حجتالاسلام و المسلمین علی شکری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با اینکه هدایت توان و ظرفیت مردمی مؤسسات قرآنی برای تبیین اهداف قیام عاشورا از چه طرقی میسر میشود، گفت: قرآن و عترت به هم پیوسته هستند و عاشورا نیز از قرآن جداشدنی نیست، لذا مؤسسات قرآنی میتوانند در توسعه و تعمیق فرهنگ عاشورا در جامعه اسلامی نقش تأثیرگذار داشته باشند.
وی با ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از ورود خرافه به مراسم مذهبی، اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود خرافه به جلسات مذهبی، همانطور که در قرآَن آمده است، تأویل و تفسیر قرآن باید توسط اهل بیت(ع) و علمایی که تخصص دارند صورت پذیرد.
آموزش سیره اهل بیت(ع)؛ میزان و ملاکی برای شناخت اسلام واقعی
حجتالاسلام شکری افزود: در جلسات و مراسم مذهبی باید از سیره اهل بیت(ع) خارج نشویم، زیرا میزان و ملاکی است برای شناخت اسلام واقعی، اگر به این میزان و ملاکها توجه شود، دچار خطا و انحراف نخواهیم شد و مدیران مراکز قرآنی هم باید از سیره اهل بیت(ع) و سیره علما که مفسران احادیث اهل بیت(ع) هستند، جدا نشوند.
وی عنوان کرد: همچنین برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید فهم قرآنی خود را بالا ببریم و دیگر اینکه بتوانیم روش زندگی خود را از سیره اهل بیت(ع) جدا نکنیم، اگر به این دو ملاک توجه شود، قطعاً دچار خرافه و بدعت نخواهیم شد و از طرفی قرآن و اهل بیت(ع) ما را در مقابل تهاجم دشمنان محافظت میکنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان درمورد اینکه چگونه باید معضلات و مشکلات مربوط به برگزاری نشستهای علمی ـ تخصصی قیام عاشورا در مؤسسات قرآنی را حل و فصل کرد، گفت: مراکز قرآنی که در سطح کشور فعالیت میکنند، بیشتر در زمینه ارائه آموزههای قرآنی فعالیت میکنند و در این کلاسها باید به ترویج سیره اهل بیت(ع) نیز پرداخته شود.
وی تصریح کرد: مؤسسات قرآنی باید از مناسبتهای مذهبی استفاده کنند و در این مراسم به تبیین شیوه و روش زندگی اهل بیت(ع) بپردازند که یکی از این مراسم، ماه رمضان است و در این زمان باید شناخت اهل بیت(ع) در کنار آموزههای قرآنی مورد توجه قرار گیرد.
حجتالاسلام شکری عنوان کرد: در بحث ترویج آموزههای دینی، مدیران و مسئولان مراکز قرآنی باید بیشتر توجه داشته باشند و مراکز قرآنی را از تک بعدی بودن خارج کنند و به ترویج و تبلیغ آموزههای دینی و روایات اهل بیت(ع) بپردازند.
ایجاد پویایی و حیات در جامعه اسلامی با اجرای امر به معروف و نهی از منکر
وی در رابطه با اینکه مؤسسات قرآنی چگونه میتوانند در احیای مسأله امر به معروف و نهی از منکر بهعنوان مهمترین پیام عاشورا نقش ایفا کنند، افزود: مسأله امر به معروف، مسأله حیاتی جامعه اسلامی است، ما نمیتوانیم یک جامعه اسلامی داشته باشیم، مگر به وجود امر به معروف و نهی از منکر، در واقع پویایی و حیات جامعه اسلامی منوط به وجود امر به معروف و نهی از منکر است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بیان کرد: باید مسأله امر به معروف و نهی از منکر را از خودمان شروع کنیم، تا از خودمان شروع نکنیم و آیینه مؤمنان و جامعه اسلامی قرار نگیریم و عیب و نقش یکدیگر را برطرف نکنیم، امر به معروف شکل نمیگیرد، این امر زمانی محقق میشود که هر فرد به درون خود مراجعه کند و باطن خود را اصلاح کند و سپس به دیگران این مسائل را سرایت دهیم.
وی با اشاره به اینکه در مسأله امر به معروف و نهی از منکر دو مورد مهم است، عنوان کرد: یکی از این موارد، ترویج معروفات است که محافل و جلسات قرآنی از معروفات جامعه اسلامی هستند و باید کاری کنیم که جلسات خود دچار آسیب نشوند، بنابراین باید از این جلسات مراقبت صورت پذیرد تا احیاکننده معروفات در جامعه باشند و از طرفی دچار آسیبهای رفتاری و منکر و زشت نشوند.
حجتالاسلام شکری تصریح کرد: معمولاً مباحث اخلاقی و رفتاری در ابتدا جنبه باطنی دارد، اگر جنبه باطنیات و نفسانیات را کنترل کردیم، سپس میتوانیم به دیگران نیز بگوییم که مراقب رفتار خود باشند، لذا امروزه به تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکرتأکید میکنند.
ارائه آموزههای دینی و اسلامی در قالب هنر
وی در رابطه با اینکه مؤسسات قرآنی چگونه میتوانند با بهرهمندی از هنرهای تجسمی، نمایشی و خلاقانه جهت ارائه آموزشهای مربوط به سیره به خصوص قیام عاشورا، گامهای مؤثرتری بردارند، بیان کرد: هنرهای تجسمی میتوانند نقش خدمتگذاری در زمینه علوم قرآنی داشته باشند، هنر، چه تجسمی و چه غیر تجسمی و حتی سینما و تئاتر میتوانند آموزههای اسلامی و دینی را در قالب هنر در منظر عموم قرار دهند.
حجتالاسلام شکری اظهار کرد: باید بتوانیم آموزههای دینی را با ادبیات روز همراه کنیم و آموزهها را در قالبهای هنری بهصورت جدید در بیاوریم تا شکل کار نیز مرغوبیت داشته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً حوزه هنر تأثیر بسزایی در افکار عمومی دارد و مصداق حدیث معروف است که با غیر زبان در زمینه علوم دینی تبلیغ کنیم و تبلیغ غیر مستقیم از تبلیغ مستقیم یقیناً اثرگذارتر است.