صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۱۶۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۲
در همایش «بانوان مؤثر جهان» مطرح شد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: جریان غربی تمام لغات و واژه‌های حقوقی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی(همچون برابری، عدالت و انصاف) در حوزه زنان و خانواده را به سود اندیشه فمینیستی مصادره کرده و پرچم دفاع از حقوق زنان را به دست گرفته است و اگر کسی بخواهد از الگوی دیگری به جز الگوی فمینیستی برای نجات زنان استفاده کند، به آنها تهمت و انگ تبعیض و ظلم به زن زده می‌شود.

به گزارش ایکنا از قم، همایش بین‌المللی «بانوان مؤثر جهان» با حضور بانوان فرهیخته حوزوی و جمعی بانوان تأثیرگذار از ۲۳ کشور جهان، شنبه، اول بهمن‌ماه در تالار بیداری اسلامی جامعةالزهرا(س) قم برگزار شد.

در آغاز این مراسم، سیده‌زهره برقعی، مدیر جامعةالزهرا(س) با بیان اینکه هدف این مرکز تربیت بانوان در ابعاد مختلف است، گفت: ما به‌دنبال تربیت بانوان عالم، فرهیخته، اخلاق‌مدار و اهل معنویت با هدف کارآمدی و اثربخشی در سطح فردی، خانوادگی، اجتماعی و حکمرانی هستیم.

وی اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه تهران با موضوع انجمن بین‌المللی بانوان تأثیرگذار، ما نیز هم‌نوا و همراه با شما برای خلق جهانی که در آن ارزش ذاتی محبت زنانگی، شکوه تعهد، عشق همسری و قدرت آرزوهای مادرانه با هدف ایجاد آینده روشن و سرشار از تعالی و عدالت برای فرزندان باشد، تأکید می‌کنیم.

ارتقای سطح زندگی از اهداف تفاهم‌نامه گوهرشاد است

برقعی با اشاره به محورهای مطرح شده درباره تفاهم‌نامه اتحادیه «گوهرشاد» گفت: این اتحادیه در راستای رسیدن به چشم‌انداز خود، به‌دنبال توانمندسازی و ارتقای سطح زندگی زنان و کودکان در سراسر جهان، بدون تبعیض‌های جنسیتی، ملیتی و مذهبی است و در این راستا به‌دنبال مشارکت هم‌افزایی بانوان و انتقال تجربه و حمایت بین فردی، الگوسازی و امیدبخشی است.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که به این منظور، همزمان باید در چند عرصه علمی، مردمی و حاکمیتی اقدام کرد، البته لازم است هر یک از این پیشنهادات، در کمیسیون‌های تخصصی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

مدیر جامعة‌الزهرا(س) افزود: نخستین امر مهم در این عرصه، کار علمی، پژوهش و نظریه‌پردازی در راستای اهداف این اتحادیه است؛ هم‌اکنون در دنیایی به سر می‌بریم که بر محوریت سرمایه‌داری به‌دنبال بهره‌کشی از تمامی اجزای جامعه و به‌ویژه زنان است. این عرصه آنچنان با تولیدات علمی و نظریه‌پردازی از سوی معتقدان به «لیبرال سرمایه‌داری» دارای پشتوانه‌های علمی است که توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند.

برقعی اظهار کرد: اگر اتحادیه زنان تأثیرگذار به‌دنبال خلق جهانی دیگر است، باید به‌دنبال خلق دانش‌های جدید مبتنی بر بنیان‌های نظری مناسب نیز باشد؛ در غیر این صورت، این اتحادیه در مواجهه با انبوه دانش‌ها و گفتمان‌های مسلط موجود به اهداف خود نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: واضح است که تفاهم‌نامه گوهرشاد برای رسیدن به چشم‌انداز خود، نیازمند یک پشتوانه علمی برای نظریه‌پردازی درباره اهداف خود و بر بنیان‌های فکری مطلوب است. از آنجا که جامعة‌الزهرا(س) یک نهاد دانشی است، به‌منظور تشکیل حلقه علمی و سپس شبکه علمی از جمع اندیشمندان این عرصه، برای شکل‌گیری پشتوانه علمی اتحادیه زنان تأثیرگذار استقبال کرده و برای نقش‌آفرینی در آن مشتاق است؛ امیدواریم با همراهی سایر نهادهای علمی همسو و حمایت اتحادیه، گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شود.

