صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۰۹۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۸

یک حافظ بین‌المللی قرآن، جلسات قرآن و آموزش‌وپرورش را از عوامل اصلی اجتماعی در رشد قرائت و حفظ قرآن دانست و گفت: برگزاری جلسات قرآن و برنامه‌ریزی برای کار تخصصی در آموزش‌وپرورش تأثیر بسیاری در فعالیت‌های قرآنی دارد.

رضا گلشاهی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، ضمن تحلیل روند رشد حفظ قرآن در کشور اظهار کرد: برای پیشبرد و رشد حفظ قرآن و همچنین جبران نواقص کاری در این حوزه فعالان قرآنی در بخش‌های قرائت و حفظ باید فعالیت خود را به‌ویژه در برگزاری جلسات قرآن افزایش دهند.

وی افزود: حتماً هر قاری و حافظی که پس از مدتی در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرد باید جلسه قرآن عمومی راه‌اندازی کند، به این ترتیب که یک مکان مثل مسجد را پایگاه قرآنی قرار دهد و در آن مکان جلسات قرآن هفتگی را برگزار کند، همچنین می‌توان برای شروع کار چند محفل قرآنی را برای جذب اقشار مختلف جامعه تدارک دید.

این حافظ کل قرآن ادامه داد: مدتی پس از راه‌اندازی جلسات قرآن و جذب اقشار مختلف به‌ویژه قشر کودک و نوجوان، مردم و خیران، پشتیبان و حامی جلسات قرآن می‌شوند و پس از آن باید به‌صورت تخصصی به تربیت و آموزش نوجوانان پرداخت.

گلشاهی اضافه کرد: از سال گذشته یک جلسه قرآن در مسجد پنج‌تن خیابان کوهسنگی مشهد راه‌اندازی کردم و در عین حال که یک جلسه قرآن نوپا شکل گرفته، اما نتایجی فراتر از حد تصور داشته است، به‌ طوری‌که حدود 50 تا 60 نفر هر هفته از نقاط مختلف شهر مشهد پای ثابت حضور در جلسات هستند.

وی بیان کرد: برگزاری جلسات هفتگی قرآن باعث شکوفا شدن استعدادهای مختلفی در قرائت و حفظ قرآن می‌شود و رشد چشمگیر مخاطبان و نخبگان قرآنی را نشان خواهد داد، اما این نتایج همت قرآنیان را می‌طلبد.

گلشاهی تصریح کرد: درست است که در بیشتر مواقع کم‌کاری‌هایی از سوی مسئولان مشاهده می‌شود، اما در دیده شدن کاستی‌ها و نرسیدن به اهداف قرآنی در بخش حفظ قرآن کمی هم باید نوک پیکان را به‌سمت خودمان یعنی فعالان قرآنی بگیریم، ما صرفاً نباید از اسم و رسم قرآن و قرآنی بودن استفاده کنیم و منتظر بمانیم که همیشه ما را برای تلاوت به محافل قرآنی دعوت کنند و یا برای تدریس به کلاس درس فرا بخوانند.

این حافظ بین‌المللی قرآن ادامه داد: به هر حال هنر و مهارت قرآنی وظایفی ایجاد می‌کند که شاید اولین مسئولیت ما نشر هنر و آموزه‌های قرآنی باشد. در مشهد قاریان و حافظان فراوانی داریم، اما شاید از هر 30 یا 40 نفر تنها یک نفر جلسه قرآن داشته باشد.

کمبود معلم و عدم جذب نیرو در آموزش‌وپرورش

گلشاهی گفت: آموزش‌و‌پروش نیز عامل دیگر رشد فعالیت‌ها و نخبگان قرآنی است. خبرهای بسیاری مبنی بر کمبود نیروهای قرآنی منتشر می‌شود، اما جذب نیرو از سوی وزارت آموزش‌و‌پرورش انجام نمی‌شود، در حالی‌که برای آموزش اصولی قرآن به نیروهای متخصص در بخش اصلی تدریس مدارس و نیز در دارالقرآن‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه قرآنی نیاز است. همراهی این دو عامل یعنی برگزاری جلسات قرآن عمومی و تخصصی و همچنین برنامه‌ریزی برای کار تخصصی در آموزش‌و‌پرورش سبب دیده شدن می‌شود که تأثیر بسیاری در حوزه قرائت و حفظ قرآن دارد.

وی بیان کرد: قوی‌ترین ضعفی که در بخش‌های قرآنی آموزش‌و‌پرورش وجود دارد، عدم استفاده از نیروی متخصص برای تدریس قرآن است، در حالی‌که برای سایر دروس و رشته‌ها از  افراد برتر متخصص دعوت به همکاری می‌شود، حضور نیروی غیرقرآنی که متخصص در مباحث هم نیست هم از جهتی اهداف آموزشی را به نتیجه نمی‌رساند و هم می‌تواند از نظر جذب مخاطب با رفتار غیرحرفه‌ای باعث دور کردن کودک و نوجوان از فعالیت‌های قرآنی شود.

گلشاهی اظهار کرد: رشد و آموزش حافظان قرآن روند خوبی پیدا کرده است، اما در سال‌های اخیر به‌واسطه فراگیر شدن کرونا و کم شدن جلسات قرآن این حرکت رو به جلو کندتر شده که با پیگیری مجدد قرآنیان و حمایت‌ها و ابزارهای تشویقی مسئولان می‌شود این حرکت را ادامه داد.

وی با پیش‌بینی زمان دو تا سه ساله برای بازگشت جلسات قرآن به شرایط پیش از کرونا گفت: بخشی از رشد منفی جلسات قرآن در سال‌های اخیر طبیعی است، هرچه پیش می‌رویم مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی تأثیر بیشتر بر زندگی مردم پیدا می‌کند و فعالان قرآنی هم از این قاعده مستثنی نیستند، مردم دغدغه‌های زیادی پیدا کرده‌اند و نمی‌توان مثل دهه‌های 60 و 70 انتظار همراهی پرشور و مستمر برای برگزاری رویدادهای قرآنی داشت.

انتهای پیام