صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۶۲۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
یک حافظ کل قرآن:

یک حافظ کل قرآن مهمترین عوامل در حفظ قرآن کریم را انگیزه درونی، معنوی و حمایت‌های خانواده دانست و گفت: نگاه مسئولان به فعالیت‌های قرآنی بسیار تأثیرگذار است، لذا از مسئولان می‌خواهم که از جوانان و نیروهای قرآنی حمایت و از توانمندی آنان در جهت ارتقای سطح قرآنی استان استفاده کنند.

محمدرضا ولی محمدی، حافظ کل قرآن‌کریم از شهرستان گمیشان و متولد سال ۸۴ است. وی از کودکی به تلاوت قرآن علاقه‌مند بوده است تا اینکه در ۱۱ سالگی به صورت تخصصی تحت نظر استاد حافظ اراز محمد آخوند یمرلی در حوزه علمیه شیخ محمد قاری عاصمی به فراگیری قواعد و فنون قرآن می‌پردازد. در اینجا گفت‌و‌گویی با نوجوان حافظ کل قرآن از شهرستان گمیشان انجام شده است که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

ولی محمدی گفت: از کودکی به فعالیت‌های قرآن و استماع تلاوت آیات علاقه داشتم تا اینکه پدر و مادرم متوجه استعدادم در این زمینه شدند و برای فراگیری علوم و فنون قرآنی در کلاس‌های آموزشی نام‌نویسی کردند. بحمدالله از سن ۱۱ سالگی به صورت تخصصی زیر نظر استاد برجسته حافظ اراز محمد آخوند یمرلی به فراگیری قرآن و حفظ آن پرداختم که به لطف خداوند و زحمات استادم و تشویقات و راهنمایی‌های والدینم توانستم در مدت ۱۴ ماه به حفظ کل قرآن و به این توفیق الهی دست پیدا کنم و بعد از حفظ آیات به حفظ شماره آیات و صفحات آن پرداختم  که توفیقاتی در این زمنیه حاصل شد.

این حافظ کل قرآن همچنین مهمترین عوامل در حفظ قرآن کریم را انگیزه درونی و معنوی و حمایت‌های خانواده دانست و گفت: خانواده با راهنمایی‌ها و تشویقات خود و همچنین ایجاد محیط آرام و اهتمام به شرکت در محافل قرآنی در فعالیت‌های قرآنی من نقش مؤثری را ایفا کردند.

ولی‌محمدی همچنین مهم‌ترین هدف از حفظ قرآن را رسیدن به کمالات معنوی قرآنی دانست و گفت: مهم‌ترین هدف از حفظ قرآن، انس گرفتن با کلام الله و پروردگار است. حافظان قرآن می‌توانند با تسلط به قرآن از مفاهیم عمیق و گسترده آن در زندگی فردی و اجتماعی خود بهره بگیرند و این امر زمانی میسر می‌شود که حافظان فقط الفاظ قرآن را حفظ نکرده باشند و بر معنا و مفاهیم آن نیز اشراف کافی داشته باشد. امیدوارم بتوانم با توکل به خداوند در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته و آیات قرآن را به خوبی فرا گرفته و به دیگران تعلیم دهم.

این حافظ نوجوان گمیشانی به تأثیر حفظ قرآن در زندگی و ارتباط خانوادگی اشاره کرد و گفت: قرآن در تمام امورات زندگی و تحصیلی تأثیر بسیاری داشته و توانستم همه فعالیت‌هایم را از روی برنامه زمان‌بندی شده پیش برده و در فعالیت‌های درسی‌ام موفقیت بیشتری کسب می‌کنم.

ولی‌محمدی با بیان اینکه در مسیر حفظ قرآن مشکلات و سختی‌هایی وجود دارد، گفت: هر فعالیتی سختی مسیر خود را دارد اما مسیر حفظ قرآن را خداوند آسان کرده به نحوی که بعد از حفظ قرآن با مرور و تمرین مداوم توانستم محفوظات خود را فراموش نکنم و فعالیت‌های روزانه را در زمینه حفظ قرآن ادامه دهم.

وی بیان کرد: با قرآن بودن علاوه بر اعطای منزلت و جایگاه اجتماعی سبب متخلق شدن فرد به اخلاق قرآنی و اهل‌بیتی(ع) می‌شود و آرامش و طمأنینه را برای انسان به ارمغان می‌آورد. فرد قرآنی همچنین می‌تواند در موضوعات گوناگون اجتماعی به دیگران مشاوره بدهد و اطرافیان خود را به داشتن سبک زندگی قرآنی و اسلامی و رفتار حسنه فرا بخواند، لذا حافظ قرآن در زمینه فردی و هم در اجتماع بانی خیر و نیکی است. قرآن دفترچه راهنمایی است که راه موفقیت و رسیدن به رستگاری دنیا و آخرت را به انسان‌ها نشان می‌دهد و بدون آن نمی‌توان مسیر حق را از باطل تشخیص داد.

ولی‌محمدی به اهمیت قرآن در این برهه از زمان اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» ما باید آیات قرآن را سرلوحه زندگی خود قرار داده و به ریسمان الهی چنگ بزنیم و متفرق نشویم و همیشه در مقابل کسانی که می‌خواهند با بکار بردن انواع دسیسه‌ها که سعی بر هم زدن اتحاد مسلمانان دارند ثابت قدم و پایداری کرده و نگذاریم در میان ما خللی ایجاد کنند.

این حافظ نوجوان قرآنی در پایان گفت: از مسئولان می‌خواهم که به جوانان قرآنی بیشتر بها داده و در منصب‌های قرآنی از آنان استفاده کنند، همچنان که پیامبر(ص) نیز فرماندهان سپاه را از میان حفاظ و قراء منصوب می‌کردند و نقش‌های اجتماعی را به آنان اعطا می‌کردند، لذا می‌طلبد که مسئولان از نیروهای قرآنی حمایت و از توانمندی آنان در جهت ارتقای سطح قرآنی استان استفاده کنند.

انتهای پیام