صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۴۱۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
فعال قرآنی عراق در گفت‌‌وگو با ایکنا:

گروه بین‌الملل: مسجد ضرار در زمان نبی مکرم اسلام(ص) با هدف ایجاد تفرقه و دو دستگی در میان مسلمانان تأسیس شد، امروزه نیز برخی کشورها با دعوت از شرکت‌کنندگان برخی کشورهای اسلامی به مسابقات بین‌المللی قرآن در پی ایجاد دودستگی و اختلاف میان مسلمانان هستند.


«ابتسام عبدالکریم علی حسین المدنی»، رئیس دانشکده تربیت معلم کوفه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: متأسفنه در برخی موارد افراد و کمیته‌هایی که اقدام به برگزاری مسابقات قرآن می‌کنند، از این موضوع غافل می‌شوند که رقابت‌های بین‌المللی قرآنی باید زمینه‌ای برای تحکیم وحدت، دوستی و برادری میان مسلمانان باشد و با عدم دعوت از شرکت‌کنندگان برخی کشورها عملا زمینه شکاف و تفرقه میان مسلمانان را فراهم می‌کنند، که بدون شک در در این گونه مسابقات هیچ گونه خیر و برکتی وجود ندارد.



به گفته وی مثال این گونه اعمال مسجد «ضرار» است که با هدف ایجاد تفرقه و دودستگی در میان مسلمانان تأسیس شد و هنگامی که رسول خدا (ص) از آن مطلع شدند خواستار تخریب و ویرانی آن شدند.



این بانوی فعال قرآنی عراق با اشاره به اهمیت نقش مسابقات بین‌المللی قرآن در توسعه فرهنگ قرآنی و گسترش اخلاق در سطح جامعه گفت: قرآن کریم بندگان را به رقابت در امور خیر و مبارک دعوت کرده است.



وی تصریح کرد: فعالیت و برگزاری مسابقات در زمینه قرآن، عمل مبارکی است که من به نوبه خود مشارکت در این زمینه را به همه فعالان قرآنی و رقابت‌کنندگان در مسابقات و برگزارکنندگان آن تبریک می‌گویم، زیرا رقابت در زمینه قرآن کریم، عملی الهی و خدایی است.



ابتسام عبدالکریم المدنی در ادامه به این حدیث امام علی(ع) «إنَّ القرآن هو حمَّال أوجُه» اشاره کرد و اظهار داشت: در بررسی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم باید ابتدا به نیت و انگیزه برگزارکنندگان و نظارت کنندگان قبل از هر چیزی نگریسته شود، اگر انگیزه آنان خدمت به قرآن و جامعه بشری باشد می‌توان مسابقات قرآنی را از بهترین شیوه‌ها در آموزش قرآن و رقابت در حوزه آن دانست.



رئیس دانشکده تربیت معلم کوفه گفت: برگزاری مسابقات قرآن بهترین شیوه در انگیزه‌بخشی به جوانان و نوجوانان برای آموختن قرآن کریم و درک مفاهیم و آموزه‌های این کتاب الهی است، به شرطی که نیت برگزارکنندگان خدمت به قرآن و جامعه انسانی و خدمت به حق باشد و افراد از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن به دنبال ایجاد تفرقه میان امت اسلام نباشند.



وی مسابقات قرآن را زمینه‌ساز وحدت و همدلی بین مسلمانان جهان و به ویژه فعالان قرآنی خواند و افزود: قرآن کریم در همه آیات و سوره‌هایش مردم را به سوی حق و حقیقت فرامی‌خواند حقیقتی که اصل توحید سرمنشأ آن و وحدت همه انسان‌ها نتیجه و محصول نهایی آن است.



ابتسام عبدالکریم المدنی خاطرنشان کرد: پژوهشگران قرآنی می‌دانند که قرآن در تمام سوره‌هایش به دنبال توسعه توحید و وحدت امت از طریق «إعتصام بحبل الله» و هدایت مردم به سوی حق است.



وی تصریح کرد: هیچ قانون اساسی در جهان وجود ندارد که پس از وضع همه را به مبارزه فرا بخواند اگر می‌توانند مانند آن بیاورند در حالی که قرآن کریم مهمترین عقیده خود یعنی توحید را اعلام می‌کند و در عین حال همگان را در آوردن برهانی برای نقض آن به مبارزه فرا می‌خواند.



این بانوی فعال قرآنی عراقی در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: دقیق‌تر و روشن‌تر از قرآن کریم را نمی‌توان یافت، زیرا این کتاب آسمانی مهم‌ترین اصل خود را در معرض مبارزه‌‌طلبی قرار می‌دهد و همچنان که می‌فرماید «إلهکم الله» که اگر نمی‌پذیرید دلیل و برهان خود را بیان دارید و این دلیلی بر قدرت و یقین قرآن به اصولی است که در آن ذکر شده است.



وی در ادامه ضمن دعوت از پژوهشگران قرآنی برای تبیین این بُعد از قرآن کریم، اعلام کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، حرکتی ارزشمند در زمینه تبیین مفاهیم قرآن کریم و تمرکز این کتاب آسمانی بر توحید، وحدت و بیان حقیقت که از نخستین تا آخرین آیه به آنها می‌پردازد، است.



