صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۰۵۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸

پیامبر گرامی اسلام سه چیز را گنج‌های بهشتی می‌دانند که توجه افراد به آنها، موجب سعادت، رستگاری و رسیدن به بهشت برین خواهد شد.

در روایات بسیاری به مواردی برای رسیدن بشریت به کمال الهی و سعادت در دنیا و آخرت پرداخته شده که یکی از این روایات، گنج‌های بهشتی از منظر پیامبر(ص) است. حجت‌الاسلام سیداسماعیل شاکر، امام جمعه اردکان در یادداشتی که در اختیار ایکنای یزد، قرار داده به این موارد پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

رسول اکرم فرمودند: «ثَلَاثَةٌ مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ» سه چیز از گنج‌های بهشت است، اول «كِتْمَانُ الصَّدَقَةِ» هرگاه انسان در راه خداوند صدقه می‌دهد، آن را پنهان کند چرا که از گنج‌های بهشت است، بدین معنا که انسان برای رضای خداوند انفاقی انجام می‌دهد و لذا نیاز نیست دیگران متوجه شوند چراکه خالصاً لوجه‌الله است.

محبوب‌ترين چيز نزد امام سجاد(ع) صدقه دادن پنهانى بود تا كسى او را نشناسد، او مى‌خواست تا تنها پيوندش با نيازمندانى كه به آن كمک مى‌كرد، محبت خداى متعال و برادرى مستحكم اسلامى با نيازمندان جامعه باشد، امام(ع) در راه ترغيب به اين عمل مى‌فرمودند: «صدقه پنهان آتش غضب خداوند را فرو مى‌نشاند» این‌ها تغییراتی است برای اینکه تلاش کنیم در انفاق و صدقه، اخلاص داشته باشیم و خدای نکرده منت و توقع و انتظاری نداشته باشیم. همان‌گونه که در قرآن کریم آمده است: «لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ؛ صدقات خود را به سبب منّت و آزار تباه نسازید، مانند آنکه مال خود را از روی ریا و برای جلب توجه دیگران انفاق کند و ایمان به خدا و روز قیامت ندارد؛ مثل این ریاکاران بدان ماند که دانه را به جای آنکه در زمین قابلی افشانند، بر روی سنگ صاف غبار گرفته‌ای ریزند و تند بارانی غبار آن بشوید و آن سنگ را همان طور صاف و بی‌گیاه به جای گذارد، که نتوانند هیچ حاصلی از آن به دست آورند».

البته صدقه پنهانی و مخفیانه مهمترین عامل در خاموش کردن آتش خشم و غضب خداوند است و لذا اگر انسانی مرتکب گناهی مانند تهمت زدن و یا هر آنچه خدا را به غضب می‌آورد، شود، گرفتار آتش خشم و غضب خداوند می‌شود، پس علاوه بر استغفار و رضایت شخص مورد نظر، باید غضب و خشم خداوند نیز فرو نشاند که در روایتی از امام علی(ع)‌ داریم: «صَدَقةِ السِّرِّ؛ فإنّها تُطفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ؛ صدقه پنهانی خشم پروردگار را فرو می‌نشاند».

دومین گنج بهشت در کلام رسول اکرم(ص) «كِتمانُ الوَجَعِ» به معنای کتمان درد است و لذا اگر درد جسمی به سراغ انسان آمد، تا جایی که می‌تواند باید آن را مخفی کند. در حدیث قدسی خداوند می‌فرماید: «اگر به بنده‌ام درد دادم، از بیماری شکایت نکند و صبر کند. اگر از این بیماری بهبود پیدا کند، گوشت و خونی بهتر از گوشت و خونی که دارد در بدنش قرار می‌دهم و از هر گناهی پاک می‌شود و اگر بهبود نیابد و به تقدیر الهی فوت کند، به رحمت خودم و اهل بهشت ملحق می‌کنم».

در اینجا لازم است یاد مرحوم آیت‌الله بافقی گرامی داشته شود، این عالم وارسته اولین شهید مدافع حریم حجاب محسوب می‌شود که پس از ضرب و شتم و شکنجه فراوان به شهادت رسید، اما در اوج درد و رنج، حمد الهی به زبان داشت.

پیامبر اسلام، سومین گنج بهشت را «كِتمانُ المُصيبَةِ» یعنی کتمان کردن مصیبت بیان کردند، البته منظور از مصیبت، داغ دیدن نیست چرا که داغ را نمی‌توان مخفی کرد بلکه منظور مصیبت‌هایی است که علنی نیست. بنابراین انسان تا می‌تواند مصائب زندگی و گرفتاری‌های خود را مخفی کند و دائماً لب به شکایت باز نکند و مصائب زندگی‌اش را پنهان کند چراکه تحمل درد و رنج آسان‌تر می‌شود.

در پایان امیدواریم از بندگانی باشیم که بتوانیم این گنج‌های بهشتی را همواره مد نظر داشته و به کمال سعادت دست یابیم.

انتهای پیام