صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۱۰۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶
داوودآبادی:

گروه فعالیت‌های قرآنی: نایب رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی اظهار کرد: فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی تاکنون و از بدو تأسیس در صدد رفع دغدغه‌های جامعه قرآنی بوده و پیگیری و نظارت برنامه‌ها را در دستور کار داشته است.


محمدرضا داوودآبادی، نایب رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فلسفه تأسیس فراکسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی، گفت: اصولاً فلسفه تشکیل فراکسیون‌ها این است که مجموعه‌ای از نمایندگان علاقه‌مند به یک موضوع خاص دور هم جمع شوند و برای آن موضوع پیگری‌ها و نظارت‌های لازم را داشته باشند.



وجود فراکسیون‌ها در مجلس منشأ اثرات مثبت خواهد بود



وی در ادامه افزود: قطعاً این فراکسیون‌ها منشأ دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف بوده‌اند وگرنه اگر وجود فراکسیون‌ها مثمرثمر نبود به هیچ وجه ادامه نمی یافت. با توجه به اینکه نمایندگان مجلس دارای گرفتاری‌ها و مشغله‌های فکری بسیار زیادی هستند و ممکن است به این خاطر برخی مشکلات و معضلات فراموش شود، اینجاست که وجود فراکسیون‌ها کمک کننده خواهد بود.



این فعال قرآنی کشورمان تصریح کرد: زمانی که یک فراکسیون تأسیس می‌شود، به این معنی است که مشکلات آن حوزه خاص دغدغه اصلی اعضای آن فراکسیون است؛ فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی که اعضای متنوعی دارد تاکنون و از بدو تأسیس در صدد رفع دغدغه‌های جامعه قرآنی بوده است و پیگیری و نظارت برنامه‌ها را در دستور کار داشته است.



اثرات مثبت فراکسیون قرآن و عترت مجلس در بحث بودجه‌ها



داوودآبادی در ادامه یکی از دلایل تصویب سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی را مربوط به پیگیری‌های فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی دانست و اظهار کرد: علاوه بر این باید سهم قابل ملاحظه‌ای را برای این فراکسیون در زمینه بودجه نیم درصد فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفت، همچنین در لایحه بودجه سال 92 دولت اعتبارات قرآنی را 75 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود که این رقم با کمک‌های فراکسیون قرآن و عترت مجلس به 600 میلیار تومان افزایش یافت.



نایب رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه اعتقاد به عملکرد مثبت فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی دارد، خاطرنشان کرد: البته نقدهایی بر این فراکسیون نیز وارد است که در جای خود به آنها پرداخته خواهد شد، اما به نظر من اثرگذاری‌ها و خروجی‌های مثبت آن مطلوب بوده است.



انتظارات از فراکسیون قرآن و عترت متناسب با وظایف مجلس باشد



وی در پاسخ به این سؤال که مهمترین مطالبه مردم و اهالی قرآن از فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی چه چیزی می‌تواند باشد، تأکید کرد: انتظارات مردم بیشتر بر می‌گردد به اینکه ببینیم مجلس شورای اسلامی چه وظایفی دارد، همه می‌دانند که مجلس دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارتی را بر عهده دارد و بحث‌های مربوط به بودجه در بحث تقنین جا می‌گیرد که هیچ مشکلی وجود ندارد، در واقع  در حال حاضر نیاز چندانی به مصوبات مجلس شورای اسلامی برای توسعه فرهنگ قرآنی نداریم، زیرا این کار در شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت می گیرد.



این فعال قرآنی کشورمان با تأکید مجدد بر اینکه به نظر می‌رسد در حوزه تقنین مشکل چندانی وجود ندارد، گفت: در بخش دوم مربوط به قانونگذاری انتظار مردم این است که در بودجه‌های سنواتی سهم قابل قبول و معقولی به امر قرآن اختصاص داده شود و این مطالبه‌ای که داشته‌اند، حتی بالاتر از حد انتظار توسط این فراکسیون برآورده شده است و توجه مطلوبی به آن شده است.



داوودآبادی یکی دیگر از وظایف مجلس را بحث نظارتی آن دانست و افزود: وظیفه مجلس این است که بر صحت و کیفیت عملکرد قوه مجریه نظارت داشته باشد، در حال حاضردر وزارتخانه‌های مختلف بودجه‌های متفاوتی اختصاص یافته است باید نظارت شود که این وزارتخانه‌ها بودجه‌ها را در قبال وظایفی که در مورد مسائل قرآنی بر عهده دارند چگونه مصرف کرده‌اند و باید دید آیا این وزارتخانه‌ها به خوبی به وظایف خود توجه و عمل کرده‌اند.



لزوم ارتقاء عملکرد فراکسیون قرآن و عترت مجلس در بحث نظارتی



نایب رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور با اشاره به اینکه بسیاری بر این باورند که وظایف نظارتی مجلس به قوت وظایف تقنینی پیگیری نمی‌شود، تصریح کرد: در حوزه قرآنی نیز این معضل وجود دارد و به نظر می‌رسد بحث نظارتی فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی همچون سایر بخش‌های مجلس در بحث نظارتی ضعیف عمل کرده است.



وی یکی از موارد و مصادیقی که فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی می‌توانست در بعد نظارتی به آن ورود داشته باشد را مربوط به اختصاص یافتن بودجه قرآنی وزارت علوم دانست و تصریح کرد: از بودجه نیم درصد فعالیت‌های قرآنی 10 میلیارد تومان به وزارت علوم اختصاص یافت که خروجی آن مشخص نشد و معلوم نبود این بودجه از کجا سردر آورد، مطمئناً اگر نحوه هزینه‌ کرد این بودجه توسط فرکسیون قرآن و عترت مجلس رصد می‌شد، در حال حاضرخروجی‌های آن قابل ملاحظه بود.



این فعال قرآنی کشورمان در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایکنا خاطرنشان کرد: باید از مؤسسان فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی تشکر کرد، اما این را هم باید گفت که در حال حاضرهمه مردم فراکسیون را با لاله افتخاری می‌شناسند و عموم فعالان قرآنی شناختی از سایر اعضای آن ندارند که این امر نیز جای نقد دارد،  اگر این فراکسیون یک نفره نیست؛ باید سایر اعضای آن با رسانه‌ها ارتباط مطلوبی داشته باشند.