صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۷۲۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶

مسئول قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س) به تشریح اقدامات قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س) که به مناسبت دهه پایانی صفر برای اولین بار در مشهد راه‌اندازی شده است، پرداخت.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، فاطمه دژبرد، مسئول قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س)، امروز ۳۰ شهریورماه، در نشست خبری تشریح اقدامات قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س) و تبیین «پویش مردمی هم محله‌ای امام رضا(ع)» با حضور جمعی از بانوان فعال این قرارگاه و اصحاب رسانه که در محل موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: همه ما درباره فلسفه تشکیل این قرارگاه در طی روزهای اخیر از طریق اخباری که منتشر شده، شنیده‌ایم. اما بالاخره با توجه به اینکه نیمی از ظرفیت کشور و هر استانی را بانوان تشکیل می‌دهند شاید بتوان گفت با توجه به نقش و رسالتی که بانوان در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی دارند طبیعتا این انتظار وجود دارد که نقش این قشر از جامعه بیش از پیش نقش در تمامی عرصه‌ها موثر واقع شود.

وی عنوان کرد: بحث دهه پایانی صفر برای ما مشهدی‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار و اتفاقا جنبه زنانگی آن نیز پررنگ است و با توجه به سابقه حضور زنان خراسان در تشییع پیکر امام رضا(ع) و همچنین اثر گذاری که در عرصه‌های مختلف پیش و پس از انقلاب داشته‌اند، می‌توان این حضور پررنگ را لمس کرد. از این‌رو طبیعتا وقتی می‌خواهیم برای دهه پایانی صفر اتفاقی را در شهر رقم بزنیم در حقیقت یکی از بازوان اصلی این اتفاق، بانوان هستند. به همین جهت قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س) به نام مادر بزرگوار امام رضا(ع) شکل گرفت تا بانوان شهر مشهد در جهت خدمت‌دهی به زائران پای کار آیند و فعالیت موثری داشته باشند.

مسئول قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س) افزود: همچنین یکی دیگر از فلسفه‌های وجودی این قرارگاه مردمی این است که بالاخره زمانی‌که بناست خدمت‌دهی صورت گیرد و ارتقاء فرهنگ میزبانی شکل گیرد، این بانوان هستند که رسالت تربیتی دارند و محور خانواده هستند.

دژبرد اظهار کرد: در حقیقت فلسفه شکل گیری این قرارگاه برای بسیج کردن ظرفیت‌های بانوان بود. بر همین اساس با توجه به اینکه هرساله در این ایام زائران زیادی به مشهد مشرف می‌شوند اما امسال حجم زائران در ایام دهه پایانی صفر با توجه به بهتر شدن شرایط کرونایی، بیشتری خواهد بود و با توجه به اینکه از امسال هم دهه پایانی صفر همزمان با ایام تابستان می‌شود به نوعی این فرصت را برای خانواده‌ها فراهم کرده است تا این سفر زیارتی را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اما برای اینکه ما شرمنده زائرین امام رضا(ع) نشویم ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی که دستگاه‌ها و مجموعه‌های دولتی و غیر دولتی داشتند همگی در این ایام برای خدمت‌رسانی به زائرین بسیج شده‌اند و با توجه به اقداماتی که متولیان شهر مشهد از جمله شهرداری، آستان قدس، استانداری و... انجام داده‌اند اما قطعا با توجه به پیش‌بینی که درباره آمار و کمیت حضور زائرین در این ایام می‌شود، این ظرفیت یک ظرفیت کافی نیست و ما مجبور هستیم که اولا به دلیل ارتقاء فرهنگ میزبانی در مشهد که امری ضروری و مهم است و ثانیا به دلیل پاسخگویی به نیازهای متعدد زائرین و به شکرانه همسایگی امام رضا(ع) این خدمات را ارائه دهیم.

ساختار قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س)

مسئول قرارگاه نجمه خاتون(س) با اشاره به ساختار این قرارگاه مردمی بیان کرد: در حقیقت این قرارگاه یک قرارگاه مردمی است و هر یک از ما که در این جلسه حضور داریم مسئولیت‌ها و سمت‌هایی داریم اما فارغ از این سمت‌ها همگی زیر پرچم این قرارگاه آمده‌ایم برای اینکه خدمت شایسته‌ای را انجام دهیم و طبیعی است که برای ارائه این خدمات ناگزیر هستیم مجموعه‌هایی که در بدنه مردمی مخاطب دارند را دعوت کنیم و آن‌ها را نسبت به حمایت و ساماندهی مجموعه‌های مردمی موظف کنیم. از این‌رو از افرادی چون فعالان حوزه بسیج زنان، امور مساجد، مسئول هیئات و روضه‌های خانگی بانوان و حوزه‌های علمیه خواهران خواستیم که در این قرارگاه حضور داشته باشند تا از اقدامات خیر مردم و بانوان حمایت کنند.