مدیر جامعة‌الزهرا(س) یادآور شد: این اتحادیه به‌دنبال افزایش توانمندی زنانی است که هم‌اکنون در اقصی نقاط جهان زندگی می‌کنند، اما در هیاهوی شبکه رسانه‌ای مسلط بر جهان، صدای آنها شنیده نمی‌شود؛ بنابراین این اتحادیه باید به‌دنبال تشکیل نشست‌هایی برای شنیده شدن صدای این زنان تأثیرگذار اما دیده نشده، در عرصه جهانی باشد.

وی گفت: اتحادیه به‌دنبال تشکیل نشست‌ها و فورم‌هایی باشد؛ مجمع‌هایی برای زنان تأثیرگذار همسو با اتحادیه که در سطوح فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذار هستند، اما فاقد رسانه و جایی برای شنیده شدن و دیده شدن هستند. جهانی که این اتحادیه طبق تفاهم‌نامه به‌دنبال ایجاد آن است، باید با هم‌افزایی این زنان شکل بگیرد.

برقعی بیان کرد: گام مهم دیگر که به نظر می‌رسد این اجلاس عمدتا بر این محوریت شکل گرفته است، توجه به نقش نهادهای رسمی و بانوان مؤثر در سطوح دولتی و حاکمیتی است که بی‌شک این سطح نیز در جای خود بسیار حائز اهمیت است و باید هم پای دو سطح دیگر مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: بحث‌های تخصصی این عرصه، نیازمند جلسات هم‌اندیشی و نخبگانی مجزایی است که ان‌شاءالله در ادامه این اتفاق، با برگزاری سلسله‌جلسات هدفمند با حضور فرهیختگان و نخبگان مهمان و حاضر در این جلسه، قابل برنامه‌ریزی است.

آزاداندیشان برای شنیدن ندای اسلام آماده باشند

مجتهده معصومه گل‌گیری استاد درس خارج حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این مراسم با بیان اینکه از جهان می‌خواهیم به اندیشه‌های اسلام به عنوان خاتم ادیان توجه کنند، بیان کرد: ما در پی مسلمان و غیرمسلمان کردن نیستیم، اما از همه آزاداندیشان می‌خواهیم برای شنیدن ندای اسلام که ادعای خاتمیت دارد، آماده باشند و سخنان اسلام را به‌عنوان آخرین پیام آسمانی بشنوند.

وی تصریح کرد: اگر جهان امروز ادعای آزادفکری و آزاداندیشی دارد، سخنان اسلام را به‌ویژه در مسائل زن و خانواده بشنود؛ قرآن کریم در بحبوحه طرح مسائل مربوط به زنان و خانواده، رویکرد جدیدی را مطرح می‌کند و در میان مسائل اخلاقی و تربیتی، آنجا که به مسئله زن و خانواده اشاره دارد، همه جهانیان را مخاطب قرار می‌دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه جهان در مقام پاسخگویی به ندای قرآن بربیاید، یادآور شد: قرآن کریم برای انتخاب مسیر، می‌فرماید همه سخنان را بشنوید و بهترین را برگزینید و این آزاداندیشی اسلامی است. ما می‌گوییم آیا سؤال‌کننده‌ای از این جهان که ادعای آزادی‌خواهی و آزاداندیشی دارد، هست که سؤال کند و ما پاسخ دهیم؛ از سوی دیگر می‌گوییم آیا اگر سؤال کنیم، پاسخ‌دهنده‌ای در برابر اعتراض ما به جهان وجود دارد.

