صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۱۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲

امام جمعه بخش مرکزی یزد به این سوال در زمینه اینکه «آیا مطرح کردن جریان غدیر در زمان حاضر موجب اختلاف‌افکنی در جامعه شده و باعث می‌شود متدینان به دین اسلام از هم جدا شوند؟» پاسخ می‌دهد.

به گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد با تبریک عید غدیرخم با طرح سؤالی در زمینه اینکه آیا زنده کردن و مطرح ساختن مجدد جریان غدیر در زمان حاضر موجب اختلاف افکنی در جامعه است و آیا باعث می‌شود تا انسان‌ها و متدینان به دین اسلام از هم جدا شوند یا خیر؟ اظهار کرد: بعضی این سؤال را مطرح می‌کنند که جریان غدیر جریان تاریخی گذشته‌ای بوده است که باید آن را مربوط به گذشته دانست و نیازی به زنده کردن آن نیست چرا که زنده کردن آن عامل اختلاف، دوئیت و تفرقه بین مسلمانان خواهد شد.

وی ادامه داد: در پاسخ باید چنین گفت که خیر، این گونه نیست، نه تنها جریان غدیر موجب تفرقه بین مسلمانان نیست بلکه اگر کسی به حقیقت غدیر تمسک کند، قطعاً به وحدت و اتحاد امت فکر کرده است، چون می‌دانیم که عقل تنها نمی‌تواند بشر را به وحدت و اتحاد کلمه راهنمایی کند و اگر چنین بود در بین بشر این گونه اختلافی وجود نداشت.

مدرسی افزود: قرآن تنها هم منهای حضرات معصومان نمی‌تواند عامل وحدت و رفع اختلاف میان امت اسلامی باشد، اگر چنین بود امیرالمومنین خطاب به ابن عباس نمی‌فرمود در مقابل خوارج به قرآن استناد نکن. چون اگر استناد می‌کرد آنان آیه‌ای دیگر بیان می‌کردند، اگر برداشتی می‌کرد آنان برداشت دیگری از خود نشان می‌دادند. 

این استاد حوزه علمیه گفت: آنچه می‌تواند مایه اتفاق و اتحاد نظر میان مسلمانان باشد، آن جلوداری است که محور وحدت در کنار قرآن و با جلوداری قرآن در جامعه بشری معرفی شود و آن محور وحدت چیزی جز جریان غدیر یعنی امامت من الله با آن شرایط تامه و تمام نخواهد بود. 

وی بیان کرد: بنابراین مطرح کردن جریان غدیر نه تنها عامل اختلاف نیست بلکه اگر کسی به حقیقت غدیر توجه داشته باشد و مسلمانان حقیقتاً به آن معنا و روح واقعی غدیر توجه کنند، قطعاً به وحدت نظر و اتفاق نظر خواهند رسید و این چنین اختلافی را که هم اکنون بین مسلمانان است، ما شاهد آن نبودیم.

انتهای پیام