صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۰۶۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴

مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: عرصه کودک و نوجوان از پراهمیت‌ترین دوران تربیتی است و تبیین فرهنگ مهدویت برای نسل زمینه‌ساز ظهور مستلزم آموزش‌‎های مختلف در قالب بازی و سرگرمی و کلیپ و اقسام بازی‌های ویدئویی و گرافیکی است و در اين راستا جشنواره مهدويت جهاددانشگاهی می‌تواند در دوره‌های بعد، بخش تولید محتوا برای کودکان را نیز مورد توجه قرار دهد.

حجت‌الاسلام حجر حسنی سعدی، مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه نگاه شورای سیاست‌گذاری در بحث مهدویت یک راهبرد فرهنگ‎‌سازی است، اظهار کرد: این راهبرد و فعالیت فرهنگی در این دفتر طی برگزاری جلساتی توجیهی با این تفاسیر که موضوع جهانی و فرامذهبی انتظار، مهدویت‌شناسی و ولایت‌پذیری را رونق بخشید، انجام شده‌ است.

وی با بیان اینکه آنچه در عرصه مهدویت باید تمرین شود مقوله «ولایت‌پذیری» است، ادامه داد: ترویج فرهنگ مهدویت اساس ولایت‌پذیری است؛ به این معنا که شیعیان به‌واسطه این طرح، تجربه ولایت‌محوری جامعه منسجم را که شرط ظهور و لازمه جامعه پس از ظهور است را پشت سر می‌گذارند و با این مبنای اندیشه خود را برای جامعه مهدویت آماده می‌کنند.

حسنی گفت: نکته‌ای که در بحث مهدویت و حرکت مهدوی وجود دارد این است که ما هیچ پروژه‌ای را نباید بدون نگاه به کودک و نوجوان و زمینه جذب آنان فراهم کنیم که در این راستا دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی به‌واسطه طراحی و اجرای برنامه‌هایی چند تلاش کرده‌ تا به معنای واقعی چیستی و چگونگی جایگاه فرهنگ مهدویت در زندگی را تبیین کند.

وی عملکرد جشنواره مهدویت جهاددانشگاهی را قابل تقدیر دانست و افزود: در راستای ترویج فرهنگ مهدویت هر اقدامی قطعا مؤثر و تأثیرگذار است، به‌ویژه اگر بین قشر دانشجویی و دانشگاهی اجرایی شود. لذا، از هرگونه پشتیبانی و حمایت از برنامه‌‎های مهدوی، آموزش و توانمندسازی جامعه آنان و ترویج سبک زندگی اسلامی مبتنی بر مهدویت اعلام آمادگی می‌کنیم.

مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ضرورت استفاده از رویکردهای نوین و بازی‎های آخرالزمانی را به‌عنوان یکی از شاخصه‌های پاسخگو در جشنواره‌های امروزی برشمرد و تصریح کرد: عرصه کودک و نوجوان از پراهمیت‌ترین دوران تربیتی است و تبیین فرهنگ مهدویت برای نسل زمینه‌ساز ظهور مستلزم آموزش‌‎های مختلف در قالب بازی و سرگرمی و کلیپ و اقسام بازی‌های ویدئویی و گرافیکی است و در اين راستا جشنواره مهدويت جهاددانشگاهی می‌تواند در دوره‌های بعد، بخش تولید محتوا برای کودکان را نیز مورد توجه قرار دهد.

وی گفت: امروز اگر قرار باشد به‌صورت مؤثر برای فرهنگ مهدویت اقداماتی انجام دهیم باید از هر دو قشر اعم از آنان که از اعتقادات قوی در این حوزه برخوردار هستند و با قشر دیگر ماجرای اجتماعی کردن جریان مهدویت را رقم بزنیم و هر دو قشر را تحت سیطره، فضاسازی‌ها و برنامه‌های مرتبط با رویکردهای آخرالزمانی و منجی‌گرایی قرار دهیم و نقش نهادینه‌سازی آموزه‌های مهدویت را بیش از پیش پررنگ کنیم.

حسنی یادآور شد: اهمیت ترویج مهدویت در جامعه امری بدیهی و از اهمیت فراوانی برخوردار است و ظهور محقق نخواهد شد مگر مؤلفه‌های اصلی مباحث مبتنی بر سبک زندگی اسلامی و مهدوی در قالب مبانی فکری و عملی در جامعه ارائه شود، به‌گونه‌ای که برای نمونه، دانشجویی که درس می‌خواند و مدیری که در مدرسه کار می‌کند با تلاش خود و پیروی از ولایت مقدمه‌ای بر باورهای انتظار و مهدویت و ظهور باشند که هر چه این پیروی و تلاش گسترده‌تر و پررنگ‌تر، ترویج امر مهدوی در جامعه نقش‌آفرین‌تر خواهد بود.

انتهای پیام