صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۲۰۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
حجت‌الاسلام مبلغی:

گروه سیاسی: بر امت اسلام و بشریت واجب است که این موضوع را درک کنند که امام حسین(ع) حق بزرگی بر تاریخ و جوامع بشری داشته، زیرا حسین(ع) کسی بوده که تاریخ را ساخته و از گرایش مسیر تاریخ به سوی خشونت کورکورانه ممانعت کرده است.


حجت‌الاسلام احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تأکید بر اینکه قیام امام حسین(ع) متضمن درس‌های بزرگ و بسیار برای همه ابعاد زندگی بشر است، گفت: عمده این درس‌ها هنوز برای ما آشکار نشده است، زیرا ما نوعاً به جنبه‌های عاطفی و احساسی این موضوع پرداخته‌ایم و از محتوا بازمانده‌ایم، که سبب شده است از درس‌های آموزنده کربلا محروم بمانیم.



وی افزود: از جمله این درس‌های مغفول‌مانده، بهره‌گیری بنا بر مقتضیات زمانی از عاشوراست، همچنین عبرت‌های این قیام است که می‌توان برای زمان حال از آن استفاده کرد.



مؤلفه‌های اخلاقی در قیام امام حسین(ع) بارز است



حجت‌الاسلام مبلغی مؤلفه‌های اخلاقی بارز در قیام امام حسین(ع) را یادآور شد و گفت: نهضت امام حسین(ع) فرصت مغتنمی برای مسلمین و بلکه کل بشریت جهت الگوگیری از این مؤلفه‌های اخلاقی من‌جمله نصیحت است.



وی خاطرنشان کرد: نصیحت امت و گفت‌وگوی مشفقانه با آنان در مراحل مختلف قیام کربلا به چشم می‌خورد.



رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، سیاق دلسوزانه گفت‌وگو‌های امام حسین(ع) با لشکر دشمن را یادآور شد و گفت: لحن مشفقانه امام(ع) به‌عنوان عاملی برای جذب بعضی افراد دشمن از جمله حر بن‌یزید ریاحی است.



نهضت حسینی بر مبنای نفی خشونت بنا نهاده شده است



وی ادامه داد: نهضت حسینی، نهضتی است که بر نفی خشونت، بنا نهاده شده است و این از محتوای خطبه‌هایی که سیدالشهدا(ع) هنگام حضور در کربلا ایراد کرده‌اند، به‌روشنی به‌دست می‌آیدکه حضرت(ع) به‌دنبال جنگ نیست، بلکه تلاش دارد از درگیری ممانعت نیز به‌عمل آورد.



حجت‌الاسلام مبلغی با اشاره به فرازی از دعای مکارم الاخلاق ـ وسددنی لأن أعارض من غشّنی بالنصح ـ از آن به‌عنوان مشی کلی اهل بیت(ع) یاد کرد و گفت: امام حسین(ع) هنگامی که در خون خود، می‌غلتید و در روحش در حال عروج بود، حتی دست از نصیحت قاتلان خود برنداشت.



قیام امام حسین(ع) بر ضد ظلم بود نه استقبال از مرگ



وی تصریح کرد: طبیعتاً انسانی که همه نزدیکان و خویشاوندان وی به شهادت می‌رسند، دیگر هیچ انگیزه‌ای برای زنده‌ ماندن ندارد، اما منطق امام حسین(ع) منطق جنگ و کشتار نبود، بلکه منطق این امام همام، دوری از خشونت بود و به همین خاطر قیام ایشان قیام بر ضد ظلم و ستم بود، نه قیام برای استقبال از مرگ.



رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: استقبال امام حسین(ع) از مرگ در یک چارچوب منطقی و انسانی خاصی بود که این منطق بر عدم تسلیم شدن در برابر ظلم و ستم استوار بود  و این منطق به معنای این نیست که امام حسین(ع) تشنه کشتار و یا استقبال از مرگ بود.



منطق عاشورا با عملیات‌های انتحاری تفاوت فاحش دارد



وی در ادامه اظهار کرد: منطق قیام امام حسین(ع) تفاوت فاحش با اقدامات تروریستی کورکورانه‌ای که اقدام به قتل افراد می‌کند بدون این که بفهمد که چی کسی را می‌کشد و تشنه قتل و کشتار است، دارد، بنابراین قیام اباعبدالله توانسته است که نقش تاریخی و تأثیرگذار در کاهش دایره خشونت در تاریخ اسلام ایفا کند.



وی افزود: بر امت اسلام و بشریت واجب است که این موضوع را درک کنند که امام حسین(ع) حق بزرگی بر تاریخ و جوامع بشری داشته است زیرا حسین(ع) کسی بوده است که تاریخ را ساخته و از گرایش مسیر تاریخ به سوی خشونت کورکورانه ممانعت کرده است.



حجت‌الاسلام مبلغی گفت: اگر قیام امام حسین را مورد بازنگری قرار دهیم و آن را تحلیل کنیم و عناصر آن را تجریه کنیم در می‌یابیم که این قیام دارای توصیه‌هایی برای تاریخ و بشریت و حتی دشمنان که با امام می‌جنگیدند است و می یابیم که تفاوت زیادی میان مسائل غم انگیزی است که از سوی گروهی صورت می گیرد که ادعای اسلام دارند و با نام خدمت به اسلام ارتکاب اقدامات خشونت آمیز می‌شوند در حالی که آنان تصویر اسلام را خدشه دار می کنند.