صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۷۵۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد:

گروه اقتصاد: به گفته ندیمی، اگر فروشگاه‌های داخلی با اقبال مواجه نمی‌شوند، به دلیل خدمات‌رسانی نامناسب آنان است، نه هایپرمارکت‌ها؛ طبیعی است که هر فروشگاهی، چه داخلی و چه خارجی، خدمات بهتری ارائه دهد، باید از آن حمایت کنیم.

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره دلایل استقبال از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و از جمله فروشگاه‌های خارجی در کشور اظهار کرد: استقبال از فروشگاه‌های بزرگ، چند دلیل اساسی دارد؛ یکی از این دلایل مربوط به زمان و صرفه‌جویی در زمان است. خدمات جنبی همانند پارکینگ، خدمات مربوط به بورس کالا، برای این‌که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان تهیه کالای متفاوت وجود دارد، می‌تواند دلایل دیگر تلقی شود. یک دلیل دیگر در مورد استانداردها و کیفیت کالاهای عرضه شده در این فروشگاه‌ها است.

امکان تجمیع کالا و صرفه‌جویی در زمان؛ مزایای مهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای
ندیمی الگوی مصرف، زمان خرید، حذف هزینه‌های اضافی، روش‌های انتخابی که بر عهده شهروندان و امکان بازدیدی که برای آنان گذاشته شده و فرصت رقابتی دیدن کالاها را از دیگر دلایل مورد استقبال قرار گرفتن این فروشگاه‌ها دانست و تاکید کرد: در همه جای دنیا به جای استفاده از فروشگاه‌های کوچک همانند دکان و بقالی، این موارد در فروشگاه‌های مرکزی تجمیع می‌شوند که امکانات بهتری را برای خرید و فروش کالا فراهم می‌کنند.
رئیس فراکسیون تعاون مجلس عنوان کرد: عوامل مختلفی می‌تواند در رابطه با استقبال خانوارها از این نوع فروشگاه‌ها با رویکردهای گوناگون مطرح باشد. در این فروشگاه‌های مرکزی و تجمیع شده، چند اتفاق خوب می‌افتد. اولین اتفاق و مزیت در این مورد، همین تجمیع است که  امکان در دسترس بودن انواع کالاهای مورد نیاز را فراهم می‌کند. ثانیاً به خریدار کمک می‌کند که حداقل وقت خود را صرف کند تا بیش‌ترین و متنوع‌ترین نوع  کالاها را خریداری کند.

امکان کنترل قیمت و کیفیت محصولات فروشگاه‌های بزرگ
نماینده سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جهت برد و آورد کالا و وسایل مورد نیاز، این نوع فروشگاه‌ها شرایط بسیار بهتری نسبت به مغازه‌های کوچک دارند. از لحاظ امنیتی، در محاصره دوربین‌های امنیتی هستند و از جهت قیمت و خدمات مناسب هم این فروشگاه‌ها برای این‌که خود را اداره کنند، سعی می‌کنند هزینه‌ها را مدیریت کنند و کالاهایی با کیفیت مناسب را در اختیار شهروندان قرار دهند.
به گفته ندیمی، در فروشگاهای سنتی همانند بقالی‌ها، این امکان وجود دارد که فروشندگان، هراندازه که دوست دارند قیمت‌ها را افزایش دهند و هیچ راهکاری نیز برای کنترل و پیگیری وجود ندارد، اما در فروشگاه‌های بزرگ، این امکان موجود است و اگر فرد احساس کند که اجحافی به او صورت گرفته است، می‌تواند این موضوع را پیگیری و حقوق خود را استیفا کند.

پیگیری سامان‌دهی نظام توزیع در مجلس
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنابر این دلایل، رویکرد مثبت به فروشگاه‌های بزرگ از جهت قیمت، پایش و نظارت، کنترل، امنیت، حقوق مصرف‌کنندگان و ده‌ها مورد دیگر اهمیت دارد. علاوه براین، شغل صاحبان مغازه‌های‌ کوچک نیز از بین نمی‌رود و آن‌ها هم در کنار بقیه، فروش‌شان را ادامه می‌دهند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طرح یا لایحه خاصی در مجلس یا دولت برای سامان‌دهی نظام توزیع در چارچوب تحول در نظام اداری تهیه شده است، گفت: ما در مجلس، هم در لایحه حمایت از حقوق مصرف کنندگان و هم  حمایت از نظام صنفی، این موضوع  را پیگیری کردیم و در رابطه با نمایشگاه‌ها هم به وزارت صنعت، معدن و تجارت، این  فرصت را دادیم. بنابراین هم از ابعاد امکان، اجازه، کنترل و ... این فرصت را برای دولت، بخش تعاون و بخش خصوصی فراهم کردیم و منع قانونی هم در این باره وجود ندارد.

