صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۲۲۸۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴

عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت مدرس تهران با بیان اینکه باید از ظرفیت تفسیر المیزان در آموزش مبانی قرآنی استفاده کنیم تاکید کرد يكی از مهمترين روش‎ها كه همان روش نبوی است، آموزش قرآن بر اساس سور مفصل است.


گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت مدرس تهران با بیان اینکه باید از ظرفیت تفسیر المیزان در آموزش مبانی قرآنی استفاده کنیم تاکید کرد: يكی از مهمترين روش‎ها كه همان روش نبوی است، آموزش قرآن بر اساس سور مفصل است.


به گزارش خبرگزاری بين‎المللی قرآن(ايكنا) محمدعلی فشاركی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران چهارشنبه 25 ارديبهشت ماه، در مراسم پايانی جشنواره شيوه‎های نوين آموزش قرآن كريم در قم، با اشاره به اهميت استفاده از ظرفيت‎های علمی الميزان در آموزش‎ مبانی قرآنی اظهار كرد: در مقدمه كتاب شريف تفسير الميزان، مرحوم علامه به طور دقيق به مبحث تاريخ تفسير اشاره كرده است.


عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت معلم تهران افزود: علامه با استدلال در اين مقدمه بيان می‎كند كه چيزی به اسم تاريخ تفسير نداريم و اگر می‎خواهيم به آن بپردازيم بايد با عنوان تاريخ تطبيقی از آن ياد كنيم؛ وی در اين مقدمه بيان می‎دارد كه 14 قرن از اين حقيقت محض كه توسط مفسران حقيقی قرآن، يعنی اهل‌بيت(ع) بيان شده است غافل بوده‎ايم.


عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت مدرس تهران، عنوان كرد: الميزان بر اساس يك روش نوين تنظيم شده است كه اين روش نوين ريشه در روش اصيل اهل‌بيت(ع) و پيامبر(ص) در صدر اسلام دارد و در واقع همان شيوه‌ای است كه مسلمانان از آن غفلت كرده بودند زيرا قرن‎ها بود كه مكتب اهل‌بيت(ع) از سوی كسانی كه خود را از اين معارف محروم ساخته بودند، انكار شده بود.


وی با بيان اين مطلب كه نبايد تعليم و تفسير را از يكديگر جدا دانست، گفت: بايد اين سوال را مطرح كرد كه چه كسی يا چه كسانی از اين تفكيك سود می‎برند؟ پيامبر اكرم در عملی اساسی و محوری در همه اعصار و قرون، برای رفع معضلات همه عصرها در روش تفسير و حفظ و تعليم راه چاره را در اين كلمات نورانی قرآن به ما ارايه كرده‎اند كه «و اعلموا ان فيكم رسول اللّه»؛ رسول‎الله را هميشه بايد در بين امت اسلامی ديد و بايد مشكلاتمان را به ايشان عرضه كنيم.


لسانی فشاركی عنوان كرد: بايد اين حقيقت محض را پذيرفت كه هيچ چاره ديگری چون رجوع به اسوه حسنه الهی نداريم و بايد در همه امور به ايشان و معارف قرآنی و نبوی و اهل‌بيتی(ع) مراجعه كنيم.


وی افزود: يكی از مهمترين روش‎ها كه همان روش نبوی است، آموزش قرآن بر اساس سور مفصل است كه در اين جا از سوره «ق» شروع به آموزش قرآن می‎كنيم؛ نه اينكه از آيات و سور ديگر غافل شويم بلكه بايد بخش‌بندی و طبقه‌بندی درستی در زمينه آموزشی انجام دهيم.


اين مدرس قرآن اظهار كرد: در اين روش آموزشی، سور مفصل را به عنوان محدوده اوليه آموزشی بر می‎گزينيم كه در اين رابطه آثار بسياری نصيب آموزش دهنده و آموزش گيرنده خواهد شد.


ویدر خاتمه تاکید کرد: روشمند شدن آموزش قرآن در شكل نوين آن نيز بايد منطبق بر روش‎های پيامبر(ص) و ائمه طاهرين(ع) باشد.