صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۰۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷

دبیر ستاد گرامی‌داشت هفته وحدت در خراسان رضوی گفت: تنها راه داشتن یک امت عزت‌مند و مقتدر شایسته نظام اسلامی، اتحاد و همبستگی میان امت اسلامی است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یوسف مهربان، دبیر ستاد گرامی‌داشت هفته وحدت در استان، امروز ۱۶ مهرماه در نشست خبری ستاد گرامی‌داشت هفته وحدت که در محل مرکز اسلامی خراسان رضوی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: مسئله وحدت و یک‌رنگی امت اسلامی در معارف قرآنی ما به عنوان یک ضرورت دینی و اسلامی موج می‌زند و ما به عنوان یک باور راسخ دینی به آن پایبند هستیم.

وی بیان کرد: این در حالی است که این موضوع نیز هم مورد تاکید نبی مکرم اسلام(ص) و  هم آیات قرآن کریم است و در حقیقت ما شاهد توصیه‌های فراوانی به مسئله اتحاد میان امت اسلامی هستیم. همچنین در سیره معصومین(ع) نیز ما شواهد فراوانی داریم که نسبت به ضرورت کنار هم بودن همه امت اسلام با همه گفتمان‌ها تاکید دارند.

دبیر ستاد گرامی‌داشت هفته وحدت در خراسان رضوی افزود: اساسا ما معتقد هستیم که اگر بخواهیم یک امت عزت‌مند و اقتداری که شایسته نظام اسلامی است را داشته باشیم و به آن دست پیدا کنیم و به عبارتی اگر بخواهیم در جهت احیای تمدن نوین اسلامی قدم برداریم که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید وافری به آن دارند، تنها راه این باور و نگاه گفتمانی نظام مقدس جمهوری اسلامی، اتحاد و همبستگی امت اسلامی است.

مهربان خاطرنشان کرد: نظام اسلامی باید همه گفتمان‌ها را کنار یکدیگر قرار دهد و از مجموع این گفتمان در مسیر احیای تمدن اسلامی گام بردارد. قرآن کریم می‌فرماید که عزت برای خدا و رسول خداست و مطالبه قرآن برای مومنان است. به عبارتی ما مسلمانان باید تلاش کنیم که در دنیا مقتدر و عزت‌مند باشیم، زیرا دشمنان امت اسلامی در تلاش هستند که از هر طریقی با اقتدار امت اسلامی مقابله کنند و همیشه هم طراحی‌های مختلفی را انجام می‌دهند تا امت اسلام را دچار شکاف کنند و میان آن‌ها نیز تفرقه بیندازند و اجازه ندهند که امت اسلام در کنار یکدیگر قرار گیرند و این مطالبه عزت‌مندانه قرآن نیز محقق شود.

وی بیان کرد: از این‌رو وظیفه نخبگان، گروه‌های علمی و فرهنگی جامعه اسلامی این است که اجازه ندهند دسیسه‌های دشمن به نتیجه برسد و به همین جهت مسئله وحدت امت اسلامی به عنوان یک استراتژی جدی مورد توجه امامین انقلاب از ابتدای انقلاب اسلامی بوده و همواره مطرح شده است و بر همین اساس علاوه بر اینکه در طول سال، برنامه‌های متعددی در جهت تقویت باور به وحدت امت اسلامی برگزار می‌شود، اما به عنوان نماد و سمبل ویژه، از ۱۲ ربیع‌الاول تا ۱۷ ربیع‌الاول به عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شده است.

دبیر ستاد گرامی‌داشت هفته وحدت در خراسان رضوی، هفته وحدت را نمادی برای تقویت باور به وحدت امت اسلام دانست و افزود: البته برخی از افراد این مسئله را مطرح می‌کنند که چرا تنها در این هفته به موضوع وحدت پرداخته می‌شود و این در حالی است که اینگونه نیست، زیرا اگر تلاش‌هایی که در طول سال نسبت به مسئله وحدت انجام می‌شود، نباشد قطعا ما شاهد برنامه‌های متنوع و متعددی در این هفته نخواهیم بود، پس باید گفت که ما در طول سال هم برنامه‌های متعددی با حضور علما و نخبگان شیعه و اهل سنت برگزار می‌کنیم تا این بزرگواران در کنار یکدیگر قرار گیرند و نسبت به نقد جریان‌های افراطی و تندرویی که وجود دارد گفت‌وگو کنند.

