صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۱۶۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱

گروه خبرنگاران افتخاری/ محمود لطفیان: کارگاه دانش‌افزایی و آموزشی محورهای تنوع در تدریس علوم قرآنی و دینی در خوابگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم طی سخنانی با اشاره به ایام محرم و لزوم بهره‌گیری از زندگی اهل بیت(ع) در ترویج سبک زندگی اسلامی و اهمیت اقامه نماز در قیام عاشورا، بیان کرد: از جمله محورهای تنوع در کلاس‌داری و تدریس قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد(ع) علاوه‌بر ظاهر مرتب، تحرک در محیط کلاس، نحوه رفتار و تعامل با فراگیران و قرآن‌آموزان، تقسیم نگاه، تنوع در تن صدا و بازی با صدا و ... تنوع در تشویق فراگیران است.



وی ادامه داد: تشویق می‌تواند کلامی یا غیرکلامی یا به عبارتی رفتاری باشد مانند نگاه معنادار داشتن، دست زدن به شانه طرف، کنار او نشستن، اسم مخاطب را با احترام صدا زدن، با او مشورت کردن، هدیه دادن، تکان دادن دست، مسئولیت دادن، کارت امتیاز و نمره دادن، فشردن دست و گرم گرفتن، معرفی افراد موفق در کلاس.



حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: تشویق مکتوب در مناسبت‌های مختلف نیز می‌تواند در این امر تأثیرگذار باشد، جملات محبت‌آمیز به صورت نوشتاری مانند من به وجود تو افتخار می‌کنم، خوب پیش رفته‌ای، در اصلاح رفتارت بسیار زحمت کشیده‌ای، نجابت و پاکی را باید از امثال شما خوبان آموخت و از این دست می‌تواند مشوق خوبی برای این عزیزان باشد.



مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم اظهار کرد: تشویق با کارت امتیاز در رنگ‌های جذاب از جمله تنوع‌های دیگر در کلاس تدرریس قرآن و نهج‌البلاغه است. همچنین تنوع  در نوع پاک کردن تخته، تنوع در زمان کلاس، تنوع و تعویض تصایر دیواری در سالن و کلاس درس، تنوع در سلام و احوال‌پرسی، همخوانی سوره‌های کوچک با دعای مناجات و ... نیز از جمله عوامل تأثیرگذار در یادگیری قرآن‌آموزان و جذب آنها به کلاس می‌شود.



وی یادآور شد: یکی دیگر از مباحث کلاس‌داری تکلیف است؛ تکلیف وظیفه‌ای است که مربیان برای متربیان و قرآن‌آموزان تعیین می‌کنند تا فراگیران در ساعات خارج از مدرسه انجام دهند. تکلیف در واقع فراهم کردن موقعیت‌های مناسبی است که در آن قرآن‌آموز به تقویت و گسترش دانش‌ها و مهارت خود می‌پردازد. این کار می‌تواند در کلاس درس، مدرسه و یا در منزل باشد. از فواید تکلیف در کلاس‌های آموزشی قرآن توسعه دادن آموزش‌ها در منزل است.



حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: از جمله نمونه‌های تکلیف ویژه مقطع ابتدایی کشیدن نقاشی آیات و احادیث قابل ترسیم مثل نقاشی عاشورا و غدیرخم، در موارد حفظی مثل حفظ آیت‌الکرسی و اشعار زیبا و سوره‌های کوچک قرآن و آموزشی مثل دادن پازل‌های مذهبی از جمله این فعالیت‌هاست.



کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: در اسلام به فراگیری تدین و تخصص جوانان توصیه‌های بسیاری شده است. دانشجویان مهدی یاور و مهدی باور قمی باید با استفاده از ظرفیت شهر مقدس قم، وجود مراجع عظام تقلید، حوزه علمیه، مسجد مقدس جمکران، ائمه جماعت فعال، کانون‌ها و تشکل‌های مردمی، در ترویج فرهنگ قرآن بکوشند تا شاهد یک شهر نمونه شیعی و آرمانشهر باشیم. دوره جوانی فرصت مناسبی است که باید به خوبی برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف واجب و مورد نیاز جامعه از آن بهره برد.