صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۷۰۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
محمد باشه‌آهنگر:

گروه هنر: کارگردان فیلم «ملکه» گفت: اینکه چرا سینمای ما به سمت تولیدات تلویزیونی سوق پیدا کرده، دلایل مختلفی دارد، اما مهم‌ترین آن را می‌توان پایین آمدن قدرت تولید در سینما توصیف کردد.

محمد باشه آهنگر کارگردان و داور جشنواره سی‌و‌دوم جشنواره فیلم فجر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه این جشنواره اتفاقی مثبت در سینمای ایران است، اظهار کرد: جشنواره سی‌و‌دوم را باید قدر دانست، زیرا در آن فیلمسازان جوان در کنار فیلمساز بزرگ و پیشکسوت کشورمان حضور دارند، البته این را هم باید بگویم که من زیاد به واژه پیشکسوت معتقد نیستم، چون بخشی از هنر ذاتی است و بخشی از آن اکتسابی است. به هر حال حضور فیلمسازان مختلف این امکان را به جشنواره این دوره داده تا نگاه‌های مختلفی تصویر شود.

وی درباره برخی فیلم‌هایی که امروز در سینما رایج شده، گفت: متاسفانه این روزها بخشی از فیلم‌های ایرانی به سمت تله تئاتر سوق پیدا می‌کند؛ وضعیتی که به هیچ وجه با تعریف سینما همخوان نیست، زیرا فضاسازی که در سینما انجام می شود در کارهای تلویزیونی قابل انجام نیست.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اینکه چرا سینمای ما به سمت تولیدات تلویزیونی سوق پیدا کرده، دلایل مختلفی دارد، اما مهم‌ترین آن را می‌توان پایین آمدن قدرت تولید در سینما توصیف کرد، چون هر کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای نمی‌تواند به تنهایی بودجه کارهای بزرگ را تامین کند. نکته دیگر اینکه سینمای ما تحت تاثیر بخشی از سینمای اروپا قرار گرفته که به هیچ وجه قادر نیست با تماشاگر ایرانی ارتباط برقرار کند.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: آسیب فوق سبب شده که دیگر گستره فرهنگی را در سینما شاهد نباشیم، بنابراین اکثر فیلم‌ها به جغرفیای ‌فرهنگی و مکانی تهران خلاصه شده است. در این شرایط طبیعی است که مخاطبان شهرستان از فیلم‌های مورد نظر دور شوند. نکته دیگر اینکه پرداخت به دیگر شهرها این امید را در تماشاگران شهرستانی زنده می‌کند که سینما از آنان غافل نیست و دغدغه‌های آنان را می‌بیند، پس از آن حمایت خواهند کرد.

باشه آهنگر در پایان خاطرنشان کرد: فضایی که در سینمای کشور پیش آمده فضای امید است؛ امتیاز مثبتی که امیدوارم با واقعیت هم پیوند خورد تا ما شاهد رونق مجددا سینما باشیم.