دژبرد گفت: ما به تفکیک ۱۳ منطقه شهری با ۱۳ دبیرخانه منطقه‌ای تشکیل دادیم و برای هر یک از مناطق نیز مسئولی را انتخاب کردیم که در حقیقت وظیفه این افراد راهبری محلاتی است که در آن منطقه وجود دارد. این در حالی است که برخی از مناطق دارای ۶ محله و برخی از مناطق نیز دارای ۲۰ محله است. پس از رده دبیرخانه‌های منطقه‌ای برای اینکه اطلاع رسانی و ترویج این کار به صورت مویرگی در سطح شهر انجام شود توسط این افراد هسته‌های محله‌ای تشکل شد که به تفکیک هر محله در منطقه، خود هسته‌های محلی دارند و هر یک از آن‌ها نیز رابطینی برای هسته‌های محله‌ای خود مستقر کرده‌اند برای اینکه بتوانند ظرفیت‌های آن محله را پای کار آورند.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا این ساختاری که به آن اشاره شد برای اولین سال است که به بهانه دهه پایانی صفر شکل گرفته است اما در حقیقت یک ساختار مورد نیازی است برای اینکه اگر بانوان بخواهند گامی در جهت اقدامات فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر بردارند، این ساختار به نوعی تسهیل کننده اقدامات آن‌ها باشد و آنجایی که بانوان وظیفه دارند در حوزه اجتماعی اتفاقی را رقم بزنند از این ظرفیت بتوانیم به خوبی و با سرعت استفاده کنیم که در طی این مدت اتفاقات خوبی در مناطق رخ داده است، به گونه‌ای که جلساتی را با دبیرخانه‌های منطقه‌ای با حضور رابطین به تفکیک ۱۳ منطقه داشتیم و  همه مسئولین مناطق و رابطین محلات توجیه شدند و به موازات نیز کار را شروع کرده‌اند. 

مسئول قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س) بیان کرد: این در حالی است که ما هرشب از برخی از مناطقی که در حال خدمت‌رسانی به زائران هستند، بازدیدهایی داریم و بر همین اساس به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به اینکه در طی چند سالی که از انقلاب می‌گذرد همیشه مردم پای کار بوده‌اند در این راستا نیز بر خلاف تصوری که از مشهدی‌ها وجود دارد مبنی بر اینکه به زائرین توجهی ندارند؛ باز هم مردم هستند برای خدمت‌رسانی به زائران پای کار آمده‌اند.

دژبرد خاطرنشان کرد: البته که مردم پای کار هستند اما برای اینکه چگونه، با چه کمیت، چه کیفیت و از چه روشی این خدمت‌رسانی را انجام دهند اتفاقی است که بناست در پویش«هم محله‌ای امام رضا(ع)» به ویژه در بخش خواهران رخ دهد.

راه‌اندازی پویش مردمی«هم محله‌ای امام رضا(ع)»، فرصتی برای خدمت مشهدی‌ها به زائران است

رویا حیدرزاده، عضو شورای قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س)، نیز اظهار کرد: اولا خدا را شاکر هستیم که مجاور امام رضا(ع) هستیم و به شکرانه این همسایگی بناست بخشی از شکر این نعمت را آنگونه که باید به جا آوریم که بخشی از این شکر نعمت به واسطه تکریم و احترامی است که نسبت به زائرین امام رضا(ع) بناست انجام دهیم و میزبان خوبی برای زائرین امام رضا(ع) باشیم.

وی عنوان کرد: با توجه به حجم زائرینی که امسال برای زیارت به مشهد مشرف می‌شوند، زیاد است همه ظرفیت‌های دولتی، تشکلی و دستگاهی پای کار آمده تا بتوانیم میزبان خوبی باشیم اما همه این ظرفیت‌ها شامل اماکن خصوصی و اماکن اقامتی است که زیرمجموعه دستگاه‌های مختلف هستند، شاید جوابگوی یک دهم زائری است که به مشهد مشرف می‌شوند. از این‌رو با توجه به این حجم از زائرین، مردم باید ورود پیدا کنند.

عضو شورلی قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س) بیان کرد: در حقیقت این فرهنگی که مردم باید میزبان زائر امام رضا(ع) باشند، این همان شکر نعمت است که به آن اشاره کردم و همواره به دنبال این هدف بوده‌ایم البته که این طرح از قبل هم بوده و برخی از افراد این کار را انجام می‌دادند و طرح جدیدی نیست اما نسبت به این موضوع که این اقدام ساماندهی و سازماندهی شود و آنگونه که باید، هم زائر خدماتی را دریافت کند و هم مجاور خدمت‌رسانی خوبی انجام دهد، پویشی تحت عنوان پویش«هم محله‌ای امام رضا(ع)» راه‌اندازی شد که در حقیقت این پویش بدین معناست که همه مردم فرصت میزبانی و خدمت به زائرین را دارند و بناست یک پویش مردمی باشد و بدنه مردم در آن فعال شوند و این بدنه مردم، هم در محله‌هاست و بناست در یک محله  مسجد به عنوان پایگاه قرار گیرد و از این‌رو پویش مردمی«هم محله‌ای امام رضا(ع)» با محوریت مسجد در محله بناست که فعالیت خود را با قوت دنبال کند.

