صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۲۰۴۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴
در قالب مقاله‌ای؛

‌در قالب مقاله‌ای توسط محمود كريمی كارشناس ارشد آموزش سلامت مركز بهداشت زرنديه، مهدی جلالی و عليرضا قدسی‌پور پزشك عمومی شبكه بهداشت و درمان زرنديه رابطه سلامت روان با باورهای دينی و تلاوت قرآن بررسی شد.


گروه انديشه: ‌در قالب مقاله‌ای توسط محمود كريمی كارشناس ارشد آموزش سلامت مركز بهداشت زرنديه، مهدی جلالی و عليرضا قدسی‌پور پزشك عمومی شبكه بهداشت و درمان زرنديه رابطه سلامت روان با باورهای دينی و تلاوت قرآن بررسی شد.








به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه مركزی، در قالب مقاله‌ای كه توسط محمود كريمی، كارشناس ارشد آموزش سلامت مركز بهداشت زرنديه، مهدی جلالی و عليرضا قدسی‌پور پزشك عمومی شبكه بهداشت و درمان زرنديه به نگارش درآمده است، موضوع رابطه سلامت روان با باورهای دينی و تلاوت قرآن بررسی شد.


نويسندگان در اين مقاله با بيان اينكه سازمان بهداشت جهانی سلامت روان را قابليت ارتباط موزون و هماهنگ با ديگران، تغيير واصلاح محيط فردی و اجتماعی، حل تضادها و تمايلات شخصی به طور عادلانه و مناسب می‌داند، می‌افزايند: در دين مقدس اسلام به تمام مسائل اساسی و حياتی انسان و از جمله سلامت جسم و روان، توجه ويژه‌ای شده است به‌طوری كه پيامبر اكرم(ص) زندگی بدون سلامتی را، حيات بی‌خير و بركت دانسته است.


مؤلفان با تأكيد بر اينكه ايمان، باورها و آيين نامه‌های مذهبی همه عواملی هستند كه می‌توانند در امر درمان و پيشگيری اختلالات روانی و همچنين برای ارتقا سلامت روان به كار برده شوند، ادامه می‌دهند: روان انسان از طرفی با رشد استعدادهای فطری و دور نگهداشتن خود از امراض نفسانی می‌تواند سعادت خود و جامعه را در برداشته باشد و از طرفی با بی‌توجهی به استعدادهای فطری و ورود رذائل نفسانی خود را ازحيوانات هم پست‌تر كند. بر اين اساس پيامبراعظم (ص) فرمودند؛ «إنَّما بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الخلاقِ؛ من برای تكميل اخلاق پسنديده مبعوث شدم».


نگارندگان با بيان اينكه به نظر ويليام جيمز مؤثرترين داروی شفابخش نگرانی و تشويش، همان ايمان و اعتقاد مذهبی است، مي‌افزايند: اريك فرام روانشناس آلمانی معتقد است؛ نياز به به يك نظام اعتقادی جزء ذاتی انسان بوده و هيچ كس را نمی توان يافت كه فاقد اين نيياز باشد.


نويسندگان خاطرنشان می‌كنند: نتيجه تحقيقات گوناگون نيز مؤيد آن است كه انعكاس صوت قرآن در سلامتی مؤثر بوده و آن دسته از افراد كه خداوند را مهربان می‌دانند و معتقدند كه خداوند در حل مشكلات به آنها كمك می‌كند دارای بهداشت روانی سالم‌تری هستند. در قرآن آمده است؛ آگاه باشيد كه با ياد خدا دل‌ها آرام می‌گيرد و در آيه ديگر می‌فرمايد؛ آنان كه گفتند خداوند جهان آفريدگار ماست و بر اين گفتار و باور خود، ثابت و استوار ماندند هرگز دچار وحشت و اضطراب نمی‌شوند». در واقع انسان با پيوستن به فرهنگ معنوی و الهی، هرگونه دغدغه و اضطراب روانی و دشواری و هراس از شكست را از خود دور می‌كند.


مؤلفان در نتيجه‌گيری اين مقاله می‌افزايند؛ اسلام به حكم اين كه دينی جامع و مبتنی بر فطرت بشر است از هيچ دستوری در جهت تكامل جسم و روح انسان، فروگذار نكرده و در كلام وحی آمده است؛ هيچ تر و خشكی نيست كه در قرآن نباشد. اين آيه جامع و كامل بودن اين كتاب را می‌رساند و در فرهنگ قرآن يكی از راه‌های مؤثر و اساسی روان درمانی استفاده از موعظه و اندرزهای قرآنی است و ايمان توليد امنيت درونی و آرامش می‌‌كند.