صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۴۵۳۰۴
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
برخط جامعه

برگزاری دوازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران و برگزاری مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران از جمله مهمترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهایی همچون؛ نشست خبری مرحله کشوری یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، لزوم ارائه الگوی زیست مؤمنانه اربعین به جهان، انتصاب دبیر جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری مراسم رونمایی از پوستر «جشنواره سلاله»، قرآن با تأویل فرهنگ به مثابه میراث مخالف است، برگزاری دوازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، لایحه حجاب قدرت بازدارندگی ندارد، افزایش ۲۰ درصدی یارانه ۳ دهک اول جامعه، برگزاری مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، توافق ایران و عراق برای تسهیل تردد زائران اربعین، رونمایی از فیلم «رویانتن» با محوریت دکتر کاظمی‌آشتیانی، رونمایی از نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) و برگزاری مراسم افتتاحیه همایش علمی رسانه و مناسک را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مسابقات ملی مناظره دانشجویان

نشست خبری مرحله کشوری یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان روز ششم خردادماه با حضور علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ؛ رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان ایران در محل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این‌ نشست، علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سخنانی اظهار کرد: در ایام دهه کرامت هستیم که نسبتی در خور و شایسته با این رویداد در حال اجرا یعنی مناظرات ملی دانشجویی دارد. مقام معظم رهبری تأکید دارند که تلاش کنیم آنچه در جامعه بدان نیازمندیم را براساس مبانی در دسترس، احصا کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به برپایی اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان گفت: در تلاش هستیم دانشجویان در کنار تحصیل، مهارت‌های دیگری همچون گفت‌وگو و تفکر را نیز بیاموزند.

لزوم ارائه الگوی زیست مؤمنانه اربعین به جهان

سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین، در دومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی که با عنوان اربعین و تمدن نوین اسلامی روز شنبه ششم خردادماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اینکه جهان در حال تغییرات اساسی است، گفت: این تغییرات هم در حوزه قدرت و رهبری ملت‌هاست و هم در جهت فرهنگ و تمدن. جهان غرب که مدعی هژمونی جهانی است و سالیان سال با استثمار و کشتار مرم تلاش کرده فرهنگ خود را به ملت‌ها تحمیل و از این مسیر امیال خود را محقق و ملت‌ها را تسلیم خود کند، به شدت نگران فروپاشی تمدن و فرهنگ غرب و بروز قدرت‌های جدید جهانی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل غرب تلاش دارد با فرهنگ و تمدنی که بنیان‌های تمدن غرب را تهدید می‌کند مقابله کند. اما با ظهور انقلاب اسلامی و شکل‌گیری جمهوری اسلامی، دین اسلام در حال تمدن‌سازی و ظهو و درخشش است و پیاده‌روی اربعین بخشی از جامعه آرمانی و تمدن نوین اسلامی را به تصویر کشیده و کارآمدی آموزه‌های دینی را نمایان کرده است و به لطف الهی و با عنایت حضرت ولی‌عصر(عج) سال به سال بر شکوه و عظمت این حماسه بزرگ افزوده می‌شود. 

رئیس ستاد مرکزی اربعین، با اشاره به اینکه یکی از جلوه‌های بی‌نظیر حماسه راهپیمایی اربعین حسینی زیست مؤمنانه است، گفت: امروز بشریت منزجر و مشمئز از زیست مدرنیته و تشنه یک فرهنگ جدید است.

انتصاب دبیر جدید ستاد امر به معروف 

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر طی حکمی حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی را به عنوان دبیر این ستاد منصوب کرد.

حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی، متولد سال ۱۳۵۴ در قم است. وی در سال ۱۳۶۸ وارد حوزه علمیه قم شد. وی در کنار دروس حوزوی به دروس آکادمیک و دانشگاهی نیز پرداخت و در سال ۱۳۹۰ موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته ادیان و عرفان شد و هم اکنون به عنوان عضو هیئت علمی و دانشیار گروه ادیان مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) فعالیت می‌کند.

از سوابق وی می‌توان به مشاور فرهنگی رئیس کل دیوان محاسبات کشور، ریاست مرکز آموزش مجازی موسسه امام خمینی(ره)، ریاست مؤسسه بین‌المللی آینده پژوهی، دین و صلح جهانی اشاره کرد.

