صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۱۰۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
رئیس سازمان شهرستان‌ها و مدیریت فن‌آوری اطلاعات موسسه اطلاعات:

رئیس سازمان شهرستان‌ها و مدیریت فن‌آوری اطلاعات موسسه اطلاعات گفت: میراث تاریخی که امروز در آستان قدس رضوی وجود دارد باید با دقت و به صورت حرفه‌ای به حوزه رسانه وارد شود و بالندگی فرهنگ ایران زمین باید از دل حرم رضوی بیرون آید و مطرح شود.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، همایون امیرزاده، رئیس سازمان شهرستان‌ها و مدیریت فن‌آوری اطلاعات موسسه اطلاعات، در آیین تکریم و معارفه سرپرست روزنامه اطلاعات در خراسان رضوی که امروز 7دی‌‌ماه، در هتل فرهنگ و هنر مشهد برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های روزنامه اطلاعات، اظهار کرد: روزنامه اطلاعات با قدمت قریب به 100 سال نیز از بنگاه‌های قدیمی این سرزمین به شمار می‌آید. نظم منطقی و تداوم و استمرار یک روزنامه در طول یک قرن شوخی نیست.

وی ادامه داد: نگاه به آرشیو این روزنامه متحیرکننده است. اسنادی پیدا شد که به زودی و برای اولین بار منتشر خواهیم کرد که بخشی از این آرشیو متعلق به خراسان 90 ساله است.

امیرزاده اضافه کرد: تداوم و انباشتگی اطلاعات روزنامه باعث افزایش ذخیره اعتباری درخشانی است که حال روزنامه را به گذشته پر سابقه پیوند داده است. امروز ما نمی‌توانیم از حال و آینده روزنامه اطلاعات صحبت کنیم و به گذشته آن با چنین انباشت اطلاعاتی توجه نداشته باشیم.

رئیس سازمان شهرستان‌ها و مدیریت فن‌آوری اطلاعات موسسه اطلاعات گفت: این روزنامه در تعبیر رهبری به روزنامه کهنسال ذکر شده در یک قرن گذشته راوی صادقی از شادی و غم ملت بزرگ ایران بوده است.

وی افزود: ورق زدن یک قرن خاطرات تلخ و شیرین ملت ایران را می توانیم در روزنامه اطلاعات پیدا کنیم است. آنان که علاقمند تاریخ 100 ساله ایران هستند، می‌توانند شادکامی‌ها و غم‌ها، تلخی‌ها، شیرینی‌ها، شکست‌های احتمالی و سایر حوادث را در این روزنامه به عنوان یک راوی صادق ببینند.

امیرزاده بیان کرد: تاثیرات سیاسی و فرهنگی روزنامه بر حوزه‌های نخبگانی و مخاطب عام ایرانی و ارتباط نسلی بسیار متفاوت و منحصر به فرد است. این روزنامه حداقل تداوم چهار نسل ایرانی را داشته و این استمرار نسلی بسیار منحصر به فرد است.

رئیس سازمان شهرستان‌ها و مدیریت فن‌آوری اطلاعات موسسه اطلاعات ابراز کرد: با تدبیر در حوزه مدیریتی جدید در 6 ماه آینده وضعیت تازه‌تری از روزنامه اطلاعات را شاهد خواهیم بود و روزآمد کردن آن را پیگیر هستیم.

وی اظهار کرد: علاوه بر قدمت خوشنامی و اعتدال دیگر عناصر این روزنامه است که ما مدیران از این ذخیره استفاده و این رسانه را مطرح می‌کنیم، اما این روزنامه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به یک سنجه داشت تا ببینیم این شیوه روزنامه‌نگاری خوب است یا خیر؟ و در واقع در نگاه حاکمیت و رهبری آیا به وظایف خود عمل کرده یا خیر؟ در این خصوص با نگاه به حکم رهبری که خطاب به سیدعباس صالحی فرمودند می‌بینیم عملکرد روزنامه مورد تائید ایشان است که این بهترین سنجه برای روزنامه است.

امیرزاده تصریح کرد: انتظارات روزنامه اطلاعات از سرپرستان توجه به میراث فرهنگی و تمدنی هر منطقه و انتقال آن به فضای نخبگانی و عمومی، توجه به مسیر توسعه منطقه و استان و حساس کردن مدیران ارشد تصمیم‌ساز در سطوح ملی چرا که اگر رسانه در سطح منطقه و استان نتواند حساسیت مدیران را برانگیزد نمی‌تواند در ماموریت خود موفق باشد.

رئیس سازمان شهرستان‌ها و مدیریت فن‌آوری اطلاعات مؤسسه اطلاعات، گفت: توجه به مفاخر و استعدادهای جوان هر استان در کلیه ابعاد علمی، فرهنگی و...، توجه به فرصت‌سازی برای گفت‌وگوی نخبگانی و فرهیختگان برای مسائل چالشی کشور، توجه به مزایای نسبی استان از دیگر انتظارات است.

