یاری رساندن به ولایت امیرالمؤمنین(ع)، راه راستین نصرت خدا و دین اوست
کد خبر: 1432525
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
سید یوسف محفوظی:

یاری رساندن به ولایت امیرالمؤمنین(ع)، راه راستین نصرت خدا و دین اوست

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به آیه آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ» (محمد،۷) اظهار کرد: یاری رساندن به ولایت امیرالمؤمنین(ع) همان نصرت به خدا و دین اوست که اگر کسی توفیق و سعادت آن را داشته باشد به فیض نصرت خداوند و استواری گام‌های خود خواهد رسید.

سید یوسف محفوظی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیرگروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات ومعارف اسلامی این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، درباره جزء بیست و ششم قرآن کریم درباره آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ» (محمد،7) سخن گفت و اظهار کرد: خداوند سبحان در جای جای قرآن کریم سرانجام ادیان آسمانی و پایان راه پیامبران و نقطه‌ آخر روند ارزش‌های خویش را پیروزی نهایی و غلبه و چیره شدن دانسته و تاکید فرموده است که انتهای همه آن تلاش‌ها و فراز و نشیب‌ها در نتیجه‌ نصرت یافته و غالب شده خواهد شد.

گسترش ارزش‌های اسلامی؛ سنت جاری خداوند

وی ادامه داد: آیه مبارکه «کَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِی، إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ» (مجادله،21) و یا آیه شریفه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّه» (توبه،33) و یا «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» (صف، 8) نیز ناظر به این معنا هستند و این سنت الهی در حال جاری شدن است و روز به روز در سراسر جهان مشاهده می‌شود که ارزش‌ها و آیین‌های الهی روشن‌تر و گسترده‌تر می‌شود. علیرغم مانع تراشی‌ها، مخالفت‌ها و کار شکنی‌های بد خواهان، قدرت طلبان و مستکبران، حقایق دینی چهره‌ پرفروغ خود را می‌نمایاند و دانشمندان حق‌جو و علاقه‌مندان حق‌طلب و انسان‌های با انصاف را به خود جلب می‌کند.

به گفته این مدرس دانشگاه، اراده الهی بر همین اساس رقم خورده است اما این پیروزی‌ها و غلبه‌ خدا و دین او یا دست کم بخشی از آن می‌تواند به دست اهل ایمان و پیروان واقعی دین خدا به ثمر برسد به شرطی که به یاری خدا و دین او اقدام کنند و همیشه در صحنه رویارویی با دشمنان خدا و ترفندهای آنان علیه دین مبین اسلام و ارزش‌های الهی حاضر باشند.

محفوظی ادامه داد: لذا می‌بینیم خداوند قادر متعال که خود توانایی نصرت دین خودش را دارد اما از اهل ایمان می‌خواهد که او و دین او را یاری دهند. در سوره‌ای که به نام پیامبر اکرم(ص)  و در جزء 26 قرآن کریم است، خداوند می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ»(محمد،7) یعنی ‌ای اهل ایمان اگر خدا را یاری دهید شما را یاری می‌دهد و گام‌هایتان را استوار می‌کند.

منظور از نصرت دادن به خدا

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به بیانات مفسران در خصوص این آیه گفت: به گفته مفسران، منظور از نصرت دادن به خدا، جهاد در راه خدا و تنها به منظور تایید او و اعلای کلمه‌ حق است نه اینکه جهاد کنند تا در زمین سروری نمایند و یا غنیمت به چنگ آرند و یا شجاعت و هنر خود را نشان دهند(تفسیر المیزان،همان آیه). لذا بر هر یاری و تلاش و نصرتی نمی‌توان نام «جهاد در راه خدا» نام نهاد و هر فرد یا گروه یا کشوری نمی‌تواند ادعای جهاد مزبور را کند و به این وسیله بخواهد به اهداف پلید و شیطانی خود برسد کما اینکه گاهی در برخی از کشورهای معروف به اسلامی چنین رخدادهایی واقع می‌شوند.

