صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۲۳۷۹
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با یادآوری آیه 3 درباره تکمیل دین با امامت و ولایت به این سؤال پاسخ داد که چگونه با آمدن امامت، دین کامل می‌شود.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) امروز، ۳۰ تیرماه در سلسله نشست‌های ولایت فقیه که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با اشاره به کمال اسلام گفت: وقتی می‌گوییم اسلام دین کامل الهی است با توجه به سه اصل است.

وی تصریح کرد: اولین اصل این است که هم قرآن و هم روایات یک سلسله از دستورالعمل‌های جزئی لایتغیر مورد نیاز بشر را بیان کرده‌اند. بخش دیگر اسلام بیان اصول و قواعد است که این قاعده‌ها جزئی از اسلام است و باعث کمال اسلام می‌شود یعنی وقتی اسلام، این قاعده‌ها  و اصول را مشمولیت بخشید و به عنوان دین رسمیت داد، آن وقت دین به جا می‌شود.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) افزود: سومین چیزی که باعث شده است اسلام به کمال برسد دو مکانیزم امامت و اجتهاد در دین  در قرآن کریم است.

کلانتری با طرح این سؤال که چگونه با آمدن امامت، دین کامل و همه مسائل حل می‌شود، اظهار کرد:  به این صورت که وقتی این امام حی در کنار قرآن باشد این قرآن به نطق می‌آید.

وی با اشاره به حدیث ثقلین گفت: قرآن و عترت از هم جدایی‌ناپذیر هستند یعنی قرآن منهای امام با ما حرف نمی‌زند و مفهوم نمی‌شود؛ اعتبار امام به قرآن و سخن گفتن قرآن با انسان‌ها از مسیر امام است.

کلانتری با یادآوری اینکه این مکانیزم را خود قرآن بیان کرده است، گفت: اگر یک دستگاه وجود داشته باشد که بتواند در هر شرایطی خود را به‌روزرسانی کند می‌گوییم این دستگاه کامل است؛ اسلام با همه مکانیزم‌ها که خود، درون خود تعبیه کرده، کامل است و امامت بخشی از خود اسلام است.

 تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با تصریح اینکه آیه ۱۲۲ سوره توبه درباره تفقه در دین، حکم صریح قرآن است، افزود: در این آیه با صراحت می‌گوید گروهی باید در دین تفقه کنند که این حکم برای همیشه تاریخ بشر است و وقتی این درست شد پاسخ مسائل روز در پرتو اجتهاد داده می‌شود.

 وی با یادآوری اینکه به تعبیر شهید مطهری اجتهاد، موتور محرکه اسلام است، بیان کرد: یکی از مکانیزم‌های اسلام، اجتهاد است برای همین اسلام همیشه زنده است.

 تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) اضافه کرد: نتیجه ولایت بر تشریع، شریعت آسمانی می‌شود که بر اساس نگاه قرآن کامل‌ترین شریعت آسمانی، شریعت اسلام می‌شود.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهید مطهری، رمز ابدیت اسلام را هشت چیز می‌داند، تصریح کرد: منطبق بر فطرت بودن، رسمیت بخشیدن به عقل در استنباط احکام شریعت، اجتهاد، امامت و اختیارات داده شده به قوه حاکمه اسلامی از جمله برخی از رموز ابدیت اسلام است.

 کلانتری با تصریح اینکه از غیبت کبری، تفقه در دین در شیعه جدی‌تر می‌شود، اضافه کرد: در قرن چهارم  به بعد باب اجتهاد در اهل سنت بسته می‌شود اما این بسته شدن باب اجتهاد در اهل سنت ادامه پیدا نکرده و مجددا بعد از دو، سه قرن احیا می‌شود و امروز اهل سنت نیز فقیه زیاد دارند.

 وی در پایان با طرح این سؤال که اختلاف فتوی آیا مشکل ایجاد می‌کند یا خیر، اظهار کرد: به این دلیل  که دسترسی به امام معصوم نداریم که حکم از او بگیریم و مسائل جدید نیز پیش می‌آید هیچ راهی نداریم جز اینکه به سراغ اجتهاد برویم؛ وقتی باب اجتهاد باز شد باب اختلاف رأی نیز باز می‌شود و هیچ اشکالی ندارد، یکی از عوامل پویایی و حیات اسلام همین باز بودن باب اجتهاد است.

انتهای پیام