بسیج و اقدامات مردمی آن در پویش«هم محله‌ای امام رضا(ع)»

حیدرزاده یکی از ارکان مسجد را بسیج دانست و افزود: بسیج هم عضو هیئت امنای مسجد است و از طرفی نیز بسیج، مردم است و در حقیقت ما بسیج را یک تشکیلات اداری و نظامی نمی‌دانیم بلکه از نظر ما بسیج، بدنه فعال مردم است که رویکرد دغدغه‌مند، جهادی و انقلابی دارند. به عبارتی بسیج یک تشکل مردمی فعال انقلابی جهادی پای کار در همه عرصه‌هاست. از این‌رو با توجه به این موضوعات بسیج نیز به این حوزه ورود پیدا کرد و با توجه به مردمی بودنش بناست که در خدمت رسانی به مردم پیشران باشند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به سابقه‌ای که مجموعه بسیج در مسجد با رویکردها و فعالیت‌های اجتماعی دارد و یکی از این رویکردهای اجتماعی آن خدمت‌رسانی به مردم است، در این عرصه ورود پیدا کرده است. ما خدمات متعددی در مباحث اجتماعی از بدنه مردمی را شاهد هستیم و به واسطه این حجم از زائرینی که به مشهد مشرف می‌شوند، بناست که میزبان خوبی برای زائرین امام رضا(ع) باشیم و ارادت خود را نیز به واسطه این خدمت‌رسانی به امام رضا(ع) نشان دهیم.

عضو شرای قرارگاه مرومی نجمه خاتون(س) اضافه کرد:  این فعالیت در حال شروع است و با توجه به این موارد نیز باید بگویم ۵۰۰ پایگاه شهری مشهد در ۱۷۰ محله پای این کار مردمی آمده‌اند و تمامی پایگاه‌های مقاومت ما نسبت به این برنامه توجیح شدند و هر پایگاه مقاومت و به ویژه پایگاه‌های خواهران آن منطقه ماموریت پیدا کرده‌اند که این کار را انجام دهند، زیرا بناست که ارتباط گیری با خانواده و خانه صورت گیرد و با توجه به اینکه محوریت آن خانه، مادران هستند، بنابراین بسیج خواهران و افراد فعال محله در بدنه بسیج حضور دارند و به نوعی در ابتدا ظرفیت‌های بانوان فعال محله که یکی از اولویت‌های ظرفیت‌هاست شناسایی خواهد شد و پس از شناسایی آن‌ها، این بانوان هستند که ظرفیت‌های محله را می‌شناسند و به سراغ این ظرفیت‌ها می‌روند و بناست که مردم را دعوت کنند و این دعوت هم بناست که به صورت چهره به چهره و خانه به خانه باشد.

حیدرزاده خاطرنشان کرد: پایگاه‌های خواهران ما در محله این ارتباط گیری را خواهند داشت و مردم را برای خدمت در پنج عرصه دعوت می‌کنند. از جمله خدماتی که خانواده و یا مادر خانواده می‌تواند این امکان را فراهم کنند خدماتی چون اسکان، نذورات، پذیرایی، ایاب و ذهاب و بخشی نیز خدمات مهارتی و شغلی است که بخشی از این خدمات در محلات در حال خدمت‌رسانی هستند. در همین راستا نیز سامانه‌ای طراحی شده که تمانی این خدمات از طریق این سامانه هم مجاور می‌تواند خدمات خود را ارائه و از طرفی نیز زائران هپ از طریق این سامانه می‌توانند خدمات خود را دریافت کنند.

وی اظهار کرد: سامانه«مسجدنا» و «هم محله‌ای امام رضا(ع) » در همین راستا با محوریت مساجد خراسان رضوی طراحی شده است و این ساماندهی و قرارگاهی که ذیل این پویش مردمی راه‌اندازی شده بناست که یک اتفاق مردمی را که نیمی از آن را بانوان تشکیل می‌دهند، نیاز بود که قرارگاه بانوان هم راه‌اندازی شود و از این‌رو بود که بنا شد این قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س) راه‌اندازی شود.

