صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۳۰۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸

رئیس حوزه هنری لرستان با بیان اینکه در حوزه تاریخ شفاهی برای مردم نقش تعیین نشده است، گفت: با وجود گذشت چند دهه از دفاع مقدس هنوز آن‌گونه که شایسته است در حوزه تاریخ شفاهی کار نشده و گاهی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با بودجه‌های قابل ملاحظه هم نتوانسته‌‌اند حق مطلب را به‌خوبی بیان کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری لرستان، سامان سپهوند، رئیس حوزه هنری لرستان در همایش «همیار شهید» که شنبه‌، 12 شهریور با حضور مسئولان استانی و جمعی از پژوهشگران، نویسندگان و فعالان تاریخ شفاهی لرستان در سالن ماه حوزه هنری لرستان برگزار شد، هدف از برگزاری این آیین و کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی را روایت‌نگاری از زندگی شهدا از سوی گروه‌های مردمی ذکر کرد و گفت: در هر جایی که به مردم میدان داده شود و بستر لازم جهت حضور توده‌های مردمی مهیا شود قطعاً شاهد تغییرات سازنده  و مؤثری در این عرصه خواهیم بود.

وی افزود: با وجود اینکه 40 سال از انقلاب و سی و چند سال از پایان جنگ تحمیلی گذشته، اما هنوز آن‌گونه که شایسته است در حوزه تاریخ شفاهی کار نشده و گاهی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با بودجه‌های قابل ملاحظه هم نتوانسته‌‌اند حق مطلب را به‌خوبی در زمینه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس بیان کنند.

رئیس حوزه هنری لرستان با اشاره به اینکه یکی از این دستگاه‌ها نیز حوزه هنری است، افزود: شهدای بسیاری هستند که عکس، زندگی‌نامه و سرگذشت‌نامه‌ای از آنها موجود نیست و از پدران، مادران و فرزندان آنها بی‌خبر هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه تاریخ شفاهی برای مردم نقش تعیین نشده است، ادامه داد: برای نگارش خاطرات شهدا و ‌تاریخ انقلاب باید به مردم رجوع شود و از آنان خواسته شود در این عرصه وارد شوند و‌  خاطرات و رشادت‌های پدران، فرزندان، برادران و همسران خود را نگارش کنند.

سپهوند اظهار کرد: انقلاب اسلامی پدیده‌ای همواره مبتنی بر حضور و ایفای نقش توده‌های مردم و ملت بوده و هر جریانی و هر فراز و نشیبی که در این 40 سال اتفاق افتاده مردم در آن نقش داشته‌اند.

رئیس حوزه هنری لرستان با اشاره به اینکه در دوران انقلاب مردم موجب پیروزی انقلاب شده‌اند، افزود: زمانی که گروه‌ها و گروهک‌ها در جای‌جای ایران به‌منظور جداسازی بخشی از خاک ایران ورود کردند، حضور مردم و توده‌های مردمی مانع هرگونه توطئه‌ای شدند.

رئیس حوزه هنری لرستان با اشاره به نقش مردم در دوران دفاع مقدس گفت: در دوران جنگ تحمیلی، وقتی کار به دست نیروهای مردمی افتاد عملیاتی چون فتح‌المبین، بیت‌المقدس رقم زده شد، بعد از جنگ نیز هر زمان که فتنه‌ای رقم خورده توده‌های مردم با حضورشان آن فتنه را خنثی کردند.

سپهوند افزود: به نظر می‌رسد اگر قرار باشد سرگذشت و تاریخ این ملت و فراز و نشیب‌های آن نگارش شود، باز این ملت هستند، که باید پای کار باشند و ‌تحولی در این عرصه رقم بزنند.

رئیس حوزه هنری لرستان با اشاره به برگزاری کنگره ملی شهدای استان در سال‌ جاری، افزود: حوزه هنری لرستان برنامه‌ریزی در جهت برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تاریخ شفاهی در دستور کار قرار داده است که امیدوارم با برگزاری این دوره‌ها شاهد تألیفات خوبی در حوزه ثبت و ضبط تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس باشیم.

وی بیان کرد: برگزاری این کارگاه‌ها تدوام خواهد داشت و تا پایان سال که موعد برگزاری کنگره شش هزار و 544 شهید استان لرستان است تا جایی که در توان داریم خاطرات شهدای استان را بنویسیم.

وی از پژوهشگران و فعالان حوزه تاریخ شفاهی شرکت کننده در این مراسم خواست تا در زمینه ثبت خاطرات شهدا و ایثارگران همت کنند و گفت: اگر هر یک از پژوهشگران کتابی از شهیدی از لرستان را بنویسند، قطعاً از حالتی که در آن قرار داریم وضعیت بهتری خواهیم داشت.

انتهای پیام