صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۱۷۴۲۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱
يادی از پيشكسوت قرآن جهان اسلام؛

استاد محمدعلی اوحدی، پيشكسوت قرآن جهان اسلام، مردی از ديار خراسان و پايتخت معنوی ايران بود كه توانست تلاوت قرآن ايران را با ارائه سبك‌های مصری متحول كرده و نقطه عطفی در عرصه فعاليت‌های قرآنی ايران باشد.


گروه فعاليت‌های قرآنی: استاد محمدعلی اوحدی، پيشكسوت قرآن جهان اسلام، مردی از ديار خراسان و پايتخت معنوی ايران بود كه توانست تلاوت قرآن ايران را با ارائه سبك‌های مصری متحول كرده و نقطه عطفی در عرصه فعاليت‌های قرآنی ايران باشد.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، استاد محمدعلی اوحدی، از خادمان و پيشكسوتان جهان اسلام بود كه روز جمعه، 29 دي‌ماه در سن 87 سالگی و در شهر مقدس مشهد ندای حق را لبيك گفت.


ايشان خدمات و تلاش‌های زيادی در عرصه تحول تلاوت قرآن داشتند و در دهه چهل به عنوان قاری رسمی آستان قدس رضوی افتخار قرائت در اين آستان را پيدا كرد.


وی ضمن شركت در مسابقات و داوری در سطح بين‌‌المللی به تعليم مربيان پرداخت، از ديگر فعاليت‌های مهم استاد محمدعلی اوحدی، بازبينی و بازشنوايی آرشيو پنج شبكه صدا و سيما از سال 1371 تا 1385 در شورای عالی قرآن بوده است.


توجه خاص مقام معظم رهبری به استاد اوحدی


سيد سعيد سرابی، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، با بيان اينكه استاد اوحدی خدمات قرآنی زيادی را به كشور ارائه كردند، اظهار كرد: استاد اوحدی علاوه بر اينكه جايگاه استادی داشتند، به لحاظ سن و سال نيز پيشكسوت حوزه صوت و لحن محسوب می‌شدند.


وي ادامه داد: استاد اوحدي مورد توجه خاص مقام معظم رهبری بودند و هر زمان خدمت ايشان مشرف می‌شديم، جويای حال استاد اوحدی بودند.


سرابی با بيان اينكه استاد اوحدی شاگردان زيادی را در عرصه قرآن كريم تربيت كرد، افزود: اساتيد برجسته كشور توفيق تلمذ در محضر استاد اوحدی را داشته و از ايشان كسب فيض می‌كردند.


وی با اشاره به اينكه استاد اوحدی داور مسابقات بين‌المللی قرآن كريم بودند، گفت: در سال‌های گذشته ايشان به عنوان خادم پيشكسوت قرآن كشور مورد تجليل رييس جمهور قرار گرفتند.


مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به ويژگی های استاد اوحدی، عنوان كرد: خوش‌رويی و گشاده‌رويی استاد اوحدی موجب جذب جوانان به فعاليت‌های قرآنی می‌شد.


وی با بيان اينكه استاد اوحدی پدر يك شهيد نيز بودند، اظهار كرد: ايشان يكی از همراهان واقعی انقلاب در زمينه‌های مختلف بوده و با ترويج فرهنگ قرآن انقلاب را بيمه كردند.


سرابي، استاد اوحدی را گوهر گران‌بهای قرآن كريم در ايران دانست و تصريح كرد: هرچند درگذشت ايشان ضايعه دردناكی برای جامعه قرآنی است اما راه ايشان نهادينه شده و توسط شاگردان ايشان ادامه خواهد يافت.


حجت‌الاسلام سيد رضا سرور، فرمانده مركز بسيج طلاب و روحانيون خراسان رضوی نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به خدمات استاد اوحدی، بيان كرد: ايشان در طول چندين دهه خدمات زيادی را در عرصه قرآنی به ايران اسلامی و مشهد مقدس ارائه كردند.


استاد اوحدی، نقطه عطفی در تخصصی شدن صوت و لحن قرآن كريم بود


كاظم دبيری، دبير شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ما عنوان كرد: استاد اوحدی در يك مقطع زمانی با توجه به روابط خود با قاريان برجسته مصری، تأثير زيادی در تلاوت قرآن داشتند.


وی با بيان اينكه استاد اوحدی، نقطه عطفی در تخصصی شدن صوت و لحن قرآن كريم بودند، گفت: بسياری از اساتيد برجسته كشور جزو شاگردان ايشان محسوب می‌شوند و ايشان نيز سفرهای زيادی به كشورهای خارجی داشتند.


يوسف امينی، سرپرست دفتر هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی استان خراسان رضوی نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايكنا ابراز كرد: شناخت بنده نسبت به استاد اوحدی به سال 66 برمي‌گردد که ايشان شروع‌كننده تلاوت‌های مصری در ايران بودند.


وی خاطر نشان كرد: جوانان و نوجوانان علاقه زيادی به استاد اوحدی داشتند و ايشان در زمينه ترويج فرهنگ قرآن تلاش‌های زيادی را به دوش كشيدند.


رضا عابدين‌زاده، حافظ بين‌المللی قرآن كريم، نيز محمدعلی اوحدی را جزو اساتيد برجسته كشور و جهان اسلام عنوان كرد و افزود: شناخت بنده از ايشان مربوط به سال 61 است و اين استاد برجسته قبل از انقلاب در حرم رضوی و مجامع مختلف به تلاوت قرآن می‌پرداختند.


استاد اوحدی، قاريان ايرانی را با قاريان مصری آشنا كرد


وی با اشاره به اينكه استاد اوحدی، قاريان ايرانی را با قاريان مصری آشنا كرد، افزود: ايشان علاوه بر اينكه حافظ قرآن بودند، توفيق داشتند كه يكی از فرزندان خود را در هشت سال دفاع مقدس هديه به انقلاب كند.


مهدی حسنی، حافظ بين‌المللی قرآن كريم در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان كرد: بنده در چندين سفر توفيق همراهی با ايشان را داشتم و استاد نيز خدمات زيادی را به جامعه قرآنی ارائه كردند.


وی يادآور شد: ايشان مدتی كارشناس راديو قرآن بودند و تأييد قراء برای پخش در راديو بر عهده ايشان بود، همچنين شاگردان زيادی در محضر ايشان كسب فيض و علم داشتند.


امید است با بررسی ویژگی‌های شخصیت استادالاساتید قرآن کشور به افق‌های قرآنی بیشتری در کشور دست یابیم.