آیتالله مسعودی، مدرس حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، گفت: مدیر الهی باید در بین مردم فردی آبرومند و با شخصیت بوده و فصاحت در گفتار داشته باشد.
وی تأکید کرد: یک مدیر الهی نباید از عناصر ناآگاه و جاهل و یا از تمایلات نفسانی اطرافیان و گروهها تأثر پذیرد.
به گفته وی، طبق آیه 110 سوره مبارکه کهف؛ «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا»، مدیر الهی باید همواره مردم را از غلوگرایی بازداشته و مقام خود را برتر از آنچه که هست وانمود نکند.
آیتالله مسعودی خاطرنشان کرد: یک مدیر اسلامی و الهی باید شرح صدر داشته و در مقابل مخالفین گذشت کند و تحمل داشته باشد و در این راستا در زمان بحران و سختیها نیز تزلزلناپذیر باشد.
مدرس حوزه علمیه قم تصریح کرد: مدیر الهی باید از بین همانا باشد که بر آنان مدیریت کند و در همین راستا قرآن کریم در آیه 12 سوره مبارکه «مائده» فرمود: «در حقیقت خدا از فرزندان اسرائیل پیمان گرفت و از آنان دوازده سرکرده برانگیختیم و خدا فرمود من با شما هستم اگر نماز برپا دارید و زکات بدهید و به فرستادگانم ایمان بیاورید و یاریشان کنید و وام نیکویى به خدا بدهید قطعا گناهانتان را از شما مىزدایم و شما را به باغهایى که از زیر [درختان] آن نهرها روان است در مىآورم پس هر کس از شما بعد از این کفر ورزد در حقیقت از راه راست گمراه شده است».
وی اضافه کرد: یک مدیر الهی باید فردی مردمی باشد، امور اجتماعی مردم را اصلاح کند از خویشاوندان و منسوبین خود جانبداری نکرده و از نیروهای گمراه و گمراهکننده بهرهگیری نکند.
آیتالله مسعودی گفت: تحت نظر گرفتن عملکرد زیردستان، مشورت با افراد آگاه و پرهیز از تک روی، چشم نداشتن به اموال ثروتمندان و تشویق افراد خدوم ویژگیهای یک رهبر و مدیر اسلامی است.
این مدرس علم رجال و حدیث حوزوی ابراز کرد: به شخصی میتوان یک مدیر الهی اطلاق کرد که افراد را آزمایش کرده و نیروهای غیرکارآمد را طرد کند و در این راستا انجام پروژههای عظیم و مردمی از همیاری تودههای مختلف مردم استفاده کند.
وی به مراقبت یک مدیر الهی از زیردستان اشاره کرد و گفت: طبق آیه 215 سوره مبارکه «شعراء» یک مدیر باید از زیردستان خود محافظت کند.
این مدرس حوزه علمیه قم افزود: در مدیریت الهی باید از ابزار مورد نیاز مسئولان و مدیران به همراه اعطای مسئولیت در اختیار آنان قرار گیرد، وحدت مدیریت مراعات شده و تداخل در مدیریت دیگری نشود، نسبت به زیردستان دلسوز بوده و همانند خود نگران آنان باشد و از افراد معتمد در مدیریت استفاده شود.