صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۹۴۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
از سوی رئیس‌جمهور

به‌دنبال پیگیری‌های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی مبنی بر ارتقای ساختار اداری و حقوقی «بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی»، این بنیاد با ابلاغ رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به جایگاه پژوهشگاه ارتقا یافت.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه «بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی» را که در جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ کرد.

در مقدمه متن این اساسنامه که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن‌را منتشر کرده،  تصریح شده است که اساسنامه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در جلسه 376 مورخ 1401/07/12 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و مطابق مفاد تبصره ۴ ماده ۲۰ آیین‌نامه‌ داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه 872 مورخ 1401/08/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب تلقی و برای اجرا ابلاغ می‌‌شود.

همچنین در ادامه مقدمه این اساسنامه آمده است: «اکنون در آستانه چهار دهه فعالیت علمی مؤثر و ماندگار و با توجه به سیاست‌های ابلاغی جدید تولیت معزّز آستان قدس رضوی و به‌منظور گسترش و تثبیت فرهنگ و آثار زیارت و دستیابی به مرجعیت بین‌المللی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن در این حوزه‌ها و همچنین ضرورت بسیج ظرفیت‌های علمی و پژوهشی روزآمد و پرداختن به مسائل و حمايت از دستاوردهای علمی ـ تحقيقاتی اسلامی و كمک به رفع نيازهای كشور در زمينه مسائل علوم اسلامی و تبیین و ترویج تعالیم وحیانی قرآن و حکمت‌ها و معارف مکتب نورانی اسلام با الهام از اسناد فرادستی کشور به‌خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و در چارچوب مأموریت، چشم‌انداز و سیاست‌های کلان ابلاغی آستان قدس رضوی، اساسنامه بنیاد پس از تأیید و تنفیذ تولیت آستان قدس رضوی، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح مواد آتی مورد بازنگری و به‌روز رسانی قرار گرفت.»

این اساسنامه که به امضای رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، شامل چهار فصل و 25 ماده تعاریف و معرفی، اهداف، تکالیف، اختیارات و ابعاد و حوزه‌های فعالیتی در آن مندرج شده است.

در ماده نخست این اساسنامه این گونه تصریح شده است: «بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی»، نهادی علمی ـ پژوهشی و دارای ماهیت عمومی و غیردولتی و وابسته به سازمان علمی و فرهنگی آستان است و طبق مواد و مفاد این اساسنامه و منطبق با سیاست‎‌ها، ضوابط و مقررات آستان قدس رضوی و مقررات عمومی مرتبط فعالیت می‌کند. از نظر جایگاه حقوقی، این بنیاد در ردیف پژوهشگاه است و می‌تواند حداقل سه پژوهشکده داشته باشد.

پشتیبانی و تبیین فکری در تحقق تمدن نوین اسلامی

در بخش اهداف این اساسنامه پنج موضوع مورد تأکید قرار گرفته است که مورد اول آن به نقش‌آفرینی در تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره دارد: تولید، تبیین و ترویج علوم و معارف رضوی با تأکید بر پشتیبانی فکری از مأموریت‌های علمی و فرهنگی آستان در جهان تشیع و امت اسلامی و نیازهای تحقق تمدن نوین اسلامی.

تقویت و پشتیبانی علمی از محققان در موضوعات سیره و معارف رضوی نیز از دیگر اهداف تعیین شده در این اساسنامه است: «تقویت و پشتیبانی علمی از محققان در موضوعات سیره و معارف رضوی، فرهنگ زیارت و وقف و نذر به منظور دستیابی به مرجعیت جهانی در این حوزه‌ها.»

در بخش وظایف هم 9 مورد برای بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس تعیین شده است که برخی از آن به این شرح است:

نیازسنجی، پشتیبانی و ارزشیابی مستمر فعالیت‏‌های پژوهشی در حوزه اولویت‌های موضوعی آستان.

راهبری پژوهش‌های بنیادی و کاربردی اسلامی و مشارکت مؤثر با حوزه‌ها و دانشگاه‌های اسلامی در تولید علم، جامعه‌پردازی، نظام‌سازی و تمدن‌سازی اسلامی.

مطالعه، تحقیق و تولید علم در حوزه‌های مأموریتی با حمایت از نخبگان، طرح‌ها و آثار علمی و پژوهشی با رویکرد مسأله‌محور در موضوعات و قالب‌های مورد نیاز.

مدیریت نشر و توزیع محصولات آثار علمی به زبان‌‎های مختلف در راستای اهداف و سیاست‎‌های بنیاد با رویکرد ایجاد امتداد اجتماعی در قالب‎‌های روزآمد و اثربخش مانند کتب و نشریات ادواری، دانش‌نامه‌ها‎، اصطلاح‌‎نامه‌ها، فرهنگ‎نامه‌ها، انواع فهرست و دیگر فرآورده‌های مورد نیاز به‌صورت چاپی، الکترونیکی، نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، پایگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی و ایجاد ساختارهای لازم.

 ارکان، شرح وظایف و اختیارات، امور اجرایی و مالی و مقررات نیز عنوان دیگر فصل‌ها است که در این اساسنامه به طور مشروح به آن تصریح کرده است.

انتهای پیام