صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۰۴۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس، برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها را عاملی مؤثر و مهم در توسعه اقتصادی کشورها در برهه کنونی دانست و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده برپایی نمایشگاه‎‌ها هر ساله حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار در آمد به طور مستقیم عاید کشورهای با برنامه در مبحث نمایشگاه‌ها می‌کند.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، محمد فرخ‌زاده، معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس امروز، 13 آذرماه در جلسه هیئت مدیره شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان، با تأکید بر اهمیت تنوع‌بخشی و خلاقیت در برگزاری نمایشگاه‌ها این موضوع را عامل جذابیت برای حضور گسترده مخاطبان دانست.

وی افزو: در دنیای امروز اهمیت برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در توسعه اقتصاد کشورها همواره در حال افزایش است، به گونه‌ای که بر اساس بررسی‌های انجام شده برپایی نمایشگاه‎‌ها هر ساله حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار در آمد به طور مستقیم عاید کشورهای با برنامه در مبحث نمایشگاه‌ها می‌کند و ایران با ۱۹۶ هزار متر فضای نمایشگاهی علی‌رغم داشتن زیرساخت‌های گسترده گردش مالی قابل قبولی ایجاد نکرده و در جایگاه دوم منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار دارد.

فرخ‌زاده با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها شاخه اصلی حوزه گردشگری در جهان به ویژه برای تنوع‌بخشی و غنی‌سازی اوقات فراغت است، افزود: بازده صنعت نمایشگاهی در دنیا به طور متوسط ۶ برابر هزینه برگزاری آن است به عنوان مثال اگر هزینه برپایی نمایشگاه‌ها در سطح دنیا ۴۰۰ میلیارد دلار باشد، عایدی آن برای سایر بخش‌های اقتصادی حدود ۶ برابر این رقم برآورد می‌شود.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه امروزه صنعت جهانگردی در دنیا ۸۰۰ میلیارد دلار در هر سال عایدی برای مجموعه کشورها فعال دارد، گفت: تعداد توریست‌های بین‌المللی به ۶۰۰ میلیون نفر رسیده است. صنعت توریسم در توسعه نمایشگاه‌ها در کشورهایی مانند چین، آلمان، اسپانیا، سنگاپور و هنگ کنگ نقش مهمی در رونق گردشگری نمایشگاهی ایفا کرده است.

فرخ‌زاده بیان کرد: صنعت نمایشگاهی در فارس با مشکلاتی همچون نیاز به تقویت جذابیت و خلاقیت، مخاطب‌شناسی صحیح، نیازسنجی پیش‌از برگزاری، کافی نبودن امکانات نمایشگاهی همچون هتل، رستوران، سالن‌های همایش، کارگاه‌های آموزشی، یکنواختی و تقویم سنتی مطابق تقویم کشوری برگزاری نمایشگاه‌ها، فراهم نبودن امکانات بانکی داخلی و خارجی و صرافی، نبود خطوط مترو از فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافری و راه آهن به نمایشگاه‌ها رو به رو است که بسیاری از این موارد به خود نمایشگاه بر نمی‌گردد و برای رفع آن سهامداران و برخی دیگر از دستگاه‌ها باید کمک کنند.

نایب رئیس شورای توسعه گردشگری استان فارس تأکید کرد: رفع مشکلات مذکور سبب می‌شود ظرفیت مهم نمایشگاه‌ها بیش از پیش در اقتصاد کشور و استان موثر باشد.

 وی ادامه داد: اقداماتی همچون راه‌اندازی واحد بین‌الملل، حضور در سایر کشورها و معرفی توانمندی‌ها و فرصت‌های استان فارس، تغییر اساسی در تقویم نمایشگاه‌های استان فارس یا در نظر گرفتن تنوع‌بخشی، نیازسنجی، افکارسنجی و حرکت به سوی نیازهای نسل جوان و اقشار مختلف جامعه، ایجاد امکانات مناسب در حاشیه برگزاری نمایشگاه از جمله احداث هتل، محل نگهداری کودکان و..، ایجاد معافیت‌های شهری شامل بلیط اتوبوس و مترو، ایجاد تلویزیون‌های بزرگ مقیاس راهنما، راه‌اندازی تاکسی و اتوبوس‌های گردشگری، پیگیری اتصال خط مترو به محل برگزاری نمایشگاه‌ها، ایجاد نرم‌افزارهایی برای راهنمایی خرید و سایر مواردی از این دست می‌تواند کمک شایانی به ارتقای این صنعت کند.

معاون استاندار فارس، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی سایر کشورها را نیز حائز اهمیت دانست و افزود: این حضور به معرفی توانمندی‌های کشور در سطح بین‌المللی کمک می‌کند اما این حضور نیازمند برقراری روابط موثر با سایر کشورها به ویژه همسایگان ایران است.

فرخ‌زاده در پایان با تأکید بر اهمیت هم‌افزایی مجموعه گردشگری و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان آمادگی کامل برای این همراهی را اعلام کرد و گفت: این معاونت معاونت فهرستی ۷۳ موردی به عنوان پیشنهاد به شرکت نمایشگاه‌ها ارسال کرده است که شامل موضوعاتی همچون نمایشگاه معماری و طراحی داخلی رستوران‌ها، نمایشگاه فناوری بازی‌های روز، نمایشگاه گردشگری غذا (گرم نوش‌ها، سردنوشت‌ها، غذاهای سنتی، غذاهای ارگانیک، غذاها با خاصیت دارویی و...)، نمایشگاه سفر( شامل سفرهای الکترونیک، اپلیکیشن‌ها، تورهای منحصر به فرد)، نمایشگاه غذاهای رژیمی و ویژه گیاهخواران، نمایشگاه صنایع و تجهیزات مشاغل در حوزه زیارت، نمایشگاه غذاهای خیابانی و ارزان، نمایشگاه منسوجات و خوراکی‌های دریایی، نمایشگاه تجهیزات و امکانات ویژه سالمندان، نمایشگاه‌های لباس‌ها با قیمت کمتر از ۵۰۰ هزار تومان و... می‌شود و امید است این هم‌افزایی موجبات پویایی اقتصاد بومی را فراهم و به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقا سطح اشتغال ملی کمک کند.

انتهای پیام