گروه فعالیتهای قرآنی: عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت مدرس تهران با بیان اینکه باید از ظرفیت تفسیر المیزان در آموزش مبانی قرآنی استفاده کنیم تاکید کرد: يكی از مهمترين روشها كه همان روش نبوی است، آموزش قرآن بر اساس سور مفصل است.
به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا) محمدعلی فشاركی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران چهارشنبه 25 ارديبهشت ماه، در مراسم پايانی جشنواره شيوههای نوين آموزش قرآن كريم در قم، با اشاره به اهميت استفاده از ظرفيتهای علمی الميزان در آموزش مبانی قرآنی اظهار كرد: در مقدمه كتاب شريف تفسير الميزان، مرحوم علامه به طور دقيق به مبحث تاريخ تفسير اشاره كرده است.
عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت معلم تهران افزود: علامه با استدلال در اين مقدمه بيان میكند كه چيزی به اسم تاريخ تفسير نداريم و اگر میخواهيم به آن بپردازيم بايد با عنوان تاريخ تطبيقی از آن ياد كنيم؛ وی در اين مقدمه بيان میدارد كه 14 قرن از اين حقيقت محض كه توسط مفسران حقيقی قرآن، يعنی اهلبيت(ع) بيان شده است غافل بودهايم.
عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت مدرس تهران، عنوان كرد: الميزان بر اساس يك روش نوين تنظيم شده است كه اين روش نوين ريشه در روش اصيل اهلبيت(ع) و پيامبر(ص) در صدر اسلام دارد و در واقع همان شيوهای است كه مسلمانان از آن غفلت كرده بودند زيرا قرنها بود كه مكتب اهلبيت(ع) از سوی كسانی كه خود را از اين معارف محروم ساخته بودند، انكار شده بود.
وی با بيان اين مطلب كه نبايد تعليم و تفسير را از يكديگر جدا دانست، گفت: بايد اين سوال را مطرح كرد كه چه كسی يا چه كسانی از اين تفكيك سود میبرند؟ پيامبر اكرم در عملی اساسی و محوری در همه اعصار و قرون، برای رفع معضلات همه عصرها در روش تفسير و حفظ و تعليم راه چاره را در اين كلمات نورانی قرآن به ما ارايه كردهاند كه «و اعلموا ان فيكم رسول اللّه»؛ رسولالله را هميشه بايد در بين امت اسلامی ديد و بايد مشكلاتمان را به ايشان عرضه كنيم.
لسانی فشاركی عنوان كرد: بايد اين حقيقت محض را پذيرفت كه هيچ چاره ديگری چون رجوع به اسوه حسنه الهی نداريم و بايد در همه امور به ايشان و معارف قرآنی و نبوی و اهلبيتی(ع) مراجعه كنيم.
وی افزود: يكی از مهمترين روشها كه همان روش نبوی است، آموزش قرآن بر اساس سور مفصل است كه در اين جا از سوره «ق» شروع به آموزش قرآن میكنيم؛ نه اينكه از آيات و سور ديگر غافل شويم بلكه بايد بخشبندی و طبقهبندی درستی در زمينه آموزشی انجام دهيم.
اين مدرس قرآن اظهار كرد: در اين روش آموزشی، سور مفصل را به عنوان محدوده اوليه آموزشی بر میگزينيم كه در اين رابطه آثار بسياری نصيب آموزش دهنده و آموزش گيرنده خواهد شد.
ویدر خاتمه تاکید کرد: روشمند شدن آموزش قرآن در شكل نوين آن نيز بايد منطبق بر روشهای پيامبر(ص) و ائمه طاهرين(ع) باشد.