صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۷۵۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۲

گروه سیاسی: عضو هئیت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با تشریح جایگاه شخصیت‌های اصلی وهابیت، گفت: ابن‌تیمیه اولین بذرهای تفرقه را ‌بین مسلمانان کاشت آن هم در زمانی که همه مسلمانان دنیا نیاز به یک رهبر با اراده و واحد داشتند.

حجت‌الاسلام سید‌احمد غفاری قره‌باغ، عضو هئیت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، گفت: ما در جهان اسلام یک دوره چهار صد ساله داریم که مصیبت‌بارترین سال‌هایی است که بر جامعه اسلامی گذشته است و قرن ششم تا قرن اواخر نهم هجری را شامل می‌‌شود.
وی ادامه داد: به‌خاطر اینکه ما در این سال‌ها جنگ صلیبی معروف را مشاهده می‌کنیم که در آن هجمه مسیحیت به‌سوی بیت‌المقدس است که از اروپا آغاز می‌شود. جنگ‌های صلیبی دقیقاً از اواخر قرن پنجم آغاز و تا سال 690 هجری قمری طول کشیده است و مبدأ و مقصدش اروپا و بیت‌المقدس بود.
این دکترای فلسفه اسلامی اضافه کرد: نکته دوم در طول این چهارصد سال تهاجم بسیار عظیم مغول به رهبری چنگیزخان، هلاکوخان، ایل‌خان مغول و در نهایت تیمور لنگ بود که در این تهاجم حجم وسعیی را در جهان اسلام مغول‌ها به تصرف خود درآورند.
وی افزود: حمله مغول‌ها از مغولستان شروع شد و در این تهاجم بخشی از چین را اشغال کردند و افغانستان، پاکستان، هندوستان و ایران قدیم را نیز تصرف کردند. با توجه به اینکه در این حمله عراق در واقع مقصد اصلی بود خلیفه عباسی نیز سرنگون و ادامه تجاوزات مغول‌ها به‌سمت سوریه کنونی و شام قدیم کشیده شد.
وی با اشاره به قتل عام میلیون‌ها انسان در حمله مغول‌ها، این لشکرکشی را فاجعه عظیمی در تاریخ دانست و اضافه کرد: گزینه سوم در این چهار‌صد سال فاجعه بزرگ اندلس قدیم یا همان اسپانیای امروز است که بازهم اروپاییان به مسلمانان حمله می‌کنند و تعداد کثیری از ساکنان اندلس را قتل عام می‌کنند.
وی گفت: هر عاقلی فارغ از مذهب، مکتب، ایده و عقیده‌ای بر حسب عقلانیت خود حکم می‌کند که با اتحاد و یکپارچگی این مشکل را برطرف کند اما در این مقطع که بیش از صد سال طول کشید شخصی به نام ابن‌تیمیه در سال 661 یعنی اوج فاجعه‌هایی که ذکر شد به دنیا آمد.
حجت‌الاسلام غفاری اضافه کرد: اولین کتاب ابن تیمیه در سال 690 در حدود سی سالگی به نام الرسالة‌الهنویه نوشته شده است که در این کتاب ابن‌تیمیه به صراحت دیدگاه خود را نسبت به خدا مطرح کرده است.
عضو هئیت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در ادامه گفت: گروهی از مردم حمات شام‌نامه‌ای می‌نویسند به ابن‌تیمیه و از او در مورد تفسیر آیه 5 سوره مبارکه طه «الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى؛ خداى رحمان که بر عرش استیلا یافته است، می پرسند که این فرد پاسخ این سوال را با نوشتن کتاب فوق مطرح می کند و در تفسیر این آیه می نویسد خداوند در بالای آسمان ها نشسته است و هر شب در یک سوم آخر شب از بالای آسمان ها به آسمان اول نزول می کند و می گوید که من آماده ام دعای مردم را اجابت کنم.
این دکترای فلسفه اسلامی افزود: این عقیده ابن تیمیه انتقاد شدید بزرگان و علمای شام را در پی داشت و همگی در برابر این نظر موضع گرفتند و دوبار این تیمیه که یکی از شخصیت های اول جریان های انحرافی است بخاطر اعتقاداتش به زندان افتاد.

ابن کثیر از شاگردان ابن تیمیه است


وی افزود: این وقایع به نقل از تاریخ ابن کثیر در کتاب البدایعة و نهایه است که خود از شاگردان و پیروان این تیمیه بوده و از این حیث این کتاب منبع بسیار ارزشمند و مورد اعتمادی برای پژوهشگران حوزه اسلامی است.
این مدرس دانشگاه گفت: ابن کثیر در این کتاب می نویسد ابن تیمیه بارها به خاطر اعتقاداتش زندانی شد و در سال 705 در زندان از دنیا رفت.
عضو هئیت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران خاطرنشان کرد: آنچه در این جریان حائز اهمیت است این است که ابن تیمیه اولین بذرهای تفرقه را در بین مسلمانان کاشت و آن هم در بستر تاریخی که همه مسلمانان دنیا نیاز به یک رهبر با اراده و واحد داشتند که همه را در زیر یک پرچم واحد و اعتقاد مشترک گرد هم آورد.

عبدالوهاب، افکار تفرقه انگیز ابن تیمیه را احیا کرد


حجت الاسلام غفاری تصریح کرد: شخصیت دوم جریان ساز وهابیت محمد بن عبدالوهاب است که فاصله تاریخی بسیاری با ابن تیمیه دارد، عبدالوهاب تولدش در سال 1115 و مرگش 1206 هجری قمری است، اصلا ابن تیمیه را ندیده و شاگردی او را نکرده است. اصولا هیچ یک از شاگردان ابن تیمیه نتوانستند افکار و عقاید او را زنده کنند اما عبدالوهاب با یک شگرد بسیار ویژه توانست تفرقه میان مسلمانان بیاندازد و از همین راه کشتار وسیعی را به راه انداخت.
وی با بیان اینکه سیاست کاری آل سعود در سیصد سال پیش تقویت کننده اصلی این جریان بود و به آن عمق بخشد تصریح کرد: ما در دوران عبدالوهاب است که شاهد لشکرکشی های طرفداران این فرد به سمت عراق هستیم به طوری که در تاریخ امده است در حمله وهابیون به کربلا حتی یک نفر هم زنده نگذاشتند.
عضو هئیت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: وهابیون بعد از کشتار عظیم در کربلا به سمت نجف حمله کردند اما با هوشیاری علمای نجف با یک خندق مواجه شدند و نتوانستند وارد شهر شوند که اگر این امر ممکن می شد فاجعه کربلا بار دیگر در نجف تکرار شدنی بود.
حجت الاسلام سید احمد غفاری قره‌باغ تحصیلات حوزوی خود را تا مقطع درس خارج فقه و اصول، در محضر اساتیدی همچون آیت الله العظمی بهجت و آیت الله العظمی لنکرانی گذرانده است؛ دکترای تخصصی وی  در رشته فلسفه اسلامی با گرایش حکمت متعالیه است و عنوان رساله دکتری، بررسی نقش تطابق عوالم در معرفت شناسی صدرالمتألّهین ره است.