وی با اشاره به مزیت‌های خراسان رضوی، افزود: مزیت حرم رضوی در ایران بی‌مثال است، این مکان صرفا جای تجمع جمعیت نیست، بلکه این حرم در پاسداشت فرهنک ایران بسیار موثر بوده است. بسیاری از آثار فرهنگی و هنری که در حملات دشمنان تاراج رفته و دیگر آثاری از آن نیست در حریم رضوی پاسداری شده که این ظرفیت بی‌بدیل است و می‌توان به آن توجه کرد. میراث تاریخی که امروز در آستان قدس رضوی وجود دارد باید با دقت و به صورت حرفه‌ای به حوزه رسانه وارد شود و بالندگی فرهنگ ایران زمین باید از دل حرم بیرون آید و مطرح شود.

امیرزاده تصریح کرد: مزیت‌هایی که در آستان مقدس رضوی وجود دارد، مزیت‌های رسانه‌ای است. خاستگاه بسیاری از اتفاقات صنفی حوزه رسانه خراسان رضوی بوده از خانه مطبوعات تا انجمن‌های صنفی را شامل می‌شود.

رئیس سازمان شهرستان‌ها و مدیریت فن‌آوری اطلاعات مؤسسه اطلاعات با بیان اینکه یکی از مزیت‌های مهم خراسان، مفاخر هستند، بیان کرد: باید گرد و غبار فراموشی مفاخر استان زدوده شود. همچنین مزایای اقتصادی استان باید دیده شود و مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد، علاوه بر این نیز همسایگی این استان با کشورهای همجوار به خصوص کشورهای فارسی زبان از دیگر مزایای خراسان است.

موسی‌الرضا حاجی بلگو، نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در بخش دیگری از این مراسم، افزود: روزنامه اطلاعات یک روزنامه با سابقه، با قدمت و دارای پیشینه و سابقه فعالیت خوب است.

وی ادامه داد: فعالیت در رسانه بازنشستگی ندارد و لذا از آقای غفاریان مدیر سابق روزنامه اطلاعات در خراسان رضوی، تقاضا داریم در کنار رسانه‌ها و کمک احوال رسان‌ها باشند تا شاهد تحول بیشتر فضای رسانه‌ای کشور باشیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: فضای مجازی تاثیرگذاری زیادی دارد، اما علت این است که از مکتوب خواندن مطالب غفلت کرده و بار اطلاعاتی را به سمت فضای مجازی برده‌ایم، در حالی که این اتفاقات اخیر بیشتر دروغ‌پردازی فضای مجازی بود و این فضا مدتی کلیه ابعاد کشور را درگیر کرد.

کاری کنیم رسانه قدمت خود را حفظ کند

حاجی بگلو ادامه داد: امروز باید کاری کنیم که رسانه قدمت خود را حفظ کند، اگر بخواهیم سواد رسانه‌ای را بالا ببریم باز هم اعتقاد دارم روزنامه از فضای مجازی بهتر و قوی‌تر است، اما این فضای مجازی وجود دارد و ما نیز باید خود را به روز کنیم، از روزنامه اطلاعات هم می‌خواهیم این به روز رسانی را قوی‌تر و منسجم‌تر در فضای کشور انجام دهد.

وی گفت: این روزنامه با قدمت 94 ساله خودش یک تاریخ و فرهنگ محسوب می‌شود. در مجموعه مدیریت شهری کنار شما هستیم و انتظار داریم به عنوان یک بازوی توانمند ما را یاری دهید تا مشکلات شهر را رفع کنیم.

در ادامه محمد فرید غفاریان، مدیر سابق روزنامه اطلاعات در خراسان رضوی تصریح کرد: من در سال 61 که منصوب شدم با وجود اینکه دستی بر قلم داشتم، اما سابقه مطبوعاتی نداشتم. بنابراین قرار بود موقتا مدیریت را عهده‌دار شوم. اما این موقت بودن با تمدید دو ماه به دو ماه تا در سال 72 به طول انجامید که طی این مدت لیست بیمه نیز برای من رد نمی‌شد و همواره در طی این مدت مدیریت خود را موقت می‌دیدم.

وی بیان کرد: من این مجموعه را منظم تحویل گرفتم و از آنجا که تجربه نداشتم، از سیدعباس صالحی تأسی کردم. ایشان از خوشنام‌ترین فعالان رسانه‌ای استان بودند و سعی کردم همان روال ایشان را ادامه دهم و به سیدمحسن فرجادی توصیه می‌کنم همین روال را ادامه دهند و برای ایشان که سابقه رسانه‌ای 16 ساله دارند، آرزوی موفقیت دارم.

سیدجلال فیاضی، مشاور عالی بنیاد فرهنگی هنری بین‌المللی امام رضا(ع) در ادامه گفت: برای من روزنامه اطلاعات از دو جهت یک روزنامه نوستالژیک است، یکی اینکه آشنایی من با این روزنامه از دوران نوجوانی که خبرنگار افتخاری روزنامه بودم اتفاق افتاد و از یک منظر دیگر هم برای من نوستالژیک است، چرا که بعد از اینکه ماموریت تاسیس روزنامه قدس را گرفتم، با توجه به اینکه تجربه‌ای در روزنامه‌داری نداشتم، نخستین دیدارم برای کسب تجربه با مرحوم دعایی بود.

انتهای پیام