هایپرمارکت‌ها آفت نیستند/ باید از حالت سنتی خارج شویم
نماینده سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در ایران به لحاظ این‌که مشکلات دیگری وجود دارد که این مشکلات ربطی به دولت و مجلس ندارد، این لوایح به سرانجامی نمی‌رسد و مشکلات این حوزه هم حل نمی‌شود. اگر این قوانین به درستی اجراء شود، هر اندازه که ما این کارها را در استان‌ها و شهرستان‌ها انجام ، دهیم دیگر شاهد این همه دکه‌های غیرمجاز نخواهیم بود.
وی در پاسخ به این پرسشی در خصوص آسیب‌ استراتژیک هایپرمارکت‌های بین‌المللی برای سیستم توزیع ایران، عنوان کرد: این فروشگاه‌ها، نه تنها آفت نیستند، بلکه کمک‌کننده هم هستند. ما باید از این حالت سنتی خارج شویم. ما در مورد گردشگری، استفاده از منابع پولی، جلوگیری از اسراف و تبذیر و ... ادعاهای بزرگی در جهان داریم. این ادعاها باید در جایی برآورده شوند.

فروشگاه‌های کوچک را نمی‌توان کنترل کرد
ندیمی یکی دیگر از مزایای فروشگاه‌های بزرگ را جمع‌آوری ضایعات و زباله‌هایی دانست که باعث آلودگی فضای شهری می‌شوند و اظهار کرد: ضایعات مغازه‌های کوچک در سراسر شهرها پراکنده شده‌اند و ما این همه هزینه به شهرداری پرداخت می‌کنیم که زباله‌های این مغازه‌ها در نقاط مختلف را جمع‌آوری کند و شهر‌های ما این همه آلوده نشود. اگر کالاها در داخل یک فروشگاه بزرگ تجمیع شوند، به راحتی می‌توان این مشکلات را کنترل کرد و هزینه‌ها را نیز کاهش داد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مجلس شورای اسلامی، خواستار حرکت به سمت عرضه کالا و خدمات به شیوه صنعتی شد و گفت: حرکت از شیوه سنتی ارائه خدمات به شیوه مدرن و صنعتی نه تنها عیب نیست، بلکه حسن است. البته در همه امور اشکالاتی وجود دارد اما استفاده از شیوه‌های جدید عرضه کالا و خدمات به‌صرفه‌تر است. اکنون از این سو تا آن سوی شهر پر از مغازه‌هایی است که کسی نمی‌تواند کیفیت و قیمت کالاهای آن‌ را کنترل کند و این خودش موجب مفاسدی دیگری می‌شود.

کم‌اقبالی فروشگاه‌های داخلی به هایپرمارکت‌ها مربوط نیست
وی افزود: اگر فروشگاه‌های داخلی با اقبال مواجه نمی‌شوند، مشکل از هایپرمارکت‌ها نیست. باید فروشگاه‌های داخلی، نحوه سرویس‌دهی خود را عوض کنند و خدمات مناسب‌تری به مشتریان ارائه کنند. هر فروشگاهی، چه داخلی و چه خارجی، خدمات بهتری ارائه می‌دهد، باید از آن حمایت کنیم. ما نمی‌توانیم به نام توسعه خدمات، یک چهاردیواری بسازیم و هیچ نظارتی بر کیفیت و قیمت آن‌ها وجود نداشته باشد، آن‌گاه دلیل عدم استقبال از این فروشگاه‌های داخلی را به گردن فروشگاه‌های خارجی بیندازیم.

فروشگاه‌های داخلی خود را اصلاح کنند
نماینده سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: دلیل نمی‌شود که اگر فروشگاهی دولتی است، باید سال‌های سال به مردم زور بگوید، خدمات مناسب ارائه ندهد، کیفیت نداشته باشد، قیمت را کاهش ندهد و محصولات را از جای مناسب تهیه نکند. این موارد، مشکلات و کمبودهای داخلی است که باید برطرف شود. ما باید تلاش کنیم به آن نقطه که پیشرفته است، برسیم نه اینکه برای آن پیشرفته‌ها مشکل درست کنیم تا رفتار ما اصلاح شود.