اکبر حقنظری، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ایلام در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعتبخشی ورود قرآنآموزان به مرحله کسب مهارتهای تخصصی قرآن دارد، گفت: قاعدتاً مؤسساتی که در سطوح بالاتری قرار دارند باید بتوانند به ارائه خدمات تخصصیتر بپردازد و بتوانند مخاطبان خاصتر را جذب کنند، البته این سطوح آموزشی باید برای آحاد جامعه تعریف شود و براساس آن سطوح، نوع کلاسها، اساتید و روشهای آموزشی و امکانات لازم ارائه شود.
وی درمورد این که سطحبندی فعالیتهای مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، عنوان کرد: فضای آموزشی، امکانات،اساتید، مجموعهها و کتب آموزشی، نوع برگزاری آزمونها و تستها و آزمونهای ورودی نیز از جمله معیارهایی است که در سطحبندی مؤسسات قرآنی باید مد نظر قرار گیرد.
ارتباط مؤثر سطحبندی مؤسسات قرآنی با تعالی مربیان قرآن
حقنظری با اشاره به تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقویت معلمان و مدرسان قرآن، اظهار کرد: وقتی سطح مؤسسات ارتقاء یابد، مدیر مؤسسه باید از اساتید برجستهای برای تدریس آموزههای قرآنی دعوت بهعمل آورد که از سابقه و درجه علمی بالایی برخوردار باشند، بنابراین با اجرای طرح سطحبندی، اساتید نیز در جهت ارتقای سطح علمی خود تلاش میکنند تا بتوانند جذب مراکز برتر شوند.
وی درباره این که برگزاری مسابقات قرآنی چه تأثیری در مشخص شدن سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی دارد، بیان کرد: خروجی یک مؤسسه در مسابقات و در آزمونهای پایانی، خود را نشان میدهد و مؤسسهای که افراد آن میتوانند حائز رتبه بالا شوند و کارهای تخصصی و علمی انجام دهند، قطعاً میتوانند در مسابقات خود را نشان دهند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ایلام با اشاره به نقش فعالیتهای پژوهشی در سطحبندی مؤسسات قرآنی، افزود: باید ابتدا پژوهش میدانی انجام داد تا مشخص شود که مؤسسات چه تأثیری در بحث ارتقای علمی و قرآنی افراد، چه در بحث عمل به قرآن، یادگیری و چه در بحث انس با قرآن داشتهاند.
وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون فعالیتهای پژوهشی اندکی انجام شده است، البته تحقیقاتی نیز صورت پذیرفته است، بهعنوان مثال میزان تأثیرگذاری طرح نهضت قرآنآموزی در ارتقای علمی و قرآنی جامعه از جمله این تحقیقات بوده است.
ضعف منابع مالی و انسانی؛ از موانع سطحبندی مؤسسات قرآنی
حقنظری با اشاره به ضرورت و چالشهای سطحبندی مؤسسات قرآنی، خاطرنشان کرد: ضعف منابع مالی و انسانی میتواند از موانع سطحبندی مؤسسات قرآنی باشد و ممکن است مؤسسات نتوانند فضای مناسب و ایدهآلی را تأمین کنند و یا فاقد اساتید خبره و کارآمد باشند که از جمله موارد تأثیرگذار برای ارتقای سطح مؤسسات محسوب میشوند.
وی درمورد این که سطحبندی مؤسسات قرآنی نیازمند پشتیبانی و راهنمایی مناسب از سوی چه مراکزی است، خاطرنشان کرد: سطحبندیها بر عهده افراد و سازمانهایی است که به مؤسسات مجوز فعالیت میدهند و سازمانهای مرتبط باید هر چند وقت یکبار مؤسساتی که ارتقاء یافتهاند را مورد تشویق قرار دهند و مؤسساتی که تنزل داشتهاند را مورد حمایت قرار دهند و نقاط ضعف را شناسایی کنند تا از مؤسسات قرآنی رفع اشکال شود.