گل‌گیری با اشاره به سوء‌استفاده غرب از زنان بیان کرد: ما اعتراض داریم که چرا حقوق زنان را ضایع می‌کنند، چرا با تقلب و تزویر، برهنگی را از حقوق زنان برمی‌شمرند و فدا کردن عفاف و ذبح ارزش‌ها را حق زن تلقی می‌کنند.

ورود جدی در عرصه‌های تبیین با اتکا به قرآن

وی اظهار کرد: از همه آنچه در اسلام است و مایه تفاخر ماست، سؤال کنید تا پاسخ دهیم، ما با اتکای قرآن کریم در همه عرصه‌های تبیین بسیار محکم وارد می‌شویم و از همه اندیشمندان عالم تقاضا می‌کنیم که پرسش کنند تا پاسخ دهیم و می‌پرسیم و انتظار داریم جهان پاسخ دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران با تصریح بر اینکه ما نیاز به زبان مشترک داریم، اظهار کرد: شما بانوان فرهیخته عالم از دنیا بخواهید که زبان عربی را به‌عنوان زبان مشترک معرفی کنند تا همه با زبان قرآن کریم آشنا شوند. این جلسات باید به‌صورت چهره به چهره و نشست‌های مختلف ادامه داشته باشد. اسلام جهان شمول است و ما دعوت به اسلام نمی‌کنیم، بلکه ما همه جهان را به اندیشه ناب اسلامی دعوت می‌کنیم.

منشأ اختلاف اسلام و فمینیسم، مسائل فقهی نیست

در ادامه، فریبا علاسوند، عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به موضوع شفافیت معناشناختی بین اندیشه اسلامی و اندیشه غربی درباره زن بیان کرد: منشأ اختلاف نظر ما با جهان غربی و اندیشه فمینیست، بحث حقوق و فقه اسلامی نیست.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: امروز قرائت از اسلام معروف به قرائت شیعی در ایران حاکم است و در این سفری که به ایران داشتید، مستقیما متوجه پیشرفت زنان ایرانی در این فقه شیعی شدید، اینکه فقه اسلامی در چارچوب اندیشه شیعی مانع پیشرفت زنان است، توهمی بیش نیست و منشأ اختلاف به یک بحث بزرگتر برمی‌گردد که اختلافات معناشناختی است که براساس چند مسئله مورد توضیح قرار می‌گیرد.

علاسوند بیان کرد: جریان غربی فمینیستی کاری انجام داده و آن اینکه تمام لغات و واژه‌های حقوقی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی در حوزه زنان و خانواده را به سود اندیشه فمینیستی مصادره کرده و پرچم دفاع از حقوق زنان را به دست گرفته است. اگر کسی بخواهد از الگوی دیگری به جز الگوی فمینیستی برای نجات زنان استفاده کند، به آنها تهمت و انگ تبعیض و ظلم به زن زده می‌شود.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به ماده یک کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان، بیان کرد: در این کنوانسیون، نقش زن در تأهل هیچ تأثیری در نظام حقوقی و ساختار اجتماعی نباید داشته باشد و این مسئله، مصادره کردن معنای تبعیض می‌شود. وقتی معنایی مصادره می‌شود و هر کس این معنا را به کار ببرد، این کشورها، قومیت‌ها و ادیان از این نظر در حق زنان ظلم می‌کنند، حتی اگر در الگوی خودشان باعث پیشرفت زنان شوند.

