صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۶۵۷۰۷
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷

رئیس ستاد اقامه نماز استان البرز خیرخواهی، احترام به مخاطب، شناخت و آگاهی، کنجکاوی بی‌مورد، صبر، عدم اصرار، برخورد ساده و هنرمندانه هفت اصل جذب فرزندان به‌سوی نماز دانست و گفت: عدم تمایل دانش‌آموزان به نماز باید در مدارس واکاوی شود تا دلایل این موضوع به‌طور ویژه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

اهمیت نماز در دین اسلام به حدی است که بیش از ۱۲۲ آیه قرآن به احکام و مسائل مهم نماز پرداخته است. خداوند در آیه 45 سوره عنکبوت می‌فرماید: آنچه را از کتاب آسمانی به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز انسان را از زشتی‌ها و گناه بازمی‌دارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند می‌داند شما چه کارهایی انجام می‌دهید. در کنار آیات قرآن روایات متعددى نیز دلالت بر نقش کلیدى نماز دارند از جمله اینکه پیامبر(ص) فرمودند: در قیامت اول چیزى که مورد پرسش قرار مى‌گیرد نماز است، اگر قبول شد دیگر اعمال نیز مقبول است و اگر رد شد بقیه نیز مردود می‌شود.

متأسفانه با وجود تأکید بسیار بر اقامه نماز در آیات و روایت، این امر مقدس به‌دلیل ضعف در تربیت عمیق اسلامی مورد بی‌توجهی قرار گرفته که عواقب ترک آن در آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی به شکل مستقیم و غیرمستقیم مشهود است. لذا، اگر می‌خواهیم با ریشه و عوامل به‌وجود آورنده آسیب‌های اجتماعی مبارزه جدی کنیم، یکی از نسخه‌های تأثیرگذار که هم نقش پیشگیری و هم درمان دارد، اقامه نماز است که ترویج این فرهنگ نیازمند همکاری خانواده‌ها و مراکز آموزشی چون آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی است.

حجت‌الاسلام ابوالفضل مرادی، مدیر ستاد اقامه نماز البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز بر ضرورت آشنایی فرزندان با مفاهیم دینی در زمان مناسب تأکید کرد و گفت: بهترین زمان آشنایی فرزندان با مسائل دینی از جمله اقامه نماز سنین کودکی و قبل از ورود به مدرسه است.

این مسئول با تأکید بر اینکه خانواده‌ها باید تلاش کنند، در دوران کودکی مسائل دینی را بدون تعصب و در فضایی باز به فرزندان خود آموزش دهند و به سؤال‌ها و شبهات احتمالی آنها پاسخ دهند، بیان کرد: به‌عنوان مثال در چهار سالگی صلوات و در پنج سالگی باید قبله را به کودکان آموزش داد. همچنین فرزندانمان باید در شش سالگی اعمال رکوع و سجود و در هفت سالگی وضو را بلد باشند.

مدیر ستاد اقامه نماز البرز با اشاره به اینکه کودکان زیر هفت سال بسیاری از اعمال بزرگترها و والدینشان را تقلید می‌کنند، گفت: بهتر است با انجام اعمال دینی مقابل فرزندانمان و بردن آنها به مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌ها و مراسم‌ مذهبی و همچنین با استفاده از رسانه‌ها کودکان را هرچه سریع‌تر با مفاهیم دینی آشنا و به انجام آنها عادت دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جایگاه آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ اقامه نماز اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش در ارائه اطلاعات صحیح و درست از مسائل دینی به فرزندان ما سهم بسزایی دارد.

مرادی تصریح کرد: برای تربیت صحیح و ترویج فرهنگ نماز در بین دانش‌آموزان 90 درصد کار به فعالیت آموزش و پرورش باز می‌گردد و در این بین مربیان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مدیرستاد اقامه نماز البرز با تأکید بر اینکه در حوزه نماز نیازمند تبیین بیشتر شیوه‌های دعوت به نمازخوانی در بین دانش‌آموزان هستیم، افزود: مربیان باید بدانند که وقتی با یک نوجوان از نسل جدید مواجه می‌شوند باید شیوه دعوت به نماز جذاب و متنوع باشد در این صورت میزان توفیق آنها بیشتر خواهد بود.

رئیس ستاد اقامه نماز استان البرز با تأکید بر لزوم رعایت اصول هفت‌گانه جذب مخاطب به نماز، بیان کرد: عدم تمایل یک دانش‌آموز به نماز باید در مدارس واکاوی شود تا دلایل این موضوع به‌طور ویژه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. باید در نحوه و کیفیت نماز بازنگری شود یعنی باید آگاهانه، خالصانه و خاضعانه، خاشعانه و عاشقانه نماز خواند تا آثار و برکات آن را دریافت کنیم.

وی یادآور شد: خیرخواهی، احترام به مخاطب، شناخت و آگاهی، کنجکاوی بی‌مورد، صبر، عدم اصرار، برخورد ساده و هنرمندانه هفت اصل جذب مخاطب به سوی نماز است. اجرای شیوه علمی و عملی نماز در مدارس بسیار ضروری است و باید خود معلم و مدیر عملا و واقعی اهل نماز باشند تا تربیت دینی نماز تأثیر خود را در بین دانش‌آموزان بگذارد.

این مسئول در ادامه به فعالیت‌های تبلیغی این ستاد در حوزه ترویج فرهنگ نمازخوانی اشاره کرد و گفت: توزیع و معرفی کتاب اسرار نماز حجت‌الاسلام محسن قرائتی در دستور کار ما قرار دارد و نسخه پی دی اف آن در فضای مجازی در دسترس است و تهیه موشن‌گرافی با محوریت نماز و تهیه سؤال‌هایی از آنها و برگزاری مسابقات با محوریت این سؤال‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که در راستای ترویج اقامه نماز در استان در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ستاد اقامه نماز البرز در پیام‌رسان‌های مختلف و اینستاگرام فعال است و حتی از کشورهای چون ارمنستان نیز شرکت‌کننده داریم، اظهار کرد: این ستاد در طول سال با همکاری 20 دستگاه‌ برنامه‌های مختلفی را در سطح استان‌ در راستای ترویج فرهنگ نمازخوانی بین اقشار مختلف جامعه برگزار می‌کند که در این میان با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ارتباطات و همکاری‌های بیشتری داریم.

مدیر ستاد اقامه نماز البرز در پایان گفت: امید است با کارهای در حال انجام و با همکاری بیشتر خانواده‌ها، مراکز فرهنگی و تبلیغی فرهنگ نمازخوانی در استان البرز نسبت به سال‌های گذشته پررنگ‌تر شود.

انتهای پیام