برنامه‌های هفته وحدت در استان

مهربان عنوان کرد: در ابتدا ما مشابه سال‌های گذشته ستاد گرامی‌داشت هفته وحدت را در استان شکل دادیم که در این ستاد ۱۴ نهاد فرهنگی استانی عضویت دارند و همچنین متناظر با این ستاد استانی، ستادهای شهرستانی هم به ویژه در شهرستان‌های مرزی و تلفیقی استان تشکیل شده که در آن ستادهای شهرستانی در خدمت روحانیون، ائمه جماعات و فعالان فرهنگی شیعه و اهل سنت هستیم و برنامه‌های متنوع و متعددی به ویژه در شهرستان‌های تلفیقی طراحی شده است.

وی اظهار کرد: این برنامه‌ها از امشب که مصادف است با شب ۱۲ ربیع‌الاول آغاز خواهد شد و تا پایان ماه ربیع‌الاول نیز به جهت تنوع و تعددی که در برنامه‌ها وجود دارد، ادامه خواهد داشت. در واقع رویکرد کلی برنامه‌های هفته وحدت آن است که این پیام را به جهانیان برسانیم که ما امت رسول‌الله(ص) هستیم و به صورت متحد و یکپارچه در برابر دسیسه‌های دنیای استکبار ایستادگی می‌کنیم.

دبیر ستاد گرامی‌داشت هفته وحدت در خراسان رضوی بیان کرد: در حقیقت ما در اجرای برنامه‌های خود طی این هفته تلاشمان بر آن است که این برنامه‌ها به صورت مردمی برگزار شود و در عمده برنامه‌ها مردم نقش‌آفرین باشند و برنامه‌ها را اجرا و مدیریت کنند.

مهربان عنوان کرد: اولین برنامه ما در آغاز این هفته با غبارروبی مزار شهدای والا مقام در  مناطق تلفیقی استان با حضور مردم، مسئولان و روحانیون اهل تشیع و تسنن آغاز خواهد شد تا با این کار خود ادای احترامی به مقام این بزرگواران داشته باشند. همچنین آذین‌بندی و نواختن زنگ جشن وحدت برای اولین‌بار در مدارس دانش‌آموزی مناطق تلفیقی استان هم از دیگر برنامه‌های طراحی شده در این ایام است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشن‌های متنوع و متعدد مردمی به مناسبت میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) را نیز در اکثر مساجد اهل تشیع و اهل تسنن استان خواهیم داشت و به طور ویژه نیز محافل متعدد انس با قرآن کریم و جشن میلاد پیامبر(ص) در مساجد محوری شیعه و سنی استان و همچنین مدارس دانش‌آموزی با حضور قاریان و حافظان بین‌المللی برگزار خواهد شد که در این محافل انس با قرآن نیز اقشار و گروه‌های مختلف شیعه و اهل سنت در کنار یکدیگر حضور خواهند یافت و پیام وحدت و انسجام را به صورت عینی به نمایش می‌گذارند.

دبیر ستاد گرامی‌داشت هفته وحدت در خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین از دیگر برنامه‌های این هفته می‌توان به برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی در موضوعات مرتبط با وحدت و کارگاه‌های سبک همزیستی مسالمت‌آمیز اشاره کرد که در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی استان برای عموم نخبگان و فرهیختگان شیعه و سنی برگزار خواهد شد. برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری مانند نقاشی، کتابخوانی، عکس وحدت و.... برای گروه‌های مختلف سنی نیز از دیگر برنامه‌های طراحی شده برای هفته وحدت است که نهادهای مختلف فرهنگی استان این برنامه‌ها را اجرا خواهند کرد.

