صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۱۶۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱

عضو هیئت علمی پژوهشی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان با اشاره به تدوین اسناد مختلف و عملیاتی نشدن آنها در حوزه مسائل بانوان گفت: اگر جناحی و خطی فکر نکرده و براساس مشکلات واقعی سند فراجناحی بنویسیم، می‌تواند برنامه اقدام و عمل همه دولت‌ها و جناح‌ها قرار بگیرد؛ این اشتباه است که هر نهادی برای خودش پژوهش کند.

به گزارش ایکنا از کرمان، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان امروز، چهارم بهمن‌ماه در نشست تخصصی مشاوران امور بانوان ادارات استان کرمان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سیاستمداران، مدافعان حقوق زن و کنشگران به‌دنبال حل مسائل زنان در ابعاد جهانی، منطقه‌ای و ملی هستند، گفت: تاکنون در حوزه حل مسائل زنان در دنیا کارهای بسیاری انجام شده که قابل انکار نیست.

وی با بیان اینکه این کارها مدل و روش‌هایی دارد که باید برای بررسی موفقیت یا شکست آنها شناخته شوند زیرا در روش‌های ما نیز مؤثر است، افزود: مشکل این است که ما خیلی وقت‌ها در مبانی متوقف می‌شویم و عملیاتی نیستیم.

علاسوند با تأکید بر لزوم شناخت اسناد پایه کار در حوزه زنان، ادامه داد: کنوانسیون حقوق زنان تبعیض را اینگونه تعریف می‌کند که هرگونه تمایز براساس جنسیت تبعیض است و این مفهوم تفاوت‌های مربوط به جنسیت را مطرح می‌کند و در مجموع به‌دنبال جهانی‌سازی یک‌سری از مفهوم‌ها هستند.

عضو هیئت‌ علمی مرکز تحقیقات زنان گفت: یکی از مهم‌ترین مبانی کنوانسیون حقوق زنان، کار روی معنا و مفهوم جندر است که در واقع یک ایدئولوژی و مفهوم پویا و در حال تغییر است اما بزرگ‌ترین اشتباه ما در کشور این بود که به جنسیت معنا کردیم. از سال ۲۰۰۰ به این سمت، جندر را به معنای انواع جنسیت‌ها گرفتند و این فاجعه هزاره سوم است که نمی‌دانیم به کجا می‌رسد.

علاسوند با اشاره به تدوین اسناد مختلف و عملیاتی نشدن آنها در حوزه مسائل بانوان گفت: اگر اینقدر جناحی و خطی فکر نکرده و براساس مشکلات واقعی سند فراجناحی بنویسیم، می‌تواند برنامه اقدام و عمل همه دولت‌ها و جناح‌ها قرار بگیرد؛ این اشتباه است که هر نهادی برای خودش پژوهش کند در حالی که نهاد اجرایی کارش اجراست.

وی اظهار کرد: جامعه قدرتمند زنان جامعه‌ای است که بتواند تعدادی از مسائل را به‌عنوان اولویت‌ها به تفاهم تمام کسانی که بودجه‌ها را تقسیم می‌کنند، برساند و این هم‌افزایی را ایجاد کند و در گام اول باید مسائل را اولویت‌بندی کنیم.

علاسوند با اشاره به مشکلات حوزه زنان، گفت: مسائلی را بانوان دارند که به هیچ وجه آقایان ندارند و بدتر از این وضعیت، این است که هیچ کس در استان‌ها به برخی از این مسائل فکر هم نمی‌کند و می‌بینیم آمار برخی مسائل خیلی بالا است. لذا باید مسائل را در یک اتاق فکر به تفاهم رسانده و هر دستگاهی اقدام خود را درخصوص کلان مسئله انجام بدهد و امیدوارم استان کرمان به‌عنوان پایلوت این کار را دنبال کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در پیشرفت و کار برای زنان دارای رکورد است، گفت: درجه یک نیستیم اما شتاب ما در حل مسائل زیاد بوده و با وجود همه مشکلات از جمله تحریم، کارهای جناحی، بودجه و ... اقدامات خوبی صورت گرفته اما مردم اطلاع ندارند و احساس رضایت در زنان نیست.

انتهای پیام