محمدعلی گودینی، از نویسندگان کشور در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به بررسی ضرورت نیازسنجی پیش از تولید آثار دینی و قرآنی پرداخت و درباره نحوه ارزیابی آن توسط تولیدکنندگان گفت: آثار بر مبنای تشخیص خود مؤلف تولید میشوند که این نگاه شخصی، خود آسیبهایی را به همراه دارد.
معیارهای امروز برای نیازسنجی، شخصی است
وی ادامه داد: برخی تشخیصها خیلی جزئی بوده و پاسخگوی دقت بالای مخاطب نیستند، اما از طرفی نگاه کلی به جامعه، آسیبی است که این حوزه را به شکل جدی با مشکل مواجه میکند.
گودینی با بیان اینکه حتی کسانی که در حوزه علوم دینی صاحبنظر هستند نیز در نگارش تفسیر قرآن، تفاسیر متفاوتی را خلق میکنند، افزود: درباره واقعه عاشورا، هر کس به نحوی خود را با آن همراه میکند؛ یعنی در عین حال که متن واقعه واحد است، برداشتهای متفاوت صورت میگیرد.
این نویسنده دفاع مقدس با تأکید بر اینکه آفت اصلی در این حوزه، سفارشنویسی است، اظهار کرد: این آثار بیشترین ضربه را به نشر دینی و قرآنی کشور وارد میکنند؛ چراکه بدون کمترین نیازسنجی و توجه به ذائقه مخاطب تولید میشوند.
حضور پررنگ نویسندهنماها در عرصه ادب
وی تصریح کرد: متأسفانه این آثار را به افرادی سفارش میدهند که هیچ آشنایی با طریقه و سبک نگارش و کمترین توانایی در این حوزه ندارند؛ البته مشخص نیست که این «نویسندهنماها» زورشان زیاد است یا با متولیان امر آشنایی دارند که وضع به این منوال شده است.
گودینی ادامه داد: این گونه آثار را سفارش میدهند و کتاب چاپ و منتشر میشود، اما کسی به سراغ آن نمیرود. نویسنده مجبور میشود اثر خود را هدیه کند؛ با این حال حتی کسی به خود زحمت نمیدهد که اثر هدیه شده را بخواند.
کارفرمایان ناکارآمد، آفت دیگر نیازسنجی
این نویسنده کشورمان عنوان کرد: با این شرایط، حجم هدررفت انرژی و سرمایه افزایش پیدا میکند و کاغذ، نویسنده و از همه با ارزشتر ذائقه مخاطب در حوزه آثار دینی ـ قرآنی از بین میرود.
گودینی با بیان اینکه در این راستا باید کار اساسی صورت بگیرد، بخش دیگری از سخنان خود را به مسئله، کارفرمایان ناکارآمد اختصاص داد و گفت: کار را باید به کاردان سپرد و علت ناتوانی ما در بسیاری از بخشها، همین ناکارآمدی متولیان امر است. در حوزه فرهنگ به تجربه و تخصص نیاز جدی وجود دارد و حل مشکلات این بخش، در گرو همین مسئله است.