به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم ضمن عرض تسلیت به مناسبت ماه محرم، گفت: داستان یک سلسله اتفاقات حقیقی یا غیرحقیقی است که به طور زنده و آمیخته با جزئیات بیان شده باشد به نحوی که مخاطب بتواند آن را در ذهن خود به سرعت مجسم کند و جالب اینجاست با این همه توسعه رسانهها هنوز ذوق قصهخوانی و داستان شنوی از بین نرفته است.
وی ادامه داد: در قرآن حدود 268 داستان وجود دارد. داستانهایی که هم جاذبه دارد هم عبرتآموز است، از جمله فواید داستان آشنایی با حقایق و تجارب زندگی دیگران به صورت غیرمستقیم بوده و باعث تقویت بیان، خلاقیت و زمینه تأثیرگذاری فراوان در رفتار مخاطب میشود. بسیاری از مطالب اگر به صورت مستقیم گفته شوند در همان ابتدا باعث مخالفت و موضعگیری مخاط میشود؛ اما در قالب یک قصه نه تنها به راحتی شنیده میشود بلکه تأثیر فراوانی نیز خواهد داشت.
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: داستان حضرت موسی و حضرت خضر(ع)، درس تواضع و بردباری در برابر معلم و داستان اصحاب لوط(ع) درس عفت، پاکدامنی و توکل به خدا است. به افرادی که به راحتی نمیتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند توصیه میشود کتاب داستان زیاد بخوانند و برای نزدیکان و اطرافیان خود تعریف کنند و به مرور برای جمعهای بزرگتر بیان کنند.
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم بیان کرد: از جمله شرایط داستانگویی برای کودکان قرآنآموز انتخاب عنوان زیبا و جذاب برای داستان، بیان عاطفی و هیجانی در ارائه قصه و داستان، انتظار آفرینی در مخاطب و فراگیر، تحریک حس کنجکاوی و عدم نتیجهگیری مستقیم از داستان است. از جمله مباحث کلاسداری در موضوع قرآن، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد(ع) بحث تنوع و نشاط است، تنوع یعنی استفاده از روشها و مهارتها در کلاسداری که فضای کلاس را از یکنواختی خارج ساخته و موجب شادی و تمرکز بخشی و فراگیری هرچه بهتر شود. روح و روان انسان با تنوع سازگاری دارد و عدم تنوع و نشاط نیز در انسان خستگی روحی و روانی به وجود میآورد.
وی افزود: متربیان و قرآنآموزان از عدم وجود تنوع در کلاس اظهار خستگی میکنند و تمایل به حضور در کلاس نشان نمیدهند، اگر هم به علت عوامل دیگری وارد کلاس شوند خستگی و کسالت از سر روی آنها هویداست. شخصی که میخواهد در مقام آموزشی قرار گیرد باید ظاهری آراسته و مرتب داشته باشد. حضرات معصومین(ع) که بزرگترین معلمان تاریخ هستند گرچه از اشرافیت و تجملگرایی منزه بودند، اما به آراستگی و نظافت بدن و لباسشان توجه ویژه داشتند.
حجتالسلام لطفیان عنوان کرد: از جمله محورهای تنوع در کلاسداری نحوه رفتار و تعامل با شاگردان و قرآنآموزان و تحرک در محیط کلاس است. مربی، مدرس، معلم و استاد قرآن میتواند از پشت میز خارج شده و کمی در حال قدم زدن تدریس کند. گاهی نیز میتواند در جای خالی بین دانشآموزان بنشیند. از جمله محورهای دیگرتنوع در کلاسداری تقسیم متنوع نگاه است، همچنین تنوع در تُن صدا و تغییر لحن و لهجه بدون قصد تمسخر، بازی با صدا، گاهی مطالب را با صدای آهسته و گاهی بلند بیان کند. البته تنوع در کلاس به این معنا نیست که موجبات حواسپرتی مخاطب فراهم شود بلکه در راستای تمرکز بخشی و ملالتزدایی و دوری از یکنواختی است.
کارشناس مرکز تربیت مبی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: توجه به زمان و مکان و شرایط دیگر و رعایت تعادل، امری اساسی است همچنین نحوه حضور و نشستن در کلاس و دعوت یک باره فراگیران به ایستادن نیز از راههای تنوع بخشی به کلاسهای تدبر در قرآن، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد(ع) است.