صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۵۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴

مراسمات و سوگواری ایام محرم در گلستان را با حال و هوای خاصی برگزار می‌شود که در اینجا به گوشه‌ای از این آداب و رسوم در این استان اشاره شده که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

به گزارش ایکنا از گلستان، مراسم ماه محرم در واقع بازسازی و یادآوری واقعه خونین کربلاست و پرشورترین این ایام از یکم تا دهم محرم به ویژه در روز نهم و دهم این ماه است. در این ایام با برگزاری مراسم سینه‌‎زنی و زنجیرزنی، علم‎گردانی و تعزیه‎‌‌خوانی، واقعه خونین کربلا را یادآور می‌شود.

 یکی از مراسمات سنتی مردم گرگان طوق‌بندان است که روزهای چهارم تا دهم محرم و در ساعت پیش از اذان مغرب در محلات تاریخی شهر تاریخی استرآباد گرگان برگزار می شود. اجرای این مراسم در محلات گرگان به این‌گونه است که طوق بندان محله میرکریم روز چهارم، طوق‌بندان محلات نعلبندان، پاسرو و میخچه‌گران روز پنجم، محلات سرچشمه، سبزه مشهد، سرپیر و دباغان در روز ششم محرم، میدان عباسعلی، دربنو، دوشنبه‌ای و شاهزاده (شازده) قاسم در روز هفتم و محلات ملل و آلوچه باغ در روز هشتم صورت می‌گیرد.

«چهل‌منبر» یا «پامنبری» گرگان یکی از رسوم قدیمی در ماه محرم است که هرساله با شور خاصی برگزار شده که طبق آن غروب روز تاسوعا مردم به درب منازلی می‌روند که منبر برپا کرده و با روشن کردن شمع در پای آن‌ها برای برآورده شدن حوایج خود دعا می‌کنند، چراکه معتقدند که اگر کسی بر روی چهل‌منبر شمع روشن کند حاجتش برآورده می‎شود.

خانواده‌های صاحب منبر  بر روی منابر خود غذاهای نذری از جمله قورمه سبزی، ساک (غذای اصیل گرگانی)، شربت و ... قرار داده و از مهمانان پذیرایی می‌کنند و افرادی که دارای حاجتی هستند به ۴٠ منبر سر زده تا مطابق باوری قدیمی بر هر یک از این منبرها شمعی روشن کرده و حاجات‌شان برآورده شود. و این آئین در محلات قدیمی گرگان از جمله محلات میخچه‌گران، سرپیر، دربنو، میدان عباسعلی، دوشنبه‌ای، چهارشنبه‌ای، سبزه مشهد و نعلبندان برگزار می‌شود.

مراسم آیینی سینه‌زنی کمر به کمر مردم عزادار شهرستان رامیان هرساله باشکوه بسیار خاصی برگزار می شود و انتخاب شیوه عزاداری کمر به کمر در بین مردم رامیان، نشان از باور مردم عزادار به محور ولایت علی ابن ابیطالب‌(ع) و ۱۱ امام دیگر است که این امر به طور سمبلیک با حرکت به دور میدان امام علی‌(ع) انجام می‌شود.

هر ساله در روز دهم ماه محرم مراسم‌های مذهبی در قالب دسته جات عزاداری که هر یک متعلق به طایفه‌ای است از میدان مرکزی رامیان به سمت میدان امام علی‌(ع) حرکت کرده و در این مکان به سینه زنی کمر به کمر می‌پردازند و نوحه‌خوانی در جلوی دسته‌ها با فریاد «روز عاشوراست امروز کربلا غوغاست امروز» برگزار می‌شود.

دسته چوبی از جمله مراسمی است که در شب 12 ماه محرم مصادف با روز سوم شهادت امام حسین(ع) در محلات قدیم گرگان برگزار می‌شود و عزاداران حسینی با دسته چوبی عازم محلات دیگر می‌شوند. طی این آیین عزاداران حسینی، یک چوب یا نی به طول یک متر یا بیشتر را به طور عمودی به دست می‌گیرند، بر بالای سر می‌برند آن را به بالا و پایین حرکت می‌دهند، با دست دیگر سینه می‌زدند و اشعار خاصی را در مسیر راه می‌خوانند.

این آیین مذهبی گوشه‌ای از ارادت و برنامه‌های عزاداری مردم مومن استان گلستان در ماه محرم است که با برگزاری برنامه‌های بسیار متنوع مذهبی عشق و ارادت خود به امام حسین‌(ع) و ائمه معصوم به نمایش می‌گذارند.

انتهای پیام