صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۶۳۳۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
رئیس آزمایشگاه نورومتابولیسم مرکز پزشکی سیدرا در قطر:

رئیس آزمایشگاه نورومتابولیسم و ژنتیکی عملکردی مرکز پزشکی سیدرا در قطر گفت: دانشمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در ایران توانسته‌اند مرزها را بشکنند و با وجود تمام محدودیت‌ها پژوهش‌های بسیار ارزشمندی را انجام دهند و نتایج بسیار خوبی به‌دست بیاورند.

لوئیس سارایوا، رئیس آزمایشگاه نورومتابولیسم و ژنتیکی عملکردی مرکز پزشکی سیدرا در قطر و از سخنرانان سومین سمپوزیوم سلول‌های بنیادی که اصالتاً پرتغالی است و از سال ۲۰۱۵ در مرکز پزشکی سیدرا و دانشگاه حمد بن خلیفه قطر فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی اظهار کرد: با وجود اینکه ویزیکول‌های خارج سلولی در حوزه فعالیت‌های پژوهشی من نیست، اما چیزی که در این کنگره بسیار جالب توجه بود تحقیقاتی بود که در ایران در این حوزه انجام شده ‌است و این مسئله که دانشمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در ایران توانسته‌اند مرزها را بشکنند و با وجود تمام محدودیت‌ها پژوهش‌های بسیار ارزشمندی را انجام دهند و نتایج بسیار خوبی به دست بیاورند بسیار او را تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس آزمایشگاه نورومتابولیسم و ژنتیکی عملکردی مرکز پزشکی سیدرا در قطر در ارتباط با همکاری‌اش با سایر کشورها بیان کرد: غیر از قطر، ارتباطاتی با اروپا، آمریکا و شمال استرالیا دارم، اما با دیگر کشورهای خاورمیانه همکاری خاصی در حال حاضر ندارم.

وی افزود: در مرکز درمانی سیدرا و بیمارستان پژوهشی قطر درباره بیماری‌های ژنتیکی هر فرد و درمان مناسب آن فرد فعالیت می‌کنیم و هر زمان لازم باشد بسته به نوع بیماری، برای درمان از سلول‌های بنیادی نیز استفاده می‌شود.

سارایوا افزود: آینده پزشکی را پزشکی فردمحور تشکیل می‌دهد و بر خلاف پزشکی امروزی است که یک روش درمان برای تمام افراد استفاده می‌شود، در حالی‌که همه ما می‌دانیم این روش درست نیست و هر فردی عادات و ژنتیک خاص خود را دارد. ما باید بدانیم که محیط و ژنتیک هر فرد چه نقشی در بیماری‌اش دارد. در این راستا مکانیسم ژنتیک فرد را بررسی می‌کنیم و با توجه به تأثیری که محیط دارد درمان را پیشنهاد می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌هایی که عموماً در بیمارستان قطر با شیوه فردمحور سعی در درمان آن می‌شود چاقی و دیابت به‌ویژه دیابت نوع 2 است،گفت: این روش در قطر شایع‌تر است. همچنین بیماری‌های مربوط به قلب، کلیه و نوروژنتیک مانند اوتیسم مورد توجه و درمان قرار می‌گیرند. البته روی بیماری‌های سرطان کودکان نیز کار می‌کنیم ولی چون جامعه هدف ما جامعه کوچکی است نتایج محدود است.

رئیس آزمایشگاه نورومتابولیسم و ژنتیکی عملکردی مرکز پزشکی سیدرا در قطر با تأکید بر اهمیت رشته‌های علوم پایه بیان کرد: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش در این مسیر، در ابتدا بحث بودجه است و دوم مبحث نیروی انسانی. اساتید و پژوهشگران روی علوم پایه کار می‌کنند و در تولید علم نقش دارند، اما بسیاری از دانشجویان وقتی می‌خواهند وارد کاربردی کردن علم شوند باید اول طرز فکر خود را عوض کنند. موقع کار کردن روی علوم پایه هر زمان که بخواهیم می‌توانیم کار کنیم، اما وقتی بر روی کاربرد کار می‌کنیم زمان محدود است و نیاز به نتیجه گیری است تا به درمان بیمار کمک شود.

سارایوا در مورد زمینه‌های همکاری بین پژوهشگران ایران و قطر ابراز کرد: اولین قدم پیدا کردن موضوعاتی است که هر دو طرف به آن علاقه‌مند هستند و قدم دوم شرکت در کنفرانس‌های این‌چنینی است تا زمینه‌های همکاری مشخص شود، برای نمونه در این کنگره متوجه شدم رویان هم روی همان مسایلی کار کرده است که ما نیز در مرکز سیدرا قطر روی آن‌ها کار کرده‌ایم. گفت‌وگوهای اولیه نیز با رئیس جهاددانشگاهی در مورد زمینه‌ همکاری‌های آینده انجام شد و من نیز هنگام برگشت به قطر در مورد این همکاری‌ها دیگران را تشویق خواهم کرد.

رئیس آزمایشگاه نورومتابولیسم و ژنتیکی عملکردی مرکز پزشکی سیدرا در قطر این سفر را اولین دیدار وی از ایران نام برد و گفت: در دیدارم از مشهد ابتدا به آرامگاه فردوسی رفتم که متوجه شدم در نظر ایرانیان او زبان فارسی را نجات داده است و امیدوارم تا موقع حضور بتوانم حرم امام رضا(ع) را نیز زیارت کنم. ایران کشوری دوست‌داشتنی با مردم خوب و غذاهای عالی است و اولین‌بار هنگامی که دانشجوی دکتری در آلمان بودم انواع مختلف برنج‌ها با زعفران را در یک رستوران ایرانی تجربه کردم. از علم و دانشی که در اینجا تولید می‌شود متعجب شدم. ایران خیلی بیشتر از چیزی که با وجود محدودیت‌ها توقع می‌رفت پیشرفت کرده‌ است و این پیشرفت بسیار شایسته تقدیر است.

انتهای پیام