مصادیق یاری دین خدا

وی ادامه داد: آیه‌ مزبور به صورت  کلی می‌فرماید اگر خدا را یاری دهید اما دقیقاً چه امری از امور خدا را باید یاری داد مشخص نکرده است ولی با توجه به فرهنگ عمومی قرآن می‌توان دریافت که همه اموری که مربوط به خدا می‌شوند از قبیل  دین خدا، راه خدا، ارزش‌های خدا، احکام خدا، خانه خدا و... در زمره همین امور باشند.

محفوظی افزود: لذا اهل ایمان، باید توجه داشته باشند در حال حاضر که دین خدا و ارزش‌های او نیاز به یاری دارند اگر به یاری آن‌ها بشتابند از جانب خدا یاری شده و قدم‌هایشان استوار خواهند شد و یاری خداوند یعنی فراهم شدن اسباب غلبه بر دشمن و افکندن رعب و وحشت در دل کافران و غلبه امور به نفع مؤمنان و محکم و شجاع شدن دل‌های آنان است (همان).

مدیرگروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات ومعارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: نظیر چنین خواسته‌ای در قرآن در مطالب دیگری هم وجود دارد به عنوان مثال اینکه خداوند می‌خواهد که به او قرض نیکو دهند! و می‌فرماید «إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یُضاعِفْهُ لَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُم»(تغابن،17) یعنی اگر به خدا قرض نیکو بدهید خداوند آن را برای شما دوچندان می‌کند واضح است که خداوند هیچ نیازی به هیچ مخلوقی ندارد نه در قرض خواستن و نه در یاری خواستن برای دین او اما این امر در واقع تفضل و عنایتی از جانب او به بندگان است که به دوچندان شدن اموال آنان که در راه خدا صرفشان می‌کنند و استوار شدن گام‌های آنان که خدا و دین او را یاری می‌کنند می‌انجامد.

این مدرس دانشگاه توضیح داد: برای اینکه شبهه یا توهمی در ذهن فردی خطور نکند که خداوند نیازی به مخلوقی دارد، در جاهای زیادی از قرآن کریم، به خزائن آسمان‌ها و زمین و هرچه در ملک و ملکوت و کل وجود، موجود و برقراراست، اشاره فرموده است.

راه راستین نصرت دین خدا

وی با بیان اینکه نصرت و یاری دادن خدا و دین او از عهده‌ مؤمنان حقیقی بر می‌آید، افزود: اما باید از راه واقعی و راستین آن وارد شد. پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم در هنگامه اعلان و معرفی ولایت امیرالمؤمنین(ع) از خداوند درخواست کرد هرکس که علی(ع) را یاری دهد یاری‌اش فرماید و هرکس که او را تنها گذارد تنهایش نهد و بی‌تردید دعای پیامبر اکرم در درگاه خداوند مستجاب و مسموع است و بلاشک یاری رساندن به ولایت امیرالمؤمنین(ع) همان نصرت به خدا و دین اوست که اگر کسی توفیق و سعادت آن را داشته باشد به فیض نصرت خداوند و استواری گام‌های خود خواهد رسید.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مؤدب
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۰۲ - ۱۲:۳۳
0
0
با تشکر فراوان از زحمات خبرنگاران پرتلاش آن مجموعه؛روندی که «جزء به جزء با کلام الهی» از ابتدای ماه رمضان تا امروز طی کرده انتظارات را فراتر از این برده است؛ گویا روزه داری رمق ارائه مطلب از استاد برده است.
مطالب ارائه شده توسط سرکار خانم امیدی در روزهای ابتدایی ماه مبارک، در عین سادگی بسیار جامع بیان شده بود.
مؤدب
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۰۲ - ۱۲:۴۱
0
0
با تشکر از استاد عزیز؛
«إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ». عیاز دزد به یک آیه پشیمان شد، شاید ما هم به همین یک آیه هدایت شدیم.
captcha