عضو شورای قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س) بیان کرد: در حقیقت بدنه فعال مردمی در محله آنچه که در اختیار تشکیلات مجموعه بسیج است ما تنها این پویش را اعلام کردیم اما بسیاری از آن‌ها از ما پیشران تر بودند و این کار را شروع کرده بودند و ما فقط حمایت و هدایت‌های لازم را نسبت به این اقدام مردمی خواهیم داشت. همچنین یکی از اتفاقات دیگری که ما باید رقم بزنیم این است که با توجه به خدمات زیادی که در این راستا در حال انجام است در حقیقت این خدمات باید به خوبی منعکس  شود  و در همین راست نیز با توجه به تقارن هفته دفاع مقدس با دهه پایانی صفر پویشی تحت عنوان«خدمت مقدس» راه‌اندازه شد که این پویش را با همان روحیه ایثار، اخلاص و جهادی که شهدای ما در هشت سال دفاع مقدس داشتند، طراحی کردیم تا این خدمت مقدس بتواند انعکاس فعالیت‌های هنری را نیز انجام دهد و در این بخش نیز بناست که تماما مردم کار اصلی را انجام دهند که این پویش مقدس نیز به نوعی انعکاس فعالیت‌های بانوان و مردم در قالب هنر انجام خواهد شد.

حیدرزاده عنوان کرد: از این‌رو پس از این ایام بناست که دبیرخانه این پویش که در حال حاضر نیز فعال است تمامی آثاری که به این دبیرخانه ارسال می‌شود را داوری کنند و سپس به رسم یادبود نیز هدایایی به قید قرعه تقدیم هنرمندانی که مشارکت پویا و فعالی در این پویش خدمت مقدس داشته‌اند؛ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع تمام ظرفیت‌های بسیج پای کار آمده‌اند و از خدماتی که بخش بانوان در مواکب و محل اسکان زائرین هست تا پویش هم محله‌ای امام رضا(ع) و امنیت حریم رضوی که گردان‌های بسیج خواهران نقش فعالی را در این بخش ایفا می‌کنند و فعالیت‌های شبانه‌ روزی دارند تا بتوانیم آنگونه که باید در دهه پایانی صفر از تمامی ظرفیت‌های ممکن استفاده کنیم و با این اقدام خود نیز بخش کوچکی از دینی که زائران امام رضا(ع) بر گردن ما دارند را ادا کنیم و تمامی این اقدامات و خدمات ما نیز مورد رضایت خداوند و اهل بیت(ع) قرار گیرد.

محبوبه زلفی‌زاده، عضو شورای قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س) در ادامه این نشست اظهار کرد: پویش«هم محله‌ای امام رضا(ع)» مسئله‌ای است که به ما یادآور شد که ما هم وظیفه‌ای در برابر زائرین امام رضا(ع) داریم و هم اینکه خوشختانه در طی چند روز اخیری که با امور مساجد جلساتی داشتیم خوشبختانه به این رشد و هم‌افزایی رسیده‌ایم، به گونه‌ای که تمامی ظرفیت‌های مشهد و به ویژه ظرفیت‌های بانوان پای کار آمده‌اند و کار را پیش می‌برند.

وی عنوان کرد: ما در سامانه مسجدنا در حال ثبت اسکان، نذر و... هستیم. در مشهد مقدس ۱۲۰۰ مسجد داریم که در حال حاضر نیز ۱۲۸ مسجد در مشهد برای اسکان زائرین دهه پایانی صفر در حال پذیرش زائر هستند، به گونه‌ای که ۳۰ هزار نفر در حال پذیرش در این مساجد هستند البته این در حالی است که حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ مسجد را هم با ظرفیت ۴۰ هزار نفر پذیرش آماده کرده‌ایم که این رقم نیز احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد.

عضو شورای قرارگاه مردمی نجمه خاتون(س) بیان کرد: همچنین ۳۹ مدرسه از حوزه‌های علمیه خواهران و برادران مشهد با ظرفیت ۹ هزار و ۵۰۴ نفر ساکن شده‌اند، از ثبت خدمت‌هایی که در سامانه مسجدنا انجام شده حدود ۹۵۸ خدمت ثبت شده که ۲۸۸ خدمت برای خانه و اسکان است.

زلفی‌زاده عنوان کرد: این پویش همچنان راه خود را طی می‌کند و ما از همه مردم می‌خواهیم که با ما این هم‌افزایی را داشته باشند و امیدواریم روز به روز بتوانیم ساماندهی بهتری داشته باشیم و با توجه به اینکه این پویش برای اولین سالی است که انجام می‌شود با اشکالاتی مواجه خواهد بود اما امیدواریم با هم‌افزایی‌هایی که از سوی دستگاه‌های مختلف و به ویژه مردم صورت گرفته است، این پویش به نحو احسن انجام شود و با این کار نیز بتوانیم فرهنگ میزبانی و تکریم از زائرین امام رضا(ع) را داشته باشیم.

انتهای پیام