وی یادآور شد: همه ما زنان در این جمع، افرادی هستیم که در چارچوب احکام اسلامی زندگی کردیم و بعد از انقلاب اسلامی تحصیل کردیم، ازدواج کردیم، صاحب فرزند شدیم و با وجود نقش‌های داخلی، نقش اجتماعی سنگینی داریم، اما متهم می‌شویم که مدافع تبعیض علیه زنان هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مفهوم برابری، عدالت و انصاف اظهار کرد: اندیشه فمینیستی این کلمات را به‌گونه‌ای مصادره کرده که دانشمندان در جهان غرب نمی‌توانند این معانی را در معنایی که غیر از فمینیست‌ها می‌خواهند، برای زنان به کار ببرند. نقش مادری از نظر فمینیستی، نقش بیولوژیک نیست، بلکه نقش اجتماعی است و این به معنای منها کردن زنان از حوزه تربیت مبتنی بر رحم و مدارا و دلسوزی در جهان است.

وی با بیان اینکه عدالت در اندیشه فمینیستی به معنای تبعیض مثبت به سود زنان است، با اشاره به واژه «gender»، گفت: کلمه جندر کلمه‌ای نیست که در کتاب‌های لغات به‌دنبال معنای آن بگردیم، بلکه جندر یک نظریه و ایدئولوژی است که اگر روزی می‌خواست بگوید تفاوت‌هایی میان زنان و مردان به‌وسیله رسانه، خانواده و تربیت و... برساخت شده که باعث ظلم به زنان است که در این مسئله هم حرف داریم، امروز جندر به معنای انواع جنسیت‌هاست.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: اگر کسی و یا فرهنگی، اندیشه‌ای و یا نظام حقوقی، آموزشی و مردمی زیر بار مفهوم جندر برود، به معنای به رسمیت شناختن انواع جنسیت‌ها از جمله ال‌جی‌بی‌تی‌کیو پلاس‌هاست. شاهد هستیم که در یک سال گذشته، غیر از به رسمیت شناختن انواع همجنسگراها، پدوفیل‌ها و حیوان‌بازها هم جزو افرادی هستند که باید در مفهوم جندر به رسمیت شناخته شوند و جهان آینده ما در زیر سایه این اندیشه جهان وحشت‌آوری است.

هندسه قدرت جهانی در حال تغییر است

مریم معین‌الاسلام، استاد حوزه و دانشگاه نیز در این همایش گفت: هندسه قدرت جهانی در حال تغییر است و حوادثی چون فروپاشی شوروی و افول آمریکا به اذعان تئوری‌پردازان غربی و ظهور رقیب‌های جدید برای آمریکا با خاستگاه‌های متفاوت و صف‌آرایی قدرت‌های جدید را شاهدیم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: گویا دوره تحقق خلافت الهی و وراثت صالحان در عصر تحقق ایمان و نورانی شدن زمین پس از فرو رفتن در ظلمت‌های ناشی از تفکر مادی‌گرایانه و ظلمت ناشی از بسندگی عقل و بی‌نیازی به وحی فرا رسیده است.

معین‌الاسلام اظهار کرد: طبیعی است که تحقق این آرایش جدید، مهمترین ظرفیت فرهنگی است و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و زنان با وجود این ظرفیت روحی و روانی که خداوند در اختیار آنان قرار داده و در وجود آنان به ودیعه گذاشته است، مهمترین عناصر فرهنگ‌ساز در جامعه هستند.

وی تصریح کرد: برای تقویت و ارتقای این جایگاه فرهنگ‌سازی باید الگوی جدیدی برای زنان طراحی شود که نه مانند الگوی گذشته، زن بدون هیچ‌گونه کنشگری اجتماعی است، نه مانند الگوی فمینیسم که کنشگری زن را در انجام کنشگری‌های مردانه می‌دید؛ الگوی دیگر در عصر جدید توسط سرمایه‌داری طراحی شد که در این الگو کوشید زن به‌عنوان زن جدی گرفته شود، اما نه در افق انسانیت، بلکه در افق جنسی؛ و زن را به مثابه کالای جنسی در نظر گرفتند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در الگوی سوم، زن کنشگر است نه صرفا در پستوی خانه و منفعل و خانه‌نشین، بلکه کنشگری است که جنسیت او یعنی زنانگی او باید جدی گرفته شود نه وجه جنسی او. در الگوی سوم، کارکرد خانه تا عمیق‌ترین لایه‌های زندگی اجتماعی ادامه پیدا می‌کند.

