صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۷۱۳۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸

گروه سیاسی: کم‌ترین نتیجه گفت‌وگوی جریان حق با جریان باطل استفاده از این فرصت برای آگاه‌سازی سایر جوامع از مواضع و منطق حق و جایگاه واقعی جریان باطل خواهد بود.

قرآن کریم به عنوان اصلی‌ترین منبع جهان اسلام دارای ابعاد گوناگون و درس‌های بی‌شماری برای نه تنها مسلمانان، بلکه برای همه انسان‌های حقیقت‌طلب است. یکی از ابعاد مهم قرآن، بیان وقایع تاریخی برای پندگیری انسان‌ها در طول تاریخ است؛ وقایعی که بیشتر پیرامون انبیای الهی رخ داده و در هر دوره‌ای برای اقشار مختلف مردم درس‌ها و آموزه‌هایی داشته است. آنچه به عنوان تاریخ در قرآن کریم یافت می‌شود، نه تنها برای بیان وقایع و اطلاع مردم از سرنوشت نیکان و یا اشرار است، بلکه در هر دوره‌ای می‌توان گروه و یا جریانی مشابه با آنچه ذکر شده را یافت؛ در این صورت تجربیات نقض و نابی که قرآن کریم در اختیار نوع بشر قرار می‌دهد، می‌تواند راهگشا باشد، به گونه‌ای که انسان با کم‌ترین هزینه و بهترین مسیر به مقصد نهایی خود نائل گردد.
اولین رویداد قرآنی، آفرینش هستی و پس از آن خلقت انسان بود. نحوه به وجود آمدن انسان با ظرافت‌های خاصی در قرآن کریم ذکر شده که جزء‌جزء آن قابل تأمل است اما آنچه پس از آن به وقوع پیوست، ماجرایی بود که در هر دوره ذکر و تفکر در آن لازم و ضروری بوده  و بارها قرآن کریم یادآوری این رویداد مهم تاریخی را مورد تأکید قرار داده است.
پس از آفرینش انسان، خداوند دستور می‌دهد تا همه بر آدم سجده کنند و همه سجده کردند اما «إِلاَّ إِبْلِیسَ أَبَى أَن یَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ» (جز ابلیس که خوددارى کرد از اینکه با سجده‏کنندگان باشد) (سوره حجر؛ آیه 31). در این هنگام گفت‌وگوی ویژه‌ای بین خداوند و شیطان در می‌دهد. گفت‌وگویی که حاکی از بیان ادله جریان حق از یک‌سو و از سوی دیگر بیان دلایل جریان باطل برای سرپیچی از فرمان الهی است.

گفت‌وگوی نور و ظلمت