاگر عرفان اسلام ناب محمدی(ص)

محمدرضا عبدالملکی، یکی از اساتید دانشگاه کردستان در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی(ره) احیاگر عرفان اسلام ناب محمدی(ص) در عصر حاضر بودند، به ویژگی‌های عرفان امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های عرفان حضرت امام خمینی(ره) این بود که عرفان و حماسه را با هم آشتی و همراهی دادند.

وی افزود: در این دستگاه عرفانی لطافت عشق به معشوق ازلی و ابدی و روحیه حماسی و شجاعت و دلاوری و چونان بنیان مرصوص در برابر دشمنان دین خدا ایستاد و خشم مقدّس را به آنها روا دیدن در اوج هماهنگی و در یک راستا بوده و همه این معانی در خدمت عشق به الله می‌باشند.

عبدالملکی به ویژگی دیگر عرفان امام خمینی(ره) اشاره و اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های عرفان حضرت امام خمینی(ره) سازش دادن جوهره عرفان با جوهره فقاهت و سازگار نمودن جوهره فقاهت با نگرش عرفانی می‌باشد و بنابراین، در این مکتب عرفانی شریعت و طریقت و حقیقت باهم ملازمند.

وی بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های عرفان حضرت امام خمینی(ره) برقرار کردن همگرایی بین عقلانیت حکمی و فلسفه و شهود عرفانی است؛ یعنی گرچه عرفان چیزی فراتر از عقل می‌باشد، اما هرگز عرفان با عقل صریح و برهان روشن مخالفتی ندارد.

این استاد دانشگاه کردستان به دیگر ویژگی‌های عرفان امام خمینی(ره) نظیر جمع خدامداری با نوع دوستی و اینکه راه خدا از میان خلق می‌گذرد و همچنین، همراهی عرفان و سیاست اشاره کرد.

انتهای پیام