صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۱۹۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶

گروه اقتصاد: نگاهی به مقالات ارائه شده در کمیسیون تخصصی مدیریت اسلامی، در دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی نشان از محوریت قرآن به عنوان منبع اصلی پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه دارد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نگاهی به مقالات ارائه شده در کمیسیون تخصصی مدیریت اسلامی، در دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی نشان از محوریت قرآن به عنوان منبع اصلی پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه دارد.



بر اساس این گزارش، روز گذشته و در خلال برگزاری کمیسیون‌های تخصصی دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، پنج مقاله «واکاوی نقطه آغاز در تحقیقات مدیریت اسلامی»، «دلالت‌های روش‌شناختی اندیشه شهیدصدر در پاسخگویی به مسائل علوم اجتماعی برای حل مسائل حوزه مدیریت»، «طراحی الگوی مولفه‌های فطری مشتری‌گرایی بر اساس انسان‌شناسی اسلامی»، «طراحی الگوی شایستگی‌های مدیران ایرانی اسلامی در دستگاه‌های اجرایی کشور» و «جاذبه‌های تبلیغاتی مطلوب در بازاریابی اجتماعی انفاق بر اساس آموزه‌های قرآنی» در کمیسیون تخصصی مدیریت اسلامی ارائه شد.



این گزارش می‌افزاید: در مقاله «واکاوی نقطه آغاز در تحقیقات مدیریت اسلامی» به قلم سیدمجتبی امامی و اکبرسعیدی، سعی شده تا با تکیه بر تجربیات شخصی محقق در امور اجرایی و مدیریت مربوط به آن رهیافتی نسبتا جامع در خصوص مدیریت اسلامی در پرتو معارف دینی و اسلامی به دست آید. محمدصادق توسلی، نگارنده مقاله، دلالت‌های روش‌شناختی اندیشه شهیدصدر در پاسخگویی به مسائل علوم اجتماعی برای حل مسائل حوزه مدیریت، با تکیه بر این اصل که مدیریت از جمله علوم اعتباری است، تلاش کرده  تا با ارائه تعریفی جامع از مقوله روش، ممیزه‌های روش‌شناسی شهید صدر را در پاسخگویی به مسائل حوزه‌ علوم اجتماعی استخراج و سپس چارچوبی را برای تطبیق این ویژگی‌ها در حوزه دانش مدیریت ارائه کند.



بحث طراحی الگوی مولفه‌های فطری مشتری‌گرایی بر اساس انسان‌شناسی اسلامی، که به عنوان مقاله علی‌اصغر خندان و مرتضی عبداللهی، معرفی شده است، مدیریت را در ارتباط تنگاتنگ با انسان‌شناسی و شناخت انسان در دو مکتب اسلام و لیبرالیسم دانسته و به تفاوت‌های برداشت از انسان در دو مکتب اسلام و لیبرالیسم می‌پردازد. یکی دیگر از مقالات ارائه شده در کنگره علوم انسانی اسلامی، مقاله طراحی الگوی شایستگی‌های مدیران ایرانی اسلامی در دستگاه‌های اجرایی کشور بود که در آن تلاش شده تا از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی، الگویی جامع به منظور شناخت مدیران شایسته طراحی شود. نتایج این تحقیق نشان داد که شایستگی مدیران در دستگاه‌های اجرایی کشور شامل ارتباطات سازنده، خدمت‌گذاری، مهارت مدیریت استرس، مردمی بودن، مهارت مدیریتی، اسلامی و دینی بودن و برخی دیگر از ویژگی‌ها است.



مقاله سعید مسعودی‌ پور، با عنوان جاذبه‌های تبلیغاتی مطلوب در بازاریابی اجتماعی انفاق بر اساس آموزه‌های قرآنی یکی دیگر از مقالات معرفی شده در همایش بود که در آن به موضوع بازاریابی به عنوان دانشی که بسط مفهومی و کاربردی آن در حیطه تجارت و بازرگانی محدودنشده است پرداخته است.  یکی از نحله‌های این دانش نوپا، بازاریابی در عرصه حل معضلات اجتماعی است. روش تحقیق این مقاله کتابخانه‌ای و بر اساس یافته‌های موجود از قرآن کریم است.