حضرت زهرا(س)؛ نمونه عینی زن مسئول

معین‌الاسلام بیان کرد: یکی از مهم‌ترین فرضیات الگوی سوم، زن مسئول، نه زن مهجور و زن محق و براساس روایت پیامبر گرامی اسلام(ص) که فرمودند: «کلکم راع و کلکم مسءولٌ عن رعیه و رجلٌ راعٌ علی اهل بیته والمرأَةٌ راعیةٌ علی بیته زوجه ها»؛ زن مسئول در الگوی سوم به‌عنوان عنصر مهم تحول‌آفرین و تاریخ‌ساز مطرح می‌شود که نمونه عینی این زن مسئول، حضرت زهرا(س) هستند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: بانوی بزرگ جهان اسلام در عین حال که در خانه بودند و بر این اعتقاد پافشاری داشتند که حضور زن در خانه موجب تقرب بیشتر او به پروردگار عالم خواهد شد، اما وقتی که مقدرات اساسی امت را در خطر دیدند، یک تنه وارد میدان مبارزه و مجاهده شدند و جهادی خستگی‌ناپذیر داشتند.

معین‌الاسلام بیان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) در مقابل شیاطین زمان خود با تمام قوا ایستادگی کردند و با یک مجاهدت خستگی‌ناپذیر وادی ایمان را برای ایمان‌آورندگان برای همیشه در تاریخ بشریت ماندگار کردند و در نهایت، جان خود را در راه تحقق وادی ایمان، ایثار کردند و شخصیتی ماندگار در عالم شدند؛ به امید آن روزی که موازنه جدید قدرت در هندسه جهان به نفع زنان و با نقش‌آفرینی زنان اسلام باشد.

شکل‌گیری فعالیت جامعةالزهرا(س) از تأثیرات حضرت معصومه(س) است

در ادامه نیز، ریحانه‌سادات رئیسی، دختر رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، بیان کرد: امروز شما مهمان حضرت معصومه(س) هستید، بانویی که 1400 سال پیش یکی از بانوان تأثیرگذار بوده و امروز نیز یکی از تأثیرات این بانوی گرامی، شکل‌گیری و فعالیت حوزه علمیه جامعة‌الزهرا(س) است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی بنا داشت که آغاز سال ۲۰۲۳ را با همایش بین‌المللی بانوان تأثیرگذار برگزار کند تا آثار حضور بانوان تأثیرگذار را در جهان شاهد باشیم، افزود: جامعةالزهرا(س) یکی از مراکز پرورش بانوان تأثیرگذار در ایران است که می‌توانید با وضعیت بانوان در این مؤسسه آشنا شوید.

رئیسی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های شهر مقدس قم، حضور حضرت معصومه(س) به‌عنوان یک هویت تاریخی است. ما با نگاه به پیشینه تاریخی و الگوگیری از بانوان تاریخ‌ساز می‌توانیم در کشورهای خود تأثیرگذار باشیم. امیدوارم سال آینده، صدای بانوان تأثیرگذار بر مبنای عفت، معنویت، اخلاق و عدالت همه دنیا را فرا بگیرد.

در ادامه این همایش، لینا زیدی، فعال اجتماعی از کشور هندوستان، تارا اوگرادی از ایرلند، اولیا الاحمد ژورنالیستی از کشور بلغارستان و عواطف سلمان از کشور عراق با بیان خاطراتی از زندگی خود به نکاتی درباره تأثیرگذاری بانوان در جامعه پرداختند.

یادآور می‌شود، در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از آثار فراگیران و هنرجویان مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی جامعة‌الزهرا(س) شامل تذهیب، خوشنویسی، طراحی و نقاشی، نویسندگی، بافتنی، خیاطی، چرم و عکاسی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

انتهای پیام