این بانوی فعال قرآنی عراق همچنین درباره برگزاری مسابقات در دو رشته حفظ و قرائت قرآن کریم و غافل شدن از رشته‌های تفسیر و مفاهیم قرآنی و در کل رشته‌هایی که به محتوا و پیام قرآن کریم مربوط می‌شوند، تصریح کرد: بسیار تأسف برانگیز است که فعالان قرآنی ما تنها به ابعاد ظاهری لحن، قرائت و تجوید قرآن می‌پردازند و رشته‌های مهمی مانند تفسیر و مفاهیم قرآنی را مهجور گذاشته‌اند.



این بانوی فعال اجتماعی عراق در ادامه اظهار داشت: اگر آماری از تعداد قاریان و حافظان قرآن کریم را گردآوری کنیم به یک عدد بسیار بزرگی خواهیم رسید که همه از قاریان و حافظانی هستند که ابداع‌ها و تأثیرات فراوانی را در این حوزه از خود بر جای گذاشته‌اند اما سؤال مهم و اساسی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا در زمینه تفسیر و پرداختن به محتوای قرآنی به همین اندازه اهتمام وجود داشته است؟ و پاسخ این سؤال خیر است زیرا آنگونه که باید و شاید به این رشته‌ها پرداخته نشده است.



به گفته وی، این ضعف نه تنها در رشته‌های محتوایی بلکه در زمینه پژوهش‌های قرآنی نیز به چشم می‌خورد که اگر بخواهیم در این زمینه پیشرفت کنیم ابتدا باید انگیزه‌های قرآن را شکل داده و نیت‌ها را خدایی کنیم تا پژوهش‌های ما در راستای تحقق توحید، وحدت و در مسیر حقانیت انجام بگیرند.



ابتسام عبدالکریم علی حسین المدنی در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی وی از سطح مشارکت زنان در زمینه فعالیت‌های قرآنی نیز گفت: سطح بسیار پایین مشارکت زنان در فعالیت‌های قرآنی مایه تأسف و تأثر است.



وی افزود: در بین مفسران قرآن کریم و پژوهشگران قرآنی گذشته حضور زنان به چشم نمی‌خورد همچنین در دوران معاصر نیز این حضور بسیار ضعیف و ناچیز است و این مسئله تنها می‌تواند به دو دلیل فردی یا اجتماعی باشد.



به گفته این فعال قرآنی عراق، جامعه در این زمینه بسیار مؤثر بوده است و به عنوان مثال حوزه‌های علمیه در جهان تشیع محل انجام پژوهش‌های قرآنی و پرداختن به فعالیت‌های قرآنی است که در آن همیشه به روی زنان بسته بوده است، بنابراین زنان توسط جامعه خود از هر گونه فعالیت قرآنی دور شده‌اند.



رئیس دانشکده تربیت معلم کوفه تاکید کرد: امروزه در دورانی به سر می‌بریم که در آن فرهنگ قرآنی و اسلامی رو به گسترش است و در سایه این تحول زنان نیز به عنوان بخشی از جامعه در حال پیشرفت و دگرگونی هستند و لازمه این تحول کمک و مساعدت همه عناصر جامعه به آنان است تا بتوانند در جهت صحیح حرکت کرده و محتوای این کتاب آسمانی را درست و صحیح فهم کنند.



ابتسام عبدالکریم المدنی درباره چگونگی مقابله با توهین‌هایی که ساحت مقدس دین اسلام و قرآن کریم را هدف قرار می‌دهند توضیح داد: قرآن از همان روز نخست و همزمان با نزول نخستین آیه آن مورد حمله و هجوم قرار گرفت و این حمله‌ها همچنان ادامه دارد.



وی اضافه کرد: امروزه جنگ علیه قرآن در مقایسه با گذشته تفاوت بسیار بزرگی کرده است، زیرا جهان کنونی نیز در زمینه تکنولوژی، روش‌های اقناع افراد و سلطه بر آنها پیشرفت کرده و مبارزه با قرآن نیز از این طرق صورت می‌گیرد که مسلمانان نیز برای مقابله با این روش‌ها باید به آنها مسلح شده و از طریق آنها اقدامات دشمنان را خنثی کنند.



رئیس دانشکده تربیت معلم کوفه با اعلام اینکه کتابی تحت عنوان «إدارة الأزمة القولیة فی القرآن الکریم» (مدیریت بحران سخن در حوزه قرآن کریم) را تألیف و هم اکنون آن را منتشر کرده است گفت: این بحران همزمان با نزول این کتاب آسمانی شروع شد.



وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از نزول قرآن کریم عده‌ای شروع به توهین به این کتاب آسمانی کردند و شایعای را به وجود آوردند که حضرت رسول (ص) را بسیار آزرده خاطر می‌کرد و در همین راستا آیه « انا لنعلم انه لیحزنک الذی یقولون واصبر علی ما یقولون» نازل شد که نشان می‌دهد پیامبر (ص) در معرض بحران سخن علیه قرآن قرار گرفته و جنگی علیه ایشان و قرآن کریم آغاز شده که بسیار از جنگ با شمشیر سخت‌تر و خطرناک‌تر است.



وی افزود: قرآن کریم به این بحران‌هایی که علیه رسول خدا (ص) ساخته و پرداخته می‌شد پاسخ گفته که به نظر می‌رسد اگر در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به آنها پرداخته شود و آنها را شرح و توضیح داد می‌توان از طریق آنها به این توهین‌ها نیز پاسخ داد و دشمنان اسلام و قرآن را ناکام گذاشت و آنهایی که نتوانستند با برهان و دلیل با کتاب خدا مقابله کنند و اکنون به این شیوه‌های بی‌ارزش روی آورده‌اند را بار دیگر ناکام گذاشت.