یادآوری می‌شود، پیش از حجت‌الاسلام محمد حسین طاهری آکردی، هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بود.

رونمایی از پوستر «جشنواره سلاله»

نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر «جشنواره سلاله» با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، جمعی از مسئولان این سازمان و اصحاب رسانه برگزار شد.

حجت‌الاسلام عادل در این نشست با اشاره به وجود ۸ هزار امامزاده و بقعه متبرکه گفت: این اماکن مقدس به عنوان قطب فرهنگی فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهند و معمولاً مورد توجه مسئولان هستند، از این رو در سند بالادستی نیز به طور ویژه به آن‌ها توجه شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه حرکت توسعه‌ای این اماکن چه به لحاظ مکانی و چه فعالیت‌های متنوع با گذشته قابل مقایسه نیست و امروز حضور محافل قرآنی قابل توجهی را در این اماکن شاهدیم. بزرگترین کارکرد اجتماعی و فرهنگی بقاع متبرکه، تأسیس مراکز افق است که با رویکرد قرآنی، اجتماعی و فرهنگی راه‌اندازی شده است؛ بنابراین دهه کرامت، فرصتی است که برخی از این فعالیت‌ها را یاد کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری جشنواره «سلاله» خبر داد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی ۸ هزار امامزاده در این جشنواره به رقابت گذاشته می‌شود. 

قرآن با تأویل فرهنگ به مثابه میراث مخالف است

همایش «امام خمینی(ره) احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی» از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، روز دوشنبه هشتم خرداد، در سالن آمفی‌تئاتر این وزارتخانه برگزار شد.

حسن رحیم‌پور ازغدی، پژوهشگر حوزه دین در این مراسم در سخانی با بیان اینکه در تعریف فرهنگ و میراث فرهنگی، گردشگری و موزه مرزبندی و نگاه‌های متفاوتی وجود دارد، گفت: موزه و میراث فرهنگی نقطه تلاقی تاریخ و جغرافیاست که تأثیر بسیاری دارد و ملت‌های بی‌فرهنگ متوجه این موضوع نیستند. آنچه امروز با عنوان موزه و میراث فرهنگی داریم براساس درک خودمان نبوده و طوطی‌وار بوده است. ما نسبت به آثار باستانی و تمدنی خود بی‌توجه بوده‌ایم و زمانی که مستشرقین آثار ایران را بردند و صحبت‌هایی در این رابطه بیان کردند، متوجه این موضوع شدیم.

پژوهشگر حوزه دین در همایش «امام خمینی (ره) احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی» با بیان اینکه غربی‌ها به فرهنگ به عنوان یک میراث نگاه می‌کنند، گفت: میراث چیز مرده‌ای است که از آبا و اجدادمان به ما رسیده است؛ فرهنگ به عنوان میراث ارزشی ندارد و ارزش آن مثل اشیای کهنه است و به درد نمی‌خورد و قرآن با فرهنگ به عنوان میراث مخالفت می‌کند.

اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران

دوازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران روز هشتم خردادماه در محل تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی طی سخنانی ضمن قرائت پیام رئیس‌جمهور به دوازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران و عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: از برگزارکنندگان دوازدهمین آئین قدردانی می‌کنم. مقام معظم رهبری فرموند فداکاری برای این است که انسان‌ها اخلاق حسنه و فضیلت پیدا کنند. برای این باید کار و برای این باید در این‌ جهت تبلیغ کرد.

وی افزود: این مسئله باعث شد که جهاددانشگاهی که یکی از وظایف آن‌ حوزه فرهنگی است، به تجلیل از دانشجویان فداکار بپردازد.

مسلمی‌نائینی ادامه داد: چنانچه فداکاری همچون لیلة المبیت از صدر اسلام وجود نداشت، شاید امروز اسلامی نداشتیم و اگر ایثارگری و فداکاری امام‌حسین(ع) و یاران ایشان نبود، شاید اسلام و شیعه‌ای نداشتیم. روحیه فداکاری ثمرات متعددی دارد که یکی از آن‌ها در زمینه رشد علم و فرهنگ بوده و در جهان نقش اصلی را داشته است. بسیاری از دانشمندان جهان با فداکاری به پیشرفت رسیده‌اند.