مهربان خاطرنشان کرد: بحث اعزام مبلغین شیعه و سنی آشنا به مبانی تقریب نیز دیگر برنامه‌هایی است که سال گذشته شروع شده و امسال نیز ادامه خواهد داشت و به نوعی از کارهای تاثیرگذار در این هفته است. در این برنامه ما جمعی از مبلغینی که با مبانی تقریب آشنا و مسلط هستند را دعوت کردیم تا در مساجد شیعه و سنی حضور پیدا کنند و نسبت به مسئله وحدت روشن‌گری لازم را داشته باشند. همچنین برگزاری محوری شهدای وحدت از جمله شهیدان سردار شوشتری و  سردار محمدزاده هم از برنامه‌هایی است که با توجه به اینکه ایام مهرماه مصادف با ایام شهادت این بزرگواران است، این همایش محوری با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: برگزاری اجتماع‌های بزرگ با عنوان «امت رسول‌الله(ص)» با حضور گروه‌های مختف مردمی شیعه و سنی در شهرهای تلفیقی استان نیز از دیگر برنامه‌های طراحی شده به مناسبت هفته وحدت است. در حقیقت این اجتماع به این جهت است تا پیام روشنی به افرادی که چشم دیدن این اتحاد و همبستگی امت اسلام را ندارند بدهند. برنامه محوری دیگری که طراحی شده برگزاری مراسم محوری هفته وحدت که همه ساله برگزار می‌شود با عنوان «طلایه‌داران امت اسلام» با حضور روحانیون اهل سنت و شیعه استان است که در این مراسم، نماینده ولی‌فقیه در استان و مسئولین استانی حضور خواهند داشت..

دبیر ستاد گرامی‌داشت هفته وحدت در خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین دیدار و تکریم از شهدای هفته وحدت، فعالان و موثرین عرصه تقریب و تکریم از کارآفرینان برتر در مناطق تلفیقی از جمله برنامه‌های دیگری است که در این ایام طراحی شده است. تولید مجموعه‌ای از محتواهای رسانه‌ای برای انتشار در فضای مجاری و بهره‌‌مندی جامعه مخاطب در فضای مجازی و آشنایی آن‌ها با مسئله وحدت و سیره و سلوک پیامبر اکرم(ص) نیز از دیگر برنامه‌هایی است که طراحی شده که در این راستا می‌توان به تولید  3200 دقیقه برنامه در صدا و سیمای استان اشاره کرد.

مهربان خاطرنشان کرد: همچنین ما برنامه‌هایی را برای بانوان هم طراحی کرده‌ایم. برنامه‌هایی با عنوان «بانوان سفیر وحدت» طراحی شده که در شهرهای تلفیقی استان با حضور بانوان روحانی و فرهیخته شیعه و سنی در کنار یکدیگر برگزار خواهد شد. برگزاری محافل ادبی و هنری از جمله شب شعر وحدت در مناطق تلفیقی استان، برگزاری طرح «نور» که دیدار چهره گروه‌های مردمی شیعه و اهل سنت و تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص ) در شب دوازدهم و شب هفدهم ربیع‌الاول است که گروهی از عزیزان شیعه به مساجد اهل سنت و گروهی از عزیزان اهل سنت به مساجد اهل شیعه می‌روند و یک ارتباط خوبی در سراسر روستاها و مناطق تلفیقی انجام خواهد شد و همچنین برگزاری همایش‌های پیاده‌روی وحدت، نمایش تله تئاترهایی با مضامین وحدت‌آفرین و برپایی نمایشگاه وحدت و تمدن اسلامی از دیگر برنامه‌هایی است که در ایام هفته وحدت طراحی شده است.

وی عنوان کرد: به طور کلی علاوه بر مراسم عمومی و جشن‌هایی که در اکثر مساجد استان برگزار خواهد شد، بالغ بر ۳۰۰ برنامه ویژه طراحی شده که با حضور و مشارکت گروه‌های مختلف مردمی شیعه و سنی برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد گرامی‌داشت هفته وحدت در خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم تمامی این اقدامات در جهت همبستگی امت اسلام در مسیر پیشرفت و عزت امت اسلامی کمک کند و موثر واقع شود و در حقیقت با توجه به شرایط بحرانی که امروزه با آن مواجه هستیم و به نوعی در برابر شبهات و دسیسه‌های مختلفی قرار داریم بتوانیم تلاش کنیم که این برنامه‌ها و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کنیم.

انتهای پیام