لایحه حجاب قدرت بازدارندگی ندارد

همایش مردمی مطالبه‌گری عفاف و حجاب، ۸ خرداد در حسینیه مجتمع سرچشمه با حضور جمع کثیری از مردم برگزار شد.

در این مراسم که به دعوت ۸۰ تشکل مردمی برگزار شد، خانم حاجی حسینی، نماینده تشکل‌ها و از فعالان حوزه حجاب، گفت: آنچه موجب شده اینجا جمع شویم و مطالبه کنیم، وضعیت ولنگاری است که در جامعه به صورت رها خارج از قوانین نظام، ساحت جامعه را آلوده کرده است. طی دو سال گذشته که دوستان ما مطالبات خود را از مسئولان در حوزه اجرای قوانین حجاب از ۳۲ دستگاه مطالبه کردند، مسائلی از سوی مسئولان مطرح شد که در اینجا به برخی مسائلی که مسئولان مطرح کردند پاسخ می‌دهم.

وی، فراهم کردن طهارت اجتماعی برای زنان و مردان را بار بر زمین مانده عنوان کرد و گفت: مسئولان می‌گویند حجاب مسئله‌ای است که نیازمند کار فرهنگی است و با قانون و اجبار محقق نمی‌شود. من شما را به شرایط اول انقلاب ارجاع می‌دهم. ۲۲ بهمن ۵۷ انقلاب پیروز شد، ۱۶ اسفند یعنی ۲۴ روز بعد قبل از اینکه انقلاب ساختار پیدا کند و نهادها شکل گرفته و قانون اساسی از مردم رأی بگیرد و در شرایط اجتماعی و سخت آن روز و شرایط امنیتی کشور حضرت امام در خصوص نحوه حضور اجتماعی زنان می‌فرمایند که داشتن حجاب از ملزومات حضور اجتماعی زنان است. آن زمان ۱۵ هزار زن یک هفته ناپایداری اجتماعی در کشور ایجاد کردند تا امام از حرف خود بازگردند که امام می‌فرمایند امر همان است که بود و از این موضع عقب‌نشینی نمی‌کنند.

افزایش ۲۰ درصدی یارانه ۳ دهک اول جامعه

هفتمین همایش ملی کار، روز سه‌شنبه ۹ خرداد در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد.

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و دهه کرامت بیان کرد: دولت تصمیم گرفته تا به لحاظ مدیریت تورم در حوزه کالابرگ اقدامات جدیدی را انجام دهد؛ در گام نخست قرار است تا میزان یارانه‌بگیران را در سه دهک اول بیست درصد با خرید هفتاد درصد کالا افزایش دهیم. بین ۹ تا ۱۱ قلم کالا تعریف شده که امیدواریم تا قدری به حداقل بگیران جامعه کارگری کمک کند. این کار در گام نخست به صورت تدریجی اجرا می‌شود و به صورت دهک به دهک پیش می‌رود که اول اعضای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور را در بر می‌گیرد و امیدواریم این طرح را در ماه خرداد برای سه دهک اول اجرایی کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: دولت تصمیم گرفته تا به لحاظ مدیریت تورم در حوزه کالابرگ اقدامات جدیدی را انجام دهد؛ در گام نخست قرار است تا میزان یارانه بگیران را در سه دهک اول، بیست درصد با خرید هفتاد درصد کالا افزایش دهیم.

برگزاری مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران روز دهم خرداد در محل سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: بنده چند صباحی در جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه تهران خدمت کردم و همیشه در این زمینه شاکر خداوند متعال بودم. از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این مسابقات که تلاش فراوانی در این حوزه داشتند، قدردانی می‌کنم.

وی افزود: برگزاری یازده دوره از مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران برگزار شده و هر سال این مسابقات با بازتولید و به‌روزرسانی اهداف برگزار شده است.  درواقع از مناظرات می‌توان دو برداشت داشت. برداشت اول برداشت حق و باطلی در همه امور است که به صورت فراوان در جامعه دیده می‌شود و هر طرف به دنبال آن است که حق بودن خود را به اثبات برساند.

توافق ایران و عراق برای تسهیل تردد زائران اربعین

«عبدالامیر الشمری»، وزیر کشور عراق که در صدر هیئتی به ایران سفر کرده بود، روز چهارشنبه ۱۰ خرداد، با احمد وحیدی، وزیر کشور دیدار کرد که طی آن درباره مسئله اربعین توافق‌هایی حاصل شد.

در این دیدار وحیدی، ضمن خوشامدگویی به هیئت عراقی گفت: آرزوی سربلندی دولت و ملت عراق، یکپارچگی عراق و دفع دشمنان عراق خواسته و مد نظر مسئولان ایرانی است. پیوند دو ملت ایران و عراق با درهم آمیخته شدن خون شهدایی مثل ابومهدی مهندس و شهید سلیمانی یک نماد با ارزش پیدا کرده و پیوندی ناگسستنی بین دو ملت است که هیچ‌گاه ضعیف نخواهد شد.

عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق نیز از نقش مؤثر ایران در جنگ علیه داعش تشکر کرد و گفت: نشست امروز تأکیدی بر تمایل دو طرف بر ارتباط است که با جدیت به پیش می‌رود و نیز برای تکمیل مقدمات اربعین است که پیش رو داریم. روابط دو طرف روابط مستحکمی است و تلاش داریم که گسترش پیدا کند. وزارتخانه ما برای استقبال از زوار ایرانی و زواری که از ایران وارد عراق می‌شوند، آمادگی کامل دارد.

رونمایی از فیلم «رویانتن» با محوریت دکتر کاظمی‌آشتیانی

آیین رونمایی از فیلم مستند «رویانتن» که از سوی دانشگاه علم و فرهنگ و با همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تهیه شده است، روز هشتم خردادماه با حضور حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و جمعی از مسئولان جهاددانشگاهی، پژوهشگاه رویان و دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. 

این فیلم که تماماً دانشجویی و با ظرفیت‌های جهاددانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ ساخته شده، در مورد مرحوم کاظمی آشتیانی، مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه رویان و فعالیت‌های علمی گسترده ایشان است و همزمان با سالروز تأسیس این پژوهشگاه با عنوان رویانتن در دانشگاه علم و فرهنگ اکران شد.

رونمایی از نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره)

آئین رونمایی از مجموعه آثار امام خمینی(ره) مربوط به نسخه جدید(نسخه سوم) نرم‌افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) به ضمیمه آثار شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و مجموعه تبیان روز هشتم خردادماه با حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، تولیت حرم امام خمینی(ره) و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپيوتری علوم اسلامی (نور) در محل حسینیه جماران برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، تولیت حرم امام(ره) طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: امروز در آستانه ولادت امام رضا(ع) و روز مبارک میلاد ایشان هستیم که این مجموعه رونمایی می‌شود. امروز تقریباً کسی نیست که در حدود سن ما بوده و بخواهد تحقیق و مطالعه کند و از مجموعه مرکز نور بی‌نیاز باشد.

وی افزود: حیف است پیش از هر چیزی در حسینیه جماران یاد امام(ره)، فرزندان ایشان و شهدای گرامی نکنیم. در مواجهه با فضای مجازی خیلی‌ها همان مواجهه‌ای را به خرج می‌دهند که اوایل که بلندگو آمده بود، برخی مقدسان آن را به عنوان بوق شیطان تحریم کرده بودند. این‌ها واقعیت‌هایی است که خوب و بد وجود دارد و ما امکان نفی آن را نداریم. وقتی واقعیتی خود را به ما تحمیل می‌کند باید آن واقعیت را مدیریت کنیم.

افتتاحیه همایش علمی رسانه و مناسک

مراسم افتتاحیه همایش علمی رسانه و مناسک صبح روز ۸ خرداد با حضور اساتید دانشگاه‌های کشور و دانشجویان در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه مناسک، هفت بار در آیات قرآن به کار رفته است، گفت: مناسک در معنای عام به معنای عبادت مطلق است و در فقه اسلامی هر عملی که به قصد قربت انجام شود، عبادت گفته می‌شود. در سنت اسلامی نیز عباداتی که مشهور بوده و به عنوان اساس دین تلقی شده است، نماز، روزه، خمس و زکات، جهاد اسلامی و حج است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیشنهاد کرد: رسانه ملی متولی، رگولاتور و تنظیم‌گر شبکه‌های اجتماعی شود و به اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه دهد در شبکه‌های اجتماعی مجوزدار برخی از این محتوا‌ها را پخش